הרב פירון, תדאג למיצ"ב ולא למוצב בחברון

מסתבר שהרב פירון הוא איש הלכה שמרן, שסבור שחיבור למסורת אבות חשוב יותר מהנחלת ידע טכנולוגי מודרני. והוא די לבד בערגתו לדגל ישראל בשכם

אמיר חצרוני | 13/6/2014 13:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תגיות: חינוך,יו"ש
לפני שלושה שבועות כתבתי כאן איך שר החינוך מנסה להכניס פוליטיקה לאקדמיה. לא מפתיע לגלות שהוא לא מסתפק בפוליטיזציה של מוסדות שמלמדים סטודנטים בוגרים ומציע לעשות אינדוקטרינציה גם לתינוקות של בית רבן. בנאום שנשא השבוע אמר: "ארץ ישראל ללא חברון ושכם... אינה שלמה. על ערכים אלה עלינו לחנך את ילדי ישראל".

אני תוהה איך היה מגיב השר פירון אילו במשרד החינוך היה יושב איש מר"צ או מפלגת העבודה, ומכריז כי בכוונתו לחנך את ילדי ישראל על ברכי החזון של שתי מדינות לשני עמים. אחרי הכל, שתי מדינות לשני עמים זה לא רק מימוש של שיטת אברהם אבינו לחלוקת הארץ בדרכי שלום כפי שעשה עם לוט אלא גם יישום אחד לאחד של פסק הדין התלמודי הקלאסי בתיק "שניים אוחזין בטלית". חזון שתי המדינות לשני עמים גם פופולארי יותר בציבור: סקרים מלמדים כי מעט מאוד ישראלים שותפים לערגתו של פירון להניף את דגל ישראל בשכם.

כמובן, מוטב היה אם במקום להטיף לחזון פוליטי שנוי במחלוקת משרד החינוך היה מעלה את רמת לימודי המתמטיקה והאנגלית, מעמיק את ידיעת המדעים של התלמידים ומחדד את שליטתם במחשבים. במבחני פיז"ה האחרונים הגיעו תלמידינו להישגים בינוניים, הרבה מתחת לממוצע האירופאי. זה כנראה לא מטריד את שר החינוך, שהחליט לבטל את מבחני המיצ"ב ולקדם תוכנית תמהונית בה יזכה כל בית ספר ב"מורה דרך רוחני". 

בערבו של יום, פירון הוא איש הלכה אורתודוקסי שמרן. מתוכניותיו עולה שחשוב פחות שצעירים יבינו במחשבים וחשוב יותר שיקבלו מנה גדושה של מסורת אבות. אם התורה קובעת שחברון שלנו לעולם ועד על פי צוואה חתומה על ידי אברהם אבינו – מי אנחנו שנטיל ספק?
 
צריך ללמוד מאירופה. השר פירון
צריך ללמוד מאירופה. השר פירון צילום: יוסי אלוני
אלא שבחברון כבר מזמן לא גר אברהם אבינו, וגם לא בנו או נכדו, אלא מאה ועשרים אלף פלשתינאים שרוצים לראות אותנו בסביבתם בערך כמו ששי פירון מתאווה לבשר טרף. אותם ואת מליון וחצי בני עמם (הערכת מינימום) עד שניים וחצי מיליון (הערכת מקסימום) שי פירון לא רואה ולא סופר.

גישה דומה היתה למצביאים אירופאים דגולים כמו נפוליאון בונפרטה, אלכסנדר מוקדון וקרל הגדול, אך בעוד שהאירופאים הבינו – גם אם לקח להם לא מעט זמן - שאימפריה רב לאומית היא מתכון לשיתוק שלטוני ומתח בטחוני והם מעדיפים להתפצל למדינות לאום קטנות אך הומוגניות ויציבות – ישראלים חובבי סיפוח מאמינים שעם קצת עזרה מאלוהים הכיבוש יסתדר. אם אוגוסטוס הצליח להשליט בכוח הזרוע "שלום רומאי" באירופה – למה שזה לא יצליח לבוגי יעלון ביהודה ושומרון?

ספק אם נימוקים מהזן המוסרי כגון "זה לא הגון לשלוט על עם אחר" ישכנעו את מי שמאמינים כי הם פועלים על סמך ציווי אלוהי. מי שקיבלו את מערת המכפלה וקבר יוסף בירושה מהאבות לא ימהרו לוותר עליהם רק בגלל קושאן עותמאני או ירדני שסותר את טענתם לבעלות. ספק גם אם הם יתנו משקל רב לעלויות הכרוכות בלתחזק את הכיבוש וההתנחלויות – במיוחד אלו המבודדות - והן לא קטנות.
 

אילו היינו דמוקרטיה אירופאית מתוקנת שמפרידה בן דת למדינה, כבוד הרב לא היה יושב ברחוב שבטי ישראל אלא ספון עם ספרי קודש בישיבה, כשם שכמרים אירופאים יושבים לא בפרלמנטים אלא בבזיליקות בלי שתהיה להם יומרה לעצב את סדר היום האזרחי ברוח הברית החדשה. מכיוון שאנחנו חיים במדינה שחוצה את הגבול שבין דמוקרטיה לתיאוקרטיה, הרב פירון יושב בממשלה ומשתמש במערכת החינוך החילונית כדי לנסות לממש פוליטית חזון תנ"כי לא ריאלי.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אמיר חצרוני

צילום: .

פרופ' אמיר חצרוני הוא מרצה בכיר לתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. הדעות המפורסמות הן דעותיו האישיות בלבד

לכל הטורים של אמיר חצרוני

פייסבוק