
"חשש לפגיעה בטוהר המידות בבחירת עו"ד"
לינדנשטראוס קבע בדוח המבקר בנוגע ללשכת עורכי הדין כי הבחירות ללשכה נוהלו בלי כללי מימון, וכי השקיפות התקציבית נמוכה

"המחוזות בלשכה מבצעים התקשרויות בלי מכרזים", קבע המבקר צילום: פלאש 90
בשל המלחמות והמאבקים בין הוועד המרכזי בלשכה, שבתקופת הביקורת נשלט בידי ראש הלשכה הקודם יורי גיא-רון, לבין ועד מחוז תל-אביב, שנשלט אז בידי ראש הלשכה הנוכחי דורון ברזילי, מדגיש המבקר את הצורך להסדיר את חלוקת הסמכויות והתפקידים בין הוועד המרכזי ובין המחוזות, ולהגיע לפתרון מוסכם בנושאים השנויים במחלוקת בלשכה מתוך התחשבות בצורכי המחוזות בכל הנוגע למתן השירותים לחבריהם.
למרות שהמליץ על כך כבר ב-99', הלשכה ומשרד המשפטים עדיין לא השלימו את הסדרת מימון הבחירות למוסדות הלשכה. "ראוי לקבוע את סכום התרומה המירבי, האנשים הרשאים לתרום, הסכומים שמותר למועמדים להוציא למימון הבחירות, ולהסדיר את אופן הדיווח הנדרש מהמועמדים", קובע המבקר. "כיוון שהלשכה היא תאגיד ציבורי בעל סמכויות נרחבות שתחומי פעילותו הוסדרו בחוק, מן הראוי שההנחיות האמורות יעוגנו אף בחקיקה".
יש להקפיד על תכנון עבודה רב-שנתי
עוד קובע המבקר שעל הלשכה לחזק את מערך הפיקוח על המתמחים ולהגביר את האפקטיביות שלו וכן לבחון אם הקריטריונים למתן ייצוג משפטי חינם למעוטי אמצעים, שהוסף לתפקידי החובה של הלשכה, אכן הולמים את ייעודם. בנוסף, על הלשכה לקבוע מדיניות שתגביר את השוויון בין המרכז ובין הפריפריה בכל הנוגע להיצע קורסי ההשתלמות, שרובם נערכים כיום בתל אביב.

"על הלשכה להגביר את השוויון בין המרכז ובין הפריפריה". מבקר המדינה צילום: פלאש 90
עוד נאמר בדוח כי על הלשכה להקפיד על תכנון עבודה רב-שנתי ושנתי, הן בוועד המרכזי והן במחוזות, לתקנן את מנגנוני הוועד המרכזי והמחוזות ולגבש מערכת שכר אחידה, לחזק את הבקרה, הדיווח והשקיפות כלפי חבריה בפעולותיה המינהליות והתקציביות. לינדנשטראוס מדגיש כי "בהיעדר הסדרה של הנושאים הללו המצב הקיים בלשכה אינו תקין, ומחובתה של הלשכה להסדירם בהקדם".
המבקר
קובע כי דווקא לשכת עורכי הדין אינה מנהלת את מערך ההתקשרויות בהתאם לחוק חובת מכרזים. מבדיקתו עולה כי רק הוועד המרכזי ומחוז תל-אביב מינו ועדות מכרזים, ואילו מחוזות ירושלים, חיפה, דרום וצפון לא מינו ועדות מכרזים, והם מתקשרים שלא באמצעות ועדות מכרזים גם כשהדבר נדרש בחוק.
עוד כותב המבקר כי למרות חשיבותה של ועדת הביקורת בתהליך הביקורת בלשכה, הרי שלמעלה מ-13 שנה לא בחרה המועצה הארצית של הלשכה ועדת ביקורת. "בהיעדר ועדת ביקורת בלשכה לא מתבצע כראוי הליך תכנון הביקורת, לא מתקיימים דיונים סדירים בוועד המרכזי ובמועצה הארצית בנוגע לממצאי הביקורת ולהמלצותיה, ולא מתקיים מעקב אחר תיקון הליקויים", קובע המבקר.