הסוף לאיחורים בטיסות שכר? לא ממש

הרשות להגנת הצרכן פירסמה הנחיות שנועדו לצמצם את השינויים וביטולים בצ'רטרים. אבל מפעילי הטיסות לא באמת התרגשו מזה

מאיר בלייך | 15/8/2013 12:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"יתרונה של טיסת שכר הוא במחירה הזול יחסית לעומת טיסה סדירה וחסרונותיה ברורים: היעדר התחייבות לשעות הטיסה וזהות המוביל. על טיסת שכר נאמר פעמים רבות כי'מי שמבקש ליהנות מן היתרון של כרטיס מוזל, מקבל על עצמו מניה וביה את החסרון של לוח זמנים שאינו ודאי'. . . על כן נקבע כבר בפסיקה כי 'נוסעים הבוחרים לרכוש כרטיס מוזל לטיסת שכר, נוטלים על עצמם את הסיכון כי עלולים לחול שיבושים במועדי הטיסות'".

עובדה זאת, המצוטטת מתוך פסק דין (ת"ק חדרה 43861-10-11 ), איפשרה לחברות התיירות להוסיף פיסקה
מטוס
מטוס שאטרסטוק
בהסכמיהן עם לקוחותיהן ולפיה: "המוביל אינו ערב לזמנים הנקובים . . . הזכות בידי המוביל ללא הודעה להשתמש במובילים או בכלי טיס ממלאי מקום".

השימוש בחברות שכר נפוץ במסגרת חבילות הנופש העונתיות או ליעדי חופשה של טיסה כולל מלון, אלה שאין אליהם טיסות סדירות. הנוסחה היא שחברת התיירות (המפעיל או הצ'רטריסט) שוכרת מטוס מחברת תעופה כלשהי לביצוע טיסות אחדות ליעד מסוים. בדרך כלל הצ'רטריסטים הישראלים מחלקים את מושבי המטוס לחברות נסיעה עמיתות כדי לפזר את הסיכון, כי כל מושב ריק הוא הפסד נטו של החברה.

כשהצרכן מבצע את ההזמנה הוא קובע באיזה בית מלון ירצה לבלות חופשתו וגם את הטיסה שבה הוא חפץ לטוס. כשמדובר בחופשה של שלושה או ארבעה ימים יש לכך משמעות, שהרי אין טיסת ערב כטיסת בוקר.

תקלות, אנו יודעים, יכולות להתרחש - ובוודאי כשמדובר בעונת שיא ובחברות תעופה שאין להן צי מטוסים רחב דיו המאפשר להן לארגן מטוס חליפי.

ברבות השנים התברר כי יש צ'רטריסטים שמנצלים את האפשרות לשינוי מועדי טיסה כדי לחסוך בהוצאות. זה קורה כאשר לצ' רסטריסט מתברר שבטיסות ביום מסוים נותרו מושבים. ואז מאחדים את הטיסות, או ליתר דיוק, מבטלים טיסה ולנוסעים מודיעים על שינוי מועד.

כדי לנסות ולמזער את התופעה פירסמה בחודש שעבר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הנחיה לעניין פרסום מועדי טיסות שכר הכלולות בחבילות נופש, וזאת על סמך חוק הגנת הצרכן הקובע בסעיף 2 שלו את איסור ההטעיה. בגדול ההנחיות קובעות שעל מפעיל הטיסה או סוכן הנסיעות לגלות לצרכן פרטים בכל הקשור למועדי הטיסה ואישורה, או אי אישורה בידי רשות שדות התעופה. עוד נקבע כי שינוי של מועד טיסה או ביטולה יעשה רק לאחר שהוגשה בקשה לרשות שדות התעופה.

הבעיה של ההנחיות טמונה בכך שרשות שדות התעופה אחראית לסלוטים (אישורי המראה ונחיתה) ולא להגנת הצרכן. המסקנה היא שההנחיות לא ימנעו מצ'רטריסטים להמשיך בפרקטיקה הקודמת. איך אנו יודעים זאת? ראו את סעיף 4 להנחיות: "על פי מידע שהתקבל ברשות להגנת הצרכן, קורה לא אחת שמפעיל טיסה או חברת תעופה מבטלים או משנים את מועדי הטיסות מטעמיהם הם. . .".

ומהו הפתרון שביכולת הרשות להגנת הצרכן להציע? הצ' רטריסטים נדרשים לגלות מראש שבכוונתם לעשות כן. אין זה מפתיע שמפעילי השכר וחברות הנסיעות לא התרגשו עם פרסום ההנחיות. חלקם פרסמו באתרי האינטרנט שלהם מידע שלכאורה מנסה לקיים את ההנחיות. 
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''תיירות בעולם''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק