האידיאולוגיה הפכה למטרה

רק כשנשתחרר מהטראומה שיצרה בנו הציניות של הפוליטיקאים, נבין כי היצמדות לתפישות אידאולוגיות כובלת את המחשבה ומסכלת את האפשרות לבחון כל מקרה לגופו

תמיר מורג | 9/6/2012 14:06 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
ברשת החדשות השמרנית "פוקס ניוז" לא אוהבים במיוחד את ברק אובמה. מדי פעם, כשאחד המגישים מבקש להעביר ביקורת על הנשיא, הוא מכנה אותו "אידאולוג". המונח הזה, שבשיח הציבורי בישראל סוגדים לו כמו לעגל זהב, מתאפיין במשמעות שונה לגמרי בשיח הציבורי בארה"ב. שם, מדובר כמעט בכינוי גנאי, שמוצמד לפוליטיקאי אותו רוצים לתאר כנוקשה ושבוי בתבנית מחשבתית מקובעת, שאינה מאפשרת לו להפעיל שיקול דעת ענייני.

הטענה היא שכאשר אדם מתעקש לאמץ אידאולוגיה כוללנית מסוימת הוא כובל את עצמו אליה, ואז, כאשר הוא נתקל בבעיה שעל הסדר היום, הוא נדחף - גם אם לא תמיד באופן מודע - "לתפור" לה פתרון שמידותיו תואמות באופן מיטבי את האידאולוגיה שבחר לעצמו, ולאו דווקא את מידותיה של הבעיה עצמה.

אבל בישראל, כאמור, ההסתכלות על הדברים שונה. שנים של אופורטוניזם ציני שהפגינו הפוליטיקאים שלנו יצרו בתודעה הקולקטיבית מעין מנגנון הגנה, שמחסל כל איש ציבור אשר מנסה להפגין גמישות מחשבתית.

פוליטיקאי נשפט לחיוב אם הוא מפגין נוקשות והיצמדות אוטומטית לקו אידאולוגי מסוים, ולשלילה אם הוא מעז לסטות מהקו בעניין כלשהו. או אז, יתויג מיד כחסר חוט שדרה.

באופן זה נוצר בשיח הפוליטי בישראל בלבול מושגי טרגי בין המונחים "חסר אידאולוגיה" ו"אופורטוניסט", ובין המונחים "אידאולוג" ו"הגון". אבל האמת היא שפוליטיקאי יכול להיות הגון גם מבלי לכבול את עצמו לאידאולוגיה מסוימת - כל עוד הוא כובל את עצמו לאינטרס הציבורי.
עדיף פוליטיקאי שנהנה מעצמאות מחשבתית

אם נשתחרר מדפוסי מחשבה שהוטבעו בנו במשך שנים, נגיע למסקנה שאנו לא רוצים שהפוליטיקאים שלנו יהיו אידאולוגים. עדיף להצביע לאדם שנהנה מעצמאות מחשבתית המאפשרת לו לבחון כל מקרה לגופו, על פני זה שרושף להבות אידאולוגיות כל אימת שהוא פותח את פיו, בין אם הן מופנות תמיד לצד ימין או תמיד לצד שמאל.

יצחק טבנקין, אחד המנהיגים והוגי הדעות הבולטים של הציונות, היה סוציאליסט (יש שאף יכנו אותו קומוניסט) ובו בזמן חסיד נלהב של רעיון ארץ ישראל השלמה. בתקופתו זכה להערכה רבה, אולם כיום בוודאי

היה מתויג כעב"ם פוליטי משום שהעז "לערבב" בין שתי אידאולוגיות. זאת, על אף שהדגש של אחת מהן הוא כלכלי-חברתי מובהק ושל השנייה מדיני-לאומי מובהק, ומבחינה מהותית בוודאי שלא מתקיימת ביניהן תלות מחייבת.

כל זה לא אומר שאדם לא יכול להיות "איש שמאל" או "איש ימין", "סוציאליסט" או "קפיטליסט". מי שבוחן את המציאות שסביבו ומוצא שמרבית הפתרונות לבעיות ולאתגרים שהיא מציבה נופלים, לדעתו, בצד מסוים של המפה הפוליטית, בהחלט יכול להעיד על עצמו שהוא משתייך לזרם אידאולוגי מוגדר.

דיון רציונלי במקום מלחמת ססמאות

העניין הוא שבפועל, במקרים רבים סדר הפעולות מתהפך: אנו מחליטים על שיוכנו לאידאולוגיה מסוימת, ומאותה נקודת זמן אנו מקפידים (שוב, גם אם באופן לא מודע) על כך שגווני הפתרונות שלנו לבעיות שצצות על סדר היום, יתאימו לצבעי הקבוצה החדשה שבחרנו לאהוד. האידאולוגיה, שאמורה להיות בסך הכל אמצעי, הפכה למטרה.

רק כשנשתחרר מהטראומה שיצרה בנו הציניות של הפוליטיקאים, נבין כי היצמדות לתפישות אידאולוגיות כובלת את המחשבה החופשית ומסכלת את האפשרות לבחון כל מקרה לגופו. אז, נוכל סופסוף לקיים בארץ דיון ציבורי ענייני ורציונלי, במקום מלחמת הסיסמאות האמוציונלית שהשתלטה על השיח הפוליטי בישראל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

תמיר מורג

צילום: .

בעל תואר שני מהתוכנית למחשבה חברתית של אוניברסיטת ניו יורק (NYU), עורך בדסק החוץ של מעריב

לכל הטורים של תמיר מורג

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים