גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


סוף סוף טסלה על הכביש: מכונית חשמלית ראשונה יוצאת לדרך

הלקוחות הממתינים יכולים לנשום לרווחה: משלוחים ראשונים של מכונית הספורט החשמלית טסלה רודסטר יצאו השבוע לדרכם. תשע מכוניות כבר הגיעו לקליפורניה ושלוש נוספות יגיעו בסוף השבוע הקרוב וזוהי רק תחילת הדרך

רז גודלניק | 17/7/2008 21:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תמיד אמרו לי שלדברים טובים שווה לחכות. את המנטרה הזו השמיע השבוע גם זאב דרורי, מנכ"ל חברת טסלה מוטורס. השבוע, אחרי חודשים של דחיות, יצאו סוף סוף המשלוחים הראשונים של מכונית הספורט החשמלית טסלה רודסטר (Tesla Roadster) לדרכם. לקוחות החברה, שחלק מהם כבר שילם מראש את מלוא הסכום של מאה אלף דולר עבור המכונית ומחכה זמן רב לקבל אותה, יכולים לנשום לרווחה. המכונית החשמלית הנחשקת ביותר היום יוצאת סוף סוף לדרך.

עדיין מדובר בטפטוף קטן – דרורי דיווח באתר החברה שתשע מכוניות כבר הגיעו לקליפורניה ושלוש נוספות יגיעו בסוף השבוע הקרוב. אחרי כן הן ימשיכו להגיע בקצב של ארבע מכוניות בשבוע. בספטמבר אמורה החברה להתקין מערכת תמסורת חדשה במכונית (עוד נחזור לזה) ואז הטפטוף יהפוך לקילוח ובדצמבר כבר התכנון הינו לייצר בקצב של מאה מכוניות בחודש. רשימת ההמתנה של הלקוחות, אגב, עומדת על אלף איש, מתוכם 300 כבר שילמו את המחיר המלא מראש.

הסיפור של טסלה מוטורס הוא סיפור שרק מתבקש לעשות ממנו יום אחד סרט הוליוודי. יש בו את כל המרכיבים הדרושים ואפילו נראה שיהיה לו סוף טוב. את הסרט אפשר להתחיל בצילום של תשע המכוניות שהגיעו השבוע לקליפורניה ומרביתן אגב נשלחו למשקיעים בחברה כמו לארי פייג' וסרגיי ברין מגוגל. אחר כך אפשר לעבור בפלאש בק לשנת 2003. בתמונה נראה את מרטין אברהרד, יזם מצליח, נוסע לו ברחובות פאלו אלטו בקליפורניה. שם הכל התחיל.

תוך כדי נסיעה אברהרד קלט הרבה חניות של בתים יוקרתיים שיש בהן שתי מכוניות: טויוטה פריוס ומכונית ספורט יוקרתית. הוא הבין שהטויוטה פריוס היא יותר מכל סמל סטטוס ירוק (נכון לאותה שנה) והצהרה של האנשים הללו כלפי העולם (והשכנים) על מחויבותם לסביבה. הוא תהה למה לא לתת לאנשים העשירים הללו את האפשרות להביע את עצמם באותו אופן גם במכונית הספורט שיושבת להם בחנייה. כך נשתל הזרע הראשוני של טסלה רודסטר.

טסלה רודסטר
טסלה רודסטר צילום: רויטרס

החברה, שקרויה על-שם הממציא ניקולא טסלה, באה לאוויר העולם אחרי שאברהרד פגש באלון מאסק, גם הוא יזם צעיר ומצליח, שבין היתר היה ממקימי PayPal. הם ישבו לפגישה של שעתיים שבסופה מאסק התחייב להזרים 6.3 מיליון דולר שיאפשרו להתחיל את העבודה. עם הזמן צמח הסכום הזה ל-145 מיליון דולר שהושקעו בחברה, כולל השקעות של קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים כמו מייסדי גוגל, נשיא eBay לשעבר ג'ף סקול ואחרים. מתוך הסכום הזה, מאסק השקיע עד היום 55 מיליון דולר מכיסו הפרטי.


