סופר יאכטה: פינוק לבעלי חשבון בנק בלתי מוגבל
יאכטה פרטית היא מזמן סמל סטטוס אולטימטיבי של עשירי תבל, אבל היום כבר מדברים על "סופר יאכטות", הכוללות מגרשי טניס, מפלי מים וצוללות אישיות. קן פרייבק, מעצב ספינות יוקרה, מספר על הדרישות הייחודיות של המיליארדרים

"הלקוחות הקשים הם אלה שבאים ואומרים 'אני רוצה ספינה גדולה עם סלון גדול וטלוויזיה גדולה מאוד'. הם כמעט לא מתעניינים בשאר", אומר פרייבוק שעיצב את 'הפלקון המלטזי' יאכטה באורך 88 מטר - עם שלושה תרנים ושווי של 90 מיליון ליש"ט - השייכת למיליארדרית אלנה אמברוזיאדו.
פרייבוק, שגרף מיליונים מעיצוב יאכטות למנהיגי עולם ואנשי עסקים, אומר שהוא "מתפלא על כך" שרבים מלקוחותיו עסוקים בצפייה בטלוויזיה בזמן ההפלגה בין איי גן עדן.
בשבוע שעבר הוא היה בלונדון, במסיבה נוצצת במלון חמשת הכוכבים "מיי פייר", בניסיון לפתות מיליארדרים להתפרע עם סמל הסטטוס האולטימטיבי לעושר. "חלק מהדברים שהאנשים רוצים הגיוניים בסך הכול, וחלק מהם פחות", הוא אומר.
פרייבוק מספר שכמה לקוחות, כמו טום פרקינס, המיליארדר והיזם הקפיטליסטי האמריקאי, שהוא גם ימאי בעל ניסיון, היו הרפתקנים ומחמירים - אבל חברים אחרים בקבוצת הסופר-עשירים רק רוצים יאכטה שתתווסף לאוסף סמלי הססטוס שלהם.
"אם לבן אדם יש כסף, וכבר יש לו מטוס ומכוניות ובתים, ועכשיו הוא רוצה יאכטה כשלא ברור בדיוק למה הוא צריך את זה - קשה לנו להיענות", הוא אומר.
הזמנות מלאות דמיון שנעשו לאחרונה כוללות יאכטה עם "שלד על" באורך 145 מטר, ויאכטה שהוזמנה על ידי בעלי אימפריית מלונות כך שתמנע מחלת ים. תשובתו של פרייבוק לבקשה הזאת הייתה "דירת פנטהאוז" בשווי 41 מיליון ליש"ט, שמרחפת מעל הגלים באמצעות ארבעה מבנים דמויי טורפדו. אבל גם היאכטה הזאת, בגודל של פי 4.5 מאוטובוס לונדוני, נראית כמו סירת משוטים עלובה כשהיא ניצבת ליד כמה מהסופר-יאכטות הגדולות השטות בימים.
"אקליפס" של רומן אברמוביץ? מתהדרת ב-24 סוויטות אירוח, שני מנחתי מסוקים, שתי בריכות שחייה ומערכת הגנה מפני טילים. אורכה 162.5 מטרים . היא הייתה היאכטה הגדולה בעולם כשהושקה בשנת 2010, אך מאז היא נעקפה בסיבוב. השייח' כליפה בן זייד אל-נהיאן, אמיר אבו-דאבי ונשיא איחוד האמירויות הערביות, אמור לקבל לידיו בקרוב את "עזאם", יאכטה שנבנתה בגרמניה באורך 180 מטר. היא נבנתה במספנת לורסן, מספנה משפחתית בת 139 שנים. פיטר לורסן, המנכ"ל ונינו של המייסד, פרידריך לורסן, סירב לאשר כי השייח' כליפה הוא הקונה של היאכטה, ואמר רק כי היא מועברת ל"משפחה מזרח תיכונית עשירה".
עזאם , שלפי השמועות עלתה 400 מיליון ליש"ט, דרשה מיליון וחצי שעות עבודה עד שהושלמה בניית סיפוני העץ שלה, שגדולים מספיק כדי לכסות את מחציתו של מגרש כדורגל. "יש סוויטה מרכזית בגודל סביר, תשעה תאים לאורחים, כמה חדרי הסבה וחדר אוכל. זה לא שערורייתי", אומר לורסן על היאכטה. "זאת החופשה המשפחתית הכי טובה שאפשר לקבל". אל המשפחה הנופשת יצטרפו שישים אנשי צוות ובהם שפים, טכנאים ו"מארחות".
לורסן בונה יאכטות עבור העשירים והמפורסמים כבר עשרות שנים. ביניהן "אוקטופוס" של המייסד השותף של מייקרוסופט, פול אלן; EOS של טייקון התקשורת בארי דילר, ו"השמש העולה" ו"פלורוס" של ענק הבידור דיוויד גפן.
היריבים העיקריים שלו בתעשיית הסופריאכטות הם "בלום אנד ווס" מהעיר המבורג, שבנו בעבר את צוללות ה-U-boats והביסמארק, וכיום מייצרים יאכטה עם מבנה עתידני שמזכיר רשת, יחד עם הארכיטקטית זוכת הפרסים זאהה חדיד ועם פיקנטיירי מאיטליה שבנו עבור טייקון הוודקה הרוסי יורי שפלר את "סרין", באורך 134 מטר.
גארי וויט, מייסד חברת תיווך היאכטות Y Co, אומר שהבעלים החדשים של הסופריאכטות הם צעירים והרפתקנים יותר. "חלק מהלקוחות רוצים לשוט בעולם ולהגיע למקומות מדהימים עם ביולוג ימי צמוד. כמה לקוחות רוצים רק לחגוג על החוף בסן טרופה".
וויט אומר כי בעוד ש"רק מיעוט מיוחס" יכול להרשות לעצמו לקנות סופר-יאכטה, הוא מנסה "להעביר לציבור הרחב מסר שהם יכולים להרשות לעצמם לשכור סופר-יאכטה לצורך חופשת הקיץ".
זה תקף עבור אלה שיכולים לשלם בין 35 ל-40 אלף ליש"ט לשבוע, אבל וויט אומר ש"זה סביר אם אתה מבלה את השבוע עם ארבעה חברים. להתעורר במקום אחר בכל בוקר זה מותרות שאלה שיכולים לעצמם צריכים לחוות".
אז "עזאם" ו"אקליפס" לא זמינות להשכרה, אבל "סרין" כן - לכל אחד עם תקציב חופשה של כשלושה מיליון ליש"ט לשבוע, לא כולל מזון, משקאות, דמי עגינה וטיפים.