גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


החיים ללא שקיות - גרסת העולם

בקנדה כבר התחילו ליישם את היוזמה שעלתה בישראל להוצאת השקיות, ולצרכן ניתנת האפשרות לבחור לקנות שקיות מחומר ממוחזר - רז גולדניק יביא מידי שבוע את החדשות הירוקות מרחבי הגלובוס

רז גודלניק | 19/6/2008 12:06 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מה הייתם אומרים אם הייתם נכנסים לסופרמרקט שאין בו בכלל שקיות פלסטיק או נייר ליד הקופות? כן, לא שקיות בחינם ולא שקיות בשקל, פשוט סופרמרקט בלי שקיות חד פעמיות בכלל. נשמע קצת מוזר? לא לקמעונאית הקנדית Loblaw שהחלה בשנה האחרונה ליישם את הקונספט בארבעה סופרמרקטים שלה. לצרכן ניתנת האפשרות לקנות שקיות רב פעמיות מ-85% חומר ממוחזר ב-99 סנט האחת, אם הוא שוכח להביא איתו את השקיות שלו מהבית.

הצעד הזה אמור לחסוך לרשת 15 מיליון שקיות בשנה. בנוסף היא תרוויח כמובן ממכירת השקיות הרב פעמיות. הרווח לסביבה ברור – חיסכון בשקיות חד פעמיות מזהמות, וגם הצרכן לא יצא נפסד. הוא רק יצטרך להתרגל למציאות חדשה שבה במקום שקיות מפלסטיק שמחכה לו ליד הקופה, הוא משתמש בשקיות רב פעמיות שהוא מחזיק במכונית.

המהלך של Loblaw מגלם בתוכו תפיסה של חדשנות סביבתית מזן חדש, כזו שתורמת גם לסביבה וגם לשורה התחתונה של החברה. את החדשנות הזו אפשר למצוא היום בהרבה מאד תחומים וכמו שאתם רואים לא מדובר אך ורק בחדשנות מבוססת טכנולוגיה, מהסוג של מכוניות שנוסעות על מים לדוגמא. החדשנות הזו תופסת חלק חשוב במהפכה הירוקה בתעשייה וגם בענפי השירותים ולאחרונה הוקדש לה דוח מיוחד של ארגון Environmental Defense Fund (EDF). על כמה מהממצאים היותר מעניינים בדוח בכתבה הבאה.

רכב הידרואלי
רכב הידרואלי אתר החברה

אז על מה בעצם כל הרעש הירוק? הדוח פותח ומסביר: "תפיסה סביבתית בת קיימא היא כבר לא נחלתם של מותגים ירוקים קטנים וגם לא מדובר רק על עמידה בדרישות החוק או קבלת סיקור תקשורתי אוהד. מדובר ביצירת חיסכון בעלויות באמצעות התייעלות, יצירת שווקים חדשים והבטחת היתרון התחרותי של החברה. חברות חכמות מבינות שמה שטוב לסביבה טוב גם לעסקים." מילים כדורבנות ועבור מי שעדיין לא נפל לו האסימון מגיע שלב הדוגמאות בדוח.

אחד התחומים המעניינים שהדוח נוגע בהם הוא תחום האריזה. אם יש אמיתה אחת חשובה הרי היא שהרבה יותר קל ויעיל להפוך מוצר לידידותי יותר לסביבה בשלב העיצוב שלו מאשר לאחר ייצורו. אריזת המוצר היא קרקע פורייה לנסיונות כאלו של עיצוב מחדש וייצור אריזה חסכונית יותר, זולה יותר וכמובן גם ידידותית יותר לסביבה.