נתונים מרשימים 

אם עושים פאסט-פורוורד ליולי 2008, רואים שהמשימה שחברות טובות, גדולות וחזקות מטסלה נכשלו בה, הושלמה בהצלחה יחסית. הנתונים של הרודסטר מרשימים ביותר: 350 ק"מ נסיעה ללא הטענה (לשם השוואה, המכונית החשמלית בפרוייקט של שי אגסי צפויה לנסוע 160 ק"מ ללא הטענה), תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, 400 כוחות סוס ומחיר מעולה של 1.25 סנט לק"מ נסיעה. גם העיצוב של הרודסטר מדהים והמכונית וזיכה את המכונית במספר פרסים.

אברהרד ומאסק, שני אנשים אינטיליגנטים, בעלי הבנה טכנית ויצירתיים נראו כמו הזיווג המושלם לפרוייקט כזה. כמו בכל סיפור זוגי, גם כאן האידיליה בין השניים ידעה עליות ומורדות. היו פעמים שהם היפרו אחד
את השני ופעמים אחרות שהאגו התגבר והם רק תקעו אחד לשני מקלות בגלגלים. בסופו של דבר, איחורים חוזרים ונשנים בהתחלת הייצור וחילוקי דעות על סדרי עדיפויות, כמו גם תחושה של מאסק שאברהרד יכול לנהל סטארט-אפ קטן, אבל לא חברה יצרנית גדולה יותר, גרמו לכך שאברהרד הוזז ממשרת המנכ"ל על ידי מאסק.

התזוזה הזו לוותה באקורדים צורמים למדי שלא כל כך רגילים להם בנוף העסקים הירוקים. אברהרד שכעס מאד על כך שמזיזים אותו מכסא הנהג של הבייבי שלו התחיל 'ללכלך' על החברה. הוא פתח בלוג בשם The Tesla's Founders Blog ובו החל לתקוף את טסלה ואת ההתנהלות של ההנהלה שלה. רק אחרי שטסלה איימה עליו בתביעה משפטית הוא הפסיק זאת.

בעיות משפטיות נוספות היו לטלסה עם חברת Fisker Automotive, שאותה מאשימה טסלה בגניבת רעיונות עיצוביים ומידע נוסף לגבי הרודסטר שהיה זמין ל-Fisker כשהם נשכרו על ידי טסלה לבצע עבודות עיצוב על  המודל הבא (Whitestar). התביעה של טסלה באה בעקבות כך ש-Fisker מתכננת להוציא ב-2009 לשוק רכב חשמלי היברידי בשם Karma, שכנראה מגלה סימני דימיון גדולים מדי לרודסטר.

במקביל, מאסק החליט למנות את זאב דרורי, ישראלי לשעבר ויזם מצליח בפני עצמו שכבר פרש לפנסיה, לתפקיד המנכ"ל ונשיא החברה. דרורי נכנס לתפקיד בדצמבר 2007 ועזר לעשות סדרי עדיפויות ולהחליט מה חשוב ומה לא, מה צריך לעכב את הייצור ומה יכול לחכות. התברר שהמכשול העיקרי בדרך לייצור הוא התמסורת. עם מקור החשמל דווקא הסתדרו לא רע ומצרף של כמעט 7,000 סוללות ליתיום-איון שתוכלו למצוא גם בלפטופ שלכם מספק את אנרגית החשמל למכונית. הבעיה היתה בתמסורת שלא הצליחו להביא לידי כך שהיא תאפשר את מלוא הביצועים של המכונית.

הפתרון שהוחלט עליו הוא שבכדי שלא לדחות עוד את התחלת הייצור, כמה עשרות מכוניות שיימסרו עכשיו ללקוחות יהיו עם תמסורת זמנית, שלדוגמא תאיץ את הרכב מאפס למאה קמ"ש רק ב-4.9 שניות במקום 3.9 שניות. החברה התחייבה שברגע שהתמסורת שהיא רוצה תהיה מוכנה (עניין של מספר חודשים כנראה), היא תחליף על חשבונה את התמסורת לכל אחת מהמכוניות הללו.

איך הופכים את החברה לרווחית?

אחרי שנראה כי הבעיות הטכניות באות על פתרונן, נותרה עוד בעיה קטנה אחת שדרורי יצטרך להידרש אליה – איך הופכים את החברה לרווחית? הרי בסופו של דבר מדובר בעסק ולא במעבדת ניסויים באוניברסיטה ובכדי לשמור אותו חי החברה צריכה לייצר רווחים. וכאן נראה שיש בעיה. תג המחיר של המכונית עומד על 98,000 דולר. מנגד, ההערכה הראשונית היתה שהעלות של כל מכונית תהיה 65,000 דולר בתחילה ואחר כך תרד עם הזמן בהדרגתיות. יותר מאוחר, ב-2007 הועלו חששות על ידי המשקיעים שהעלות מתקרבת למעשה למאה אלף דולר למכוניות הראשונות ואחר כך תרד באופן יותר איטי מזה שנחזה מלכתחילה.

ברור שסדר גודל כזה של עלויות שומט את הקרקע מתחת ליכולתה של החברה לייצר רווחים של ממש ומעמיד בסימן שאלה את יכולתה להפוך לעסק מצליח כלכלית. כנראה שהעלות האמיתית היא בסופו של דבר איפה שהוא באמצע בין שתי ההערכות, מה שעדיין משאיר רווח קטן מדי לכל מכונית שיוצאת מפס הייצור בהתחשב בעלויות הפיתוח של המכונית שגם אותן צריך לכסות. היות ומדובר במוצר שהוא בבסיסו מוצר נישתי המיועד לפלח שוק קטן (אך אטרקטיבי), שמסוגל ורוצה לשלם מאה אלף דולר עבור מכונית ספורט, אני לא אתפלא אם טסלה פשוט תעלה את המחיר של המכונית בשנה הקרובה אם היא לא תצליח להקטין את ההוצאות במהירות ובהיקף שהיא מצפה להם.

טסלה רודסטר
טסלה רודסטר צילום: אי-פי-אי

מלבד השיעור בצורך בבדיקת היתכנות כלכלית קצת יותר מדוקדקת, שהוא למען האמת שיעור אוניברסלי בעולם הסטארט-אפים ולא בהכרח מופנה רק לסטארט-אפיים ירוקים, טסלה רודסטר מלמדת אותנו גם שיעור חשוב באתגרים שעומדים בפנינו בתחום האנרגיה החלופית.

מהפכה חשמלית או חלום ירוק?

השיעור לדעתי הוא כיצד שילוב של קריאטיביות מחשבתית וטכנולוגית בשילוב עם כיסים עמוקים יכולים להתגבר על מכשולים, גם כאלו שנראים בלתי עבירים. על אף העיכובים והדחיות החוזרות ונשנות טסלה הצליחה בפרק זמן לא ארוך במיוחד להגשים את החזון של אברהרד ומאסק ולהוציא לשוק מכונית חשמלית מתקדמת, איכותית, ידידותית למשתמש מבחינת טווח ההטענה שלה ומתחרה מבחינת ביצועים ועיצוב מול כל מכונית ספורט מקבילה.

אבל אם מקשרים ביחד את שני השיעורים הרי שמקבלים תמונה קצת יותר מורכבת, אבל ברורה, של טכנולוגיות ירוקות שעובדות בהצלחה אבל עדיין עולות הרבה כסף וזמינות רק לפלח אוכלוסיה צר ועשיר ולא רלוונטיות לכל היתר. צעד ראשון בדרך לקרוב המכונית החשמלית להמונים (או לפחות לפלח שוק גדול יותר) ייעשה עם השקת הדגם הבא של טסלה מוטורס - מכונית חשמלית יוקרתית בשם Whitestar(או מודל S) עם תג מחיר של 60,000-70,000 דולר בלבד, שאמורה לצאת לשוק בשנת 2010. אם הכל ילך כשורה, אזי ב-2012 מתוכנן דגם נוסף ( Blue Star) שיעלה 30,000 דולר וכבר יתקרב משמעותית לכיסם של צרכנים רבים.

אני לא יודע איזו תמונה צריכה לסיים את הסרט על טסלה מוטורס, אולי זו של אברהרד מקבל לביתו את המכונית (הוא אחד מתשעת המאושרים). בכל מקרה, ברור לי שיש מקום לסרט המשך שיעשה עוד כמה שנים ויראה אם באמת השבוע התחילה מהפכה חשמלית על הכביש, שתפרוץ מהחניות של בתי העשירים בפאלו אלטו ותתפוס תאוצה בשנים הקרובות, או שמדובר בעוד חלום ירוק שיישאר נחלתם של מעטים ועשירים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עסק ירוק

צילום: SXC

רז גודלניק, כלכלן, בעל תואר שני במנהל עסקי ויועץ לשעבר לשר הפנים. כיום מתגורר בדלאוור, ארה"ב, עוסק בפיתוח עסקים ירוקים מרצה וכותב על כך

לכל הכתבות של עסק ירוק
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים