צרות של עשירים: התחבורה בפריפריה

בגוש דן זועמים על הרפורמה במערך התחבורה. בפריפריה ממתינים לאיזשהו שינוי בתחבורה ובינתיים משלמים סכומים עצומים כדי להגיע באוטובוס מעיר לעיר

אבי ה. מוטחדה | 7/7/2011 14:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בגוש דן זועמים. תחנות משתנות וקווים נעלמים לנגד עיניהם. אבל מה יגידו תושבי הפריפריה שהתחבורה הציבורית בה כה חשובה, אך כל-כך עלובה?
 
הנה שאלה מהבגרות האחרונה במתמטיקה: טלי יצאה מביתה שבשדרות ועלתה על האוטובוס לאשקלון. באותה השעה בדיוק חברתה, תמי, עלתה על האוטובוס מראשון לציון לתל אביב. אם ידוע שהמרחק בין הערים זהה (18 ק"מ), למה תשלם טלי יותר מחברתה?

התשובה: פערים חברתיים, אפליה, פריפריה. בשל הרפורמה החדשה בגוש-דן, נסיעה בתוך אזור המרכז תעלה 6.40, ותאפשר גם לנוע בין הערים במשך שעה וחצי. בפריפריה לעומת זאת, על נסיעה האורכת כעשרים דקות, תאלץ טלי לשלם 13 שקלים. נכון, תושבי המרכז נאלצים להתמודד עם מערך כושל של רפורמה בתחבורה הציבורית. אך בסופו של יום קווים יתווספו, מסלולים ישתפרו, והסדר ישוב על כנו. המרכז יתרגל לשינוי ושוב ירוויח.

השינוי בוודאי יחזק עוד יותר את הקשר של ערי הלוויין לליבה התל-אביבית. מה עוד שהרפורמה החדשה שהונהגה בגוש דן, תטיב גם עם ערים בשרון כמו רעננה, הרצליה והוד השרון. תושב הוד השרון יכול לנסוע עד תל-אביב, מרחק של כ-26 ק"מ, ולשלם 10 שקלים בלבד. בעוד שבין נהריה לקריית מוצקין מפרידים כ-20 ק"מ, אבל גם 13.50 שקלים לכל צד. רפורמה, כבר אמרנו?
נעים בין האירוניה לאבסורד

אבל בואו נניח לרגע, שגם אנחנו פועלים לחיזוק ערי פריפריה למטרופולין הקרוב אליהם. לדוגמה, בכרך באר שבע. ערי הסביבה כמו דימונה, נתיבות ואופקים יכולות להיעזר בבאר שבע, אך עלות הנסיעה גבוהה מדי. מחיר נסיעה מנתיבות לבאר שבע הוא 13 שקלים. ואם נצפין לעיר-האם חיפה, לא צפויות הפתעות. עכו רחוקה כעשרים דקות מחיפה, אבל המחיר שישלם פועל בכל יום הוא 13.5 שקלים רק כדי להגיע לתחנה המרכזית.

למחירים הגבוהים יש גם להוסיף

תדירות נמוכה במרבית הקווים, וכן עומס וצפיפות נוראיים בשל החיילים הרבים שמשרתים בבסיסיי הנגב והצפון.

כך מתקבלת תמונת מציאות בה תושבים מהדרום מנסים לתפוס טרמפים בשולי הדרך. לאוזן תל-אביבית זה יישמע בכייני. אבל בינתיים, בזמן שהם מתרגלים לשינוי שטומן בחובו גם טוב, תושבי הפריפריה נעים בין האירוניה לאבסורד. דווקא למי שנמצא בתחתית השרשרת החברתית, אין מנוס מלהחזיק ברכב פרטי, כדי להגיע למחוז חפצם.

כשרוצים יכולים

כשהמדינה רוצה היא יכולה להוזיל מחירים. בנסיעות ליהודה ושומרון למשל הוחלט להגביר את רמת הבטיחות ולחסוך בהוצאות על מיגון רכבים פרטיים. לכן הנסיעות בתחבורה ציבורית סובסדו והוזלו.

נסיעה מאפרת לבאר שבע, מרחק 90 ק"מ ושעתיים נסיעה, תעלה רק 17 ₪ בלבד. שוב הפריפריה נאלצת לשלם את תג המחיר, כיוון שאין לה נבחרי ציבור בכנסת.

משרד התחבורה מסביר בתגובה שגם בפריפריה מתבצעים שינויים בשתי פעימות. כרגע הוזלו מחירי הנסיעה מהפריפריה לירושלים וכן ביישובי עוטף באר-שבע. נסיעה מירוחם לבאר שבע, לדוגמה, עולה כיום 7 שקלים במקום 9 שקלים - הוזלה של 22 אחוז. כמו כן, הם מבטיחים שבחודשים הקרובים תצא לפועל הפעימה השנייה. השאלה היא מדוע חיכו עד עכשיו, והאם תהיה הוזלה משמעותית כמו במרכז?

במדינה קטנה כמו ישראל, המרחק הגיאוגרפי בין המרכז לפריפריה הוא במרחק יריקה, תרתי משמע. צריך רק תשתית מסועפת ומחירים נוחים. בינתיים הפער החברתי-כלכלי בין שדרות לשדרות רוטשילד רק הולך ומעמיק, והבלגן בגוש דן, מצטייר כצרות של עשירים. נראה שעל משרדי הממשלה לפתוח את מפת ישראל ומכשירי הניווט, ולבצע חישוב מסלול מחדש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחוץ לבועה

אבי ה. מוטחדה וליאור אבני הם סטודנטים לתקשורת במכללת ספיר. בני עשרים פלוס. מאמינים שצריך לדבר על הפערים החברתיים כי אחרת הם רק יגדלו. וחושבים שיש חיים גם מחוץ לגוש דן

לכל הכתבות של מחוץ לבועה

עוד ב''מחוץ לבועה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/homepage -->