על הספה: איך מטפלים בפרזיטית

מה לעשות כשאחד הילדים מסרב לקחת חלק בעבודות הבית. איך תגרמו לילד שלכם לעזור לכם? הפסיכולוגית עונה תשובה מפתיעה

נחמה קירשנבאום-אבינר, מגזין 'נשים' | 1/5/2013 8:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שאלה: בתי הבכורה בת העשר לא עוזרת בכלל בעבודות הבית, בעוד אחיה הקטנים עושים הרבה יותר. אני בכורה בעצמי וזוכרת את עול התפקיד. איני מצפה ממנה להיכנס לנעליי, אך רוצה שתישא בעול יחד עם התבגרותה.

תשובה: עמדתי בחוץ עם שכנותיי, כשבתה בת השבע של אחת מהן התלוננה מרות על כך שהיא נאלצת לערוך את השולחן לארוחה. אמה השיבה לה: "אצלנו בבית זו זכות לעזור". השכנה השנייה תהתה בעיניים נדהמות אם הטקטיקה הזו יעילה, ואני סיכמתי. אולי לא, אבל לפחות נחסכת ההשפלה.

לא בא לה לעזור
לא בא לה לעזור צילום: שאטרסטוק
כולנו זקוקות לזוג ידיים נוסף בכדי להתגבר על מטלות הבית המסרבות להיגמר. ידיה של ילדה בת עשר בהחלט יכולים להיחשב פוטנציאל מתאים, כמו זה של בני נוער ומבוגרים צעירים החיים בבית. אולם אמהות רבות יעידו כי ילדיהן אינם עוזרים להם וכי כל בקשה נתקלת בתגובה נרגנת. הנשמה יוצאת עד שהדבר מתבצע. זו אינה בעיה של הדור הנוכחי אלא בעיה עתיקת יומין. העובדה כי את זוכרת את עצמך בתור ילדה העוזרת בבית אינה בהכרח מעידה כי יתר חברותייך נהגו כן. יש ילדים שאוהבים לעזור. יש שסוג המלאכה חביבה עליהם ויש שהערך העצמי שלהם מקבל חיזוק דרך השותפות באחזקת הבית. לעומתם ישנם ילדים אשר לפעמים עוזרים ולפעמים נמנעים, ויש ילדים אשר מלאכות אלו הן ממש סיוט עבורם.

גיוס ילדים לעבודות הבית הוא מלאכה בפני עצמה. לא כל ילד מתאים לכל תפקיד ולא כל אחד יכול לספק את הצורך שלנו בעזרה. אם בכלל, ואם בדיוק בזמן שבו אנו נזקקות לכך. שהרי כשאנו מבקשות עזרה, אנו למעשה מבקשות כי האדם שמולנו (הילד שלנו) ינטרל את הצרכים שלו על מנת למלא את הצרכים של כלל הבית.

העובדה שאנו כעקרות בית מסוגלות לבצע נטרול כזה איננה ערובה לכך כי גם בתך בת העשר מסוגלת לכך. בדרך כלל מדובר בעבודות משעממות, הדורשות יכולת התארגנות, צורך בדחיית סיפוקים ועוד דברים שאנו מבצעות כבר אוטומטית, אך לאו דווקא קל לנו איתם. העובדה שאנו מצליחות איננה מחייב אחרים, ללא רגש האחריות המפותח והבוגר, לרצות לבצע, לא כל שכן להצליח. אחרים יקראו לזה עצלות, מרדנות ועוד כינויים אשר מעבר להיותם ביקורתיים ושיפוטיים אינם תורמים לשיח כלל.

לממש את הפוטנציאל

באופן פרדוקסלי, הורה שרוצה עזרה מילדיו כופה על עצמו מלאכה נוספת. עליו ללמוד את ילדו ולראות מה מתאים לו ומתי (ואולי לא מתאים לו), בדיוק כשם שהוא עושה זאת בתחומים רבים אחרים. אנחנו מנסים לצלול למעמקי נפשם של צאצאינו כדי לעזור להם להשתלב חברתית, להצליח בלימודים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אל לנו לחשוב כי בתחום הנקרא "עזרה בבית" אנו יכולים לפטור את עצמנו מחקירה זו.

ייתכן שכאשר את מבקשת עזרה מבתך בת העשר, את מתרכזת בצורך שלך בעזרה ולא בשאלה אם מלאכה זו מתאימה לה ואם התזמון יניב שיתוף פעולה או התחמקות במקרה הטוב ופיצוץ במקרה הגרוע יותר.


אני בטוחה כי רבים נעים באי נחת למקרא דברים אלו בטענה כי כך גדל דור מפונק המסתכל רק על צרכיו הוא. ההפך הוא הנכון: בקשת עזרה הקולעת ליכולותיו של הילד מניבה את העזרה הרצויה וכך מתגשם פרק בחינוך לעזרה ולנתינה הנקי ממריבות וחיכוכים. נכון, ניתן להשיג את העזרה על ידי איומים והצבת גבולות, אולם תהיה זו עזרה רגעית, וחוזר חלילה.

***
הכתבה התפרסמה במגזין 'נשים'
לעמוד הפייסבוק של 'נשים'

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''במגזין''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים