אתיקה של מלחמה

ארורים הלוחמים במלחמות הלא-צודקות. ארורים שמעון ולוי וכל צאצאיהם האלימים מאז ועד מאיר כהנא וממשיכי דרכו הבאושים

אברום בורג | 19/11/2010 10:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרב כהנא
הרב כהנא פלאש 90
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו". הסיפור המקראי סוגר מעגלים ישנים אחדים כדי לפתוח מיד כמה חדשים. יעקב הגולה הנמלט חוזר לארצו; יעקב ועשו, האחים הפרודים והעוינים, חוזרים איש לחיק אחיו. כשהסאגה המשפחתית וסכסוכיה כבר מאחורינו, מתחיל החיכוך החדש בין רועה הצאן שזה מקרוב בא לבין יושבי הארץ, בין בית יעקב לבני שכם, בין רועים לעירונים, בין חדשים לוותיקים. זו היא אחת מן הפרשיות המלחמתיות הגדולות בכל התורה. הפרשה כוללת את קרב יעקב נגד עשו, שנמנע ברגע האחרון; מאבק יעקב נגד מתאבק הלילה האלמוני והפלאי שנמשך עד עלות השחר ונגמר בצליעה נצחית; ולבסוף, שמעון ולוי שלפו חרב ופגיון וחיסלו באלימות ובחרי-אף כל סיכוי לדו-קיום עם יושבי הארץ בשל דינה, אֵם כל הנאנסות. 

מתוך כל הסיפורים האלימים האלה מבקיע לו קו מתאר דקיק המנסה להגדיר מהי מלחמה צודקת ומהי מלחמה שאינה צודקת. אפילו אדם שוחר שלום ושונא מלחמות יודע שלפעמים יש צורך חיוני בהגנה עצמית, כיוון שישנם לעתים מצבים של אין ברירה. ישנם מצבים שבהם חובה לצאת למלחמת מצווה, שהיא מלחמת הכרעה קשה בין החיים למוות. אנחנו מוותרים על הפציפיזם כי אנחנו הרי מצווים “וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים”.

המלחמה, כאמור, עשויה ועלולה להיות הכרחית להבטחת החיים ובתנאי שהיא האחרונה שבאפשרויות הפעולה.  הגבול הדק שבין מלחמה צודקת ללא צודקת הוא עדין ביותר וכמעט תמיד סמוי מן העין. ייתכן שתצא לצודקת שבמלחמות ובסופה תמצא את עצמך במסואבת ובמושחתת שבמציאויות, וגם ההפך ייתכן אף ייתכן. קווים ראשונים לדמות המותר והאסור, הצודק והשגוי בתורת המלחמה נמצאים בפרשה.  נפתח את הדיון בשאלה: יעקב התם ויושב האהלים היה מן הסתם אדם בעל כוח פיזי רב. רעיית הצאן במשך שני עשורים ודאי הקשיחה אותו וככל הנראה חישלה וחיזקה אותו מאוד. את תחילת דרך הגבורה הכוחנית שלו הוא מציין בהפגנת כוח שריריו על הבאר בחרן. הוא לא חשש מהרועים האחרים והעוינים אלא שירג ואימץ את שריריו וגלל בכוחות עצמו את האבן מעל פי הבאר.
יעקב ידע שהוא לא צודק

אחר כך, בשיא כוחו, הוא נאבק כל הלילה עם יריב פלאי, וגם מול האלמוני חסר השם אינו מפסיד. מדוע, אם כן, אדם כזה חושש כל כך ממאבק עם אחיו עשו? רועים ומלאכים כן, ואח ג'ינג'י לא? כנראה שיעקב ידע כי למלחמתו המתוכננת עם עשו הוא לא בא כצודק. הוא נושא בקרבו עשרים שנות סוד ותחושות אשם כבדות על שגנב בכורה וגנב ברכה. יעקב יודע בתוך תוכו שמלחמתו הצפויה של עשו היא המלחמה הצודקת ומגננתו שלו באה ממקום “הלא צודק". על כך מאיר ברגישותו ישעיהו לייבוביץ המנוח כי כל כך הרבה פעמים יעקב מכין את מחנהו. הוא מתדרך כל אחד ואחת מה מקומם, מה להגיד ומה לא להגיד. שליחי יעקב מצווים למסור לעשו: “מִנְחָה הִוא שְׁלוּחָה לַאדֹנִי”.

חמש פעמים מופיעה המילה מנחה. אולם הגם שכולם מתודרכים, ערוכים ומוכנים, יעקב עצמו לא מוכן כלל. בשיא הדרמה של המפגש עצמו, בין חיבוק לדמעה, בין נשיקה למישוש הגוף וטפיחה על

השכם הוא פולט את האמת הפנימית שרבצה על מצפונו: “קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי”. לא מנחה אלא ברכה. לא הסְפִּין אלא האמת הפנימית. הנה הוא מחזיר את הברכה הגנובה, בשיכול אותיות קל הוא מחזיר לא רק את הברכה אלא גם את הבכֹרה שאותיותיה דומות ושוות. וראו זה פלא, מרגע שהושבה הגניבה לא היה יותר צורך במלחמה. מכאן ואילך גם אנו איננו בניו של הבכור, והברכה הגנובה לא חלה עלינו.

עשו נותר עם שתי ברכות, זו שקיבל מיצחק וזו שהוחזרה לו על ידי יעקב. ואנחנו, הצאצאים, נותרנו בלא כלום. המסקנה ברורה: התוקפן הפרובוקטור, גונב הבכורות והברכות יודע עמוק בלב מתי הוא לא צודק ומוטב לו לא לצאת למלחמה שכזו, שמא כל כוחו ינטוש אותו וברכיו יקרסו תחתיו. כמו במפגש עם עשו, כמו בכל המלחמות הלא מוצדקות מעולם: הלא צודק לא מנצח.  כעת נחזור להכנות למלחמה. הכתוב מעיד “וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ”.

שנאת הרג ויראת מוות

מיכאל בן ארי נואם באזכרה לרב מאיר כהנא. מימין: ברוך מרזל
מיכאל בן ארי נואם באזכרה לרב מאיר כהנא. מימין: ברוך מרזל  צילום: פלאש 90
מדרש האגדה והפרשנות מזהים מיד את ההזמנה ליצירתיות הטמונה בכפל הפעלים העוצמתי כל כך. “ויירא – שמא יהרג” הוא עצמו. “וייצר לו, אם יהרוג הוא את האחרים". ההליכה היהודית למלחמה חייבת להיות מעוגנת וקשורה היטב בשני עוגנים. שנאת ההרג מחד ויראת המוות מאידך. לוחמים הששים אלי קרב, המוכנים למות כגיבורים ואולי אף ללחוש באבירות: “טוב למות בעד ארצנו!" הם לוחמים יהודים פגומים. היהדות אינה רוצה לוחם שרוצה למות. היא רוצה את מי שרוצה לחיות ולחזור בשלום משדה המערכה; היא רוצה לוחם הירא שמא ייהרג, כיוון שהחיים קדושים יותר מכל קידוש השם בשדה הקרב. באותה מידה לוחם יהודי הצמא לדם אויבו ואינו מיצר בטרם ישפוך דם חללים אינו לוחם טוב.

צמא הדם יחפש את התגרה לשווא, והמרטיר או השאהיד המתאבד יחפשו את המיתה ללא צורך. אלה ואלה מיותרים ומזיקים.  הדוגמה הטובה ביותר למלחמה רעה ולא מוצדקת מוצגת במלוא כיעורה בסופה של הפרשה, בתיאור מלחמתם של שמעון ולוי בני יעקב בשכם. שמעון ולוי הם אחים צמאי דמים שאינם יראים כלל שמא ייהרגו הם, וגם לא מצרים שמא יהרגו את האחרים. לא בכדי סיים יעקב את חייו ונפרד מהם בקללה. סמוך לאחר מעשה אונס דינה וטבח אנשי שכם הוא מטיח בשמעון ולוי: "עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּישֵׁב הָאָרֶץ".

במילים שלנו הוא אומר: הפכתם אתי למלוכלך ועכור, למסריח ומבאיש בעיניהם ובאפם של יושבי הארץ. לכן אולי הוא מטיח בהם את קללתו על ערש מותו בפרשת ויחי: "כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ". האף הוא איבר ההרחה, וצחנת המוות היא חלק מן הריח שדבק במלחמתם של שמעון ולוי וכל הלוחמים במלחמות הלא צודקות לדורותיהם. על כן ארורים הם וארורים כל צאצאיהם האלימים מאז ועד מאיר כהנא הכוהן בן לוי, וממשיכי דרכו הבאושים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

בלשון בני אדם

צילום: רובי קסטרו

אברהם בורג מסתכל על פרשת השבוע מזווית ליברלית והומנית בספרו החדש "בלשון בני אדם" הרואה אור בהוצאת דביר

לכל הכתבות של בלשון בני אדם

עוד ב''בלשון בני אדם''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/judaism/ -->