כמו בדובאי? התקדמות בהקמת איים מלאכותיים בישראל
ועדה ממשלתית קובעת: ניתן להקים אי מלאכותי בים ולהציב בו מתקני גז, ייצור חשמל ושדה תעופה. משך ההקמה: עד 2020. כדי למנוע נזק סביבתי הוא ייבנה על אסדת ענק או כלונסאות
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
מסקנות ביניים של הוועדה הממשלתית שהוקמה בחודש יוני לבדיקת הנושא בראשות משרד המדע והטכנולוגיה קובעות כי ניתן להקים אי כזה במרחק שבעה עד עשרה ק"מ מהחוף, ועליו תוכל המדינה לרכז מתקני תשתית לייצור חשמל והתפלת מים, וגם מתקני ניסוי צבאיים או שדה תעופה. "אפשר להקים את האי בתוך שמונה שנים ממועד סיום עבודת הוועדה", אומר מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, מנחם גרינבלום.
הוועדה, שמרכז גדעון רז, מבצעת עתה בדיקת היתכנות ומעריכה לוח זמנים. לפי המלצותיה, ניתן להקים את האי מול עכו, חדרה, חבצלת השרון או נתניה - ארבעה אתרים ימיים שבהם נבחנת בימים אלה ממש האפשרות להקים מתקני טיפול בגז טבעי. התועלת העיקרית בהקמתו של האי תהיה חיסכון גדול של מקום בחוף, שלאורכו מרוכזים כיום כל מתקני התשתית הגדולים.
◄הסמליות הסביבתית: מבחן האיים של דובאי
◄"איים מלאכותיים עשויים לגרום לאסון אקולוגי"

כאמור, הרעיון אינו חדש. כבר בשנת 2000 נבחן הנושא על ידי מומחים מטעם הממשלה, אבלספג ביקורת קשה מצד ארגונים ירוקים, בהם עמותת "אדם טבע ודין", שטענו כי פרויקט כזה עלול לגרום נזק אקולוגי כבד וכי במקום להפחית את הלחץ של מתקני התשתית על החופים, המתקנים שייבנו על האי דווקא יפגעו ברצועת החוף בגלל מיקומה של ישראל באגן ימי סגור. בוועדה מדגישים מנגד כי הנושא הסביבתי מקבל משקל רב בבדיקות ובדיונים וכי מומחים רבים מתחום הסביבה הוזמנו להשמיע את חוות דעתם.
אחת השיטות המקובלות בעולם לבניית איים מלאכותיים היא באמצעות שימוש בחומרי מילוי, אולם בשלב זה החליטה הוועדה כי שיטה זו אינה מתאימה לתנאי השטח בישראל, בין השאר בגלל הפגיעה הסביבתית שהיא עלולה לגרום.
בעבר ביקשה המדינה לבחון את האפשרות של הקמת אי מלאכותי גם לטובת מגורים. בשנת 1996 ההערכות היו שמחירי הדיור והביקושים באזור המרכז ימשיכו לעלות, והכוונה הייתה להקים אי מלאכותי מול תחנת הכוח רדינג בתל אביב, מול חופי בת ים או מול הרצליה. ישראל אף חתמה על מסמך הצהרת כוונות להקמת הפרויקט עם ממשלת הולנד, ובהמשך מומן מחקר בעלות של כשני מיליון דולר לבחינת ההיתכנות.
מסקנות הבדיקה המשותפת של שתי המדינות העלו כי מבחינה כלכלית יש הצדקה להקמת אי מלאכותי למגורים מול חופי תל אביב כבר בשנת 2005, ועבור המטרופולין בגוש דן תהיה לכך הצדקה החל משנת 2018.
למרות זאת, גורמים שהיו מעורבים בנושא העריכו כי הסיבה לכך שהתוכניות לא יצאו לפועל הייתה מורכבותו ההנדסית והסביבתית של פרויקט כזה לצורך מגורים. עתה מדברים על אי מלאכותי למתקני תשתית, ולפי הוועדה, זה לא רק אפשרי, אלא אף יכול להתממש כבר בתחילת העשור הבא.