מי שהצליחה במשימה הזו היא יצרנית היוגורטים ומוצרי החלב האורגניים Stonyfield. החברה מייצרת בין היתר יוגורטים באריזה אישית, שכללה מכסה פלסטיק על היוגורט ומתחתיו סגירה פנימית נוספת שצריך לפתוח כדי להגיע ליוגורט. אחרי שערכה בחינות מדוקדקות של ההשפעה הסביבתית של מספר אלטרנטיבות, החליטה החברה לעבור לשימוש בנייר כסף לסגירת היוגורטים. מלבד העובדה שיש כאן שימוש בפחות חומרים, הרי שנייר הכסף קל יותר ודורש פחות אנרגיה ומים לייצורו, כך שמבחינה סביבתית יש כאן רווח ברור. מעבר לכך, השינוי העיצובי חוסך לחברה יותר ממיליון דולר בשנה והאיכות של המוצר נותרה ברמה גבוהה כפי שהיתה קודם לכן. Win-Win כבר אמרנו?
חדשות ירוקה

עוד דוגמא מעניינת לחדשנות עיצובית ירוקה היא הגברת השימוש בחומרים ממוחזרים באריזה. כך לדוגמא חברת הקוסמטיקה Aveda הכניסה לשימוש בקו המוצרים שלה לגברים, הכולל מוצרים כמו שמפו וקונדישנר, בקבוקים שעשויים מ-95% פלסטיק ממוחזר, שבגלגול הקודם היה בקבוקי חלב מפלסטיק. אם תסתכלו אגב על בקבוקי השמפו והקונדישנר הללו, הדבר האחרון שתחשבו עליו הוא בקבוק חלב ישן – העיצוב הגרפי שלהם חדשני ומגניב, וגם צורת הבקבוקים שופרה בכדי להפוך אותם לנוחים יותר לשימוש. המאמץ בכל מקרה היה משתלם -  בהשוואה לקו המוצרים הישן, שבו השתמשו "רק" ב-80% פלסטיק ממוחזר, חוסכת כאן Aveda לפי חישוביה קנייה של 15 טון פלסטיק בשנה.

אבל החדשנות לא מתחילה ומסתיימת בפסי הייצור של מוצרים. נכון שכפי שציינו רמת היעילות של

הכנסת חדשנות ירוקה היא הגבוהה ביותר בשלבים הללו, אולם עדיין יש אפשרות ליצור ולחדש גם לאחר מכן. דוגמא טובה לכך היא צי המשאיות של קמעונאית הציוד המשרדי Staples . החברה החליטה לחסוך בכסף באמצעי יוצא דופן – היא הגבילה את המהירות במשאיות שלה למקסימום של 96 קמ"ש. 

Staples עבדה ביחד עם יצרנית המשאיות איסוזו להתקין במשאיות שלה מתקן מיוחד שפשוט לא מאפשר למשאיות לעבור את המהירות הזו. השירות שניתן ל-Staples ללא תשלום הגדיל את יעילות צריכת הדלק של המשאיות ב-15% והצפי של החיסכון מהמהלך הזה עומד על כ-500,000 גלונים של דיזל, או למעלה משני מיליון דולר. מרוויחים נוספים מהמהלך הם הנהגים של מכוניות רגילות שיכולים לנהוג בשקט יחסי בידיעה שהמפלצות שנוסעות לידן מוגבלות במהירות שלהן.

הלקוחות מחזירים את הבגדים הבלויים לחנות


החדשנות הירוקה מגיעה גם לחנויות הבגדים. אחת הדוגמאות שמצאו חן בעיני במיוחד בדוח היא זו של חברת Patagonia) שמנסה מודל של בניית מעגל סגור של בגדים. כלומר, הלקוחות רוכשים בגדים בחנות, לובשים אותם עד שהם מתבלים ומחזירים אותם לחנות, ואז Patagonia משתמשת בהם כחומר גלם לייצור בגדים חדשים וחוזר חלילה. החברה מדווחת שאיכות הבגדים המיוצרים מחומר הגלם הממוחזר זהה לזו של בגדים המיוצרים מחומרי גלם חדשים.

Patagonia התחילה ביישום המודל בשנת 2005 למספר מצומצם של פריטים מפליז שהולך ומתרחב עם הזמן. היא קבעה לה למטרה להכניס את כל הבגדים שהיא מוכרת למעגל הסגור עד שנת 2010. המודל משרת לא רק את החברה בייעול וחיסכון בייצור הבגדים, אלא גם את הסביבה -  שימוש בבגדים המשומשים ליצירת פוליאסטר עבור הבגדים החדשים חוסך 76% בצריכת האנרגיה וכ-71% בפליטת הפחמן הדו חמצני לעומת שימוש בחומרי גלם חדשים. 

ביטוח לפי מספר הקילומטרים

חדשנות הירוקה אפשר למצוא גם בשירותים ולא רק במוצרים. דוגמא אחת שמביא הדוח הוא תחום הביטוח לרכב, שם אפשר למצוא סוג חדש של ביטוח שנותן תמריץ לנסוע פחות – ביטוח לפי מספר הק"מ שאתם נוסעים. האם הייתם נוסעים פחות או חושבים פעמיים על כל נסיעה אם הייתם יודעים שתשלמו פחות על הביטוח? כנראה שכן. מחקרים מראים שמי שעובר מתשלום קבוע של ביטוח לתשלום המבוסס על מספר הקילומטרים שנוסעים בפועל נוסע 10%-15% פחות. כנראה שתמריץ כלכלי (כמעט) תמיד עובד.

גם לחברות הביטוח הסידור הזה משתלם – על פי הממצאים, כל ירידה של 10% במספר הקילומטרים שנוהגים מיתרגמת לירידה של 17% במספר התאונות שעושים. מסקנה: תן לנהג תמריץ שלילי לנסוע כמה שפחות וכולם ירוויחו –  חברת הביטוח, הנהגים והסביבה. למי שתוהה כמה הנהגים יכולים לחסוך כאן, הרי שמספר חברות ביטוח כבר מיישמות את השיטה בכמה מדינות בארה"ב ומעניקות הנחה שיכולה להגיע עד ל-25%-40% בתשלום הפרמיה.

חדשנות ירוקה היא אחד המנועים הכי חשובים של אימוץ אלמנטים ירוקים בפעילות עסקית. הסיבה לכך, כפי שאפשר לראות משלל הדוגמאות בדוח, היא הזהות שאפשר למצוא כמעט תמיד בין ידידותיות לסביבה לבין יעילות וחיסכון בהוצאות שהם שני פרמטרים עסקיים חשובים מאין כמותם.


החברה מרוויחה וגם הסביבה

התוצאה הינה שיש חברות שמשתמשות בכלי של חדשנות ירוקה ממניעים ירוקים ונהנות מהערך המוסף הכלכלי-עסקי של הבחירה שלהן, ויש גם חברות שרחוקות מלהיות ירוקות ובוחרות בחדשנות ירוקה מבלי לדעת שהיא בכלל ירוקה, רק כי הן מעוניינות בערך המוסף הכלכלי-עסקי. כך או אחרת, שתי הדרכים מגיעות לאותה תוצאה – החברה מרוויחה וגם הסביבה מרוויחה.

החשיבות של החדשנות הירוקה גדלה בימים כאלו של כלכלות מדשדשות, שבהן לחברות יש תמריץ כפול ומכופל לחפש כל דרך לייעל את עצמן, לחסוך בעלויות ולהפוך לתחרותיות יותר. הבעיה היחידה היא שחדשנות היא לא מוצר מדף וצריך להתאמץ כדי למצוא (ולפעמים גם להמציא) את השינוי המתאים לכל חברה. למי שכבר עסוק בחיפוש קדחתני של רעיונות, הדוח של ה EDF

הוא מקור טוב של רעיונות שכבר מיושמים בשטח ובהצלחה, אז בהחלט שווה להציץ ולקרוא ואולי 'לגנוב' רעיון טוב או שניים שמתאימים לכם.

עסק ירוק -  מידי שבוע יביא כאן רז גודלניק את החדשות החמות מהעולם הירוק

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים