ההתייקרות הבלתי נסבלת של המכוניות החדשות

בשוק תחרותי ופתוח לא היתה מתאפשרת העלאת מחירים בתנאים הנתונים כרגע, והתירוץ הקלוש של "התחזקות המטבע היפני" לא היה מחזיק מים. גם אם המטבע היפני באמת התייקר - וכאשר בוחנים אותו ביחס לשקל לאורך תקופה, רואים שלא זה המצב

גיל מלמד | 16/12/2010 9:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כמה מיבואני המכוניות "איימו" לאחרונה שבכוונתם להעלות את מחירי המחירון שלהם כבר בתחילת 2011, והכוונה כמובן היא למועד מאוחר מזה שבו יקבעו אנשי מינהל הכנסות המדינה באוצר את גובה "שווי השימוש" על בסיס מחירי המחירון הנוכחיים (אי שם בתחילת ינואר).

לנוכח עצמתו של השקל הישראלי צריך אדם לשאול את עצמו מדוע בכלל אמורות המכוניות החדשות להתייקר. והתשובה, כואבת ככל שתישמע, היא שאין לכך סיבה מוצדקת למעט זו: "מפני שהיבואנים יכולים".

בשוק תחרותי ופתוח לא היתה מתאפשרת העלאת מחירים בתנאים הנתונים כרגע, והתירוץ הקלוש של "התחזקות המטבע היפני" לא היה מחזיק מים. גם אם המטבע היפני באמת התייקר - וכאשר בוחנים אותו ביחס לשקל לאורך תקופה, רואים שלא זה המצב-בשוק תחרותי היו נחלשות מכירות המכוניות שתמורתן משולמת במטבע יפני ומתחזקות מכירות המכוניות שנרכשות בדולר ויורו או שמיוצרות תמורת מטבע קוריאני או סיני.

לרוע מזלנו, הדבר האחרון שאפשר לומר על שוק הרכב הישראלי הוא שזה שוק תחרותי, ושני הגורמים המשמעותיים ביותר שחוסמים את התחרות הם המעמד המונופוליסטי של יבואני הרכב וההתחזקות משולחת הרסן של חברות הליסינג.

לאורך 15 השנים האחרונות הפכו רוב יבואני הרכב לספקים של חברות הליסינג, ולמרות הצהרות חוזרות ונשנות של חלקם,
כאילו שהם מחזרים אחר הלקוח הפרטי, המציאות בשטח מוכיחה אחרת. נכון לסוף השנה נעים מחירי המכוניות הקומפקטיות (מאזדה 3, טויוטה קורולה וכדומה) סביב 120 אלף שקל, וכמה מן היבואנים טוענים שהם חייבים להעלות את המחיר "בגלל התייקרות הין היפני".

כאשר בוחנים את שערי המטבעות בעשור האחרון מסתבר שהמטבע האירופי עלה מאז דצמבר 1999 ועד היום בכ-11.8%, ואילו שער הין היפני עלה ב-4.7%.

אם היינו מייצרים ממוצע תיאורטי בין שני מטבעות אלה, בטענה שרוב המכוניות שנמכרות בישראל הן יפניות ואירופיות וביניהן קיימת תחרות, היינו מקבלים היחלשות של השקל בכ-8.25%. במקרה כזה צריכה היתה מכונית קומפקטית לעלות כיום כ-102 אלף שקל, היות שבשנת 1999 עמד מחירה (קבוצת שווי שימוש 2) על 94 אלף שקל.

יבואני היפניות טוענים שכדי לבצע חישוב נכון של השינוי במחיר המכוניות אסור להתעלם ממחירו של הדולר (ובעיקר יחס דולר/ין יפני). אך מאז דצמבר 1999 ועד היום הדולר דווקא נחלש ב-14.3% ובל נשכח גם שהכוח העולה בעשור האחרון בשוק הישראלי הן מכוניות קוריאניות שנרכשות בדולרים.
במילים אחרות, אפילו אם היתה מתקבלת עלייה באחוזים בודדים במחיר המט"ח יחסית למצבנו ב-1999, מחירי המחירון של מכוניות קומפקטיות צריכים היו לנוע סביב ה-100 אלף שקל לכל היותר.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

גיל מלמד

צילום: דעות

עורך תחום הרכב ב"מעריב". מכור לבנזין ולכל כלי רכב ממונע, אבל שוחר איכות הסביבה. בעבר עבד ב"ידיעות אחרונות" וערך את מגזין הרכב "טורבו"

לכל הטורים של גיל מלמד

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->