התקשורת והחטיפה: מתנחלים במדורת השבט

מה שהתחולל בימי החיפושים אחרי החטופים הוא חדירה של ה"אחרים" שמעבר להרי החושך אל תוך הסלון הישראלי. לא כולם אהבו זאת

אור יזרעאלי | 3/7/2014 16:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
בין השורות של סיפור החטיפה ניתן לראות את שרידי המאבק על מיהו הישראלי. הישראלי המתעצב פה מאז המהפך ב-77. טקס הלוויה של גיל-עד, נפתלי ואייל מיקדו את הקונצנזוס בישראלים מסוג מעט אחר. הם היו יפה הבלורית והתואר - הנערים שנחטפו ונרצחו בדמי ימיהם.

אבל מעבר ליפי הבלורית המושגים "ישיבה" ו"תפילה" עטפו את הכל. מושגים זרים לציונות החילונית, שעשתה הכל כדי לברוח מהם ולהשאיר אותם בגלות. שאלות על אמירת קדיש על ידי אישה, היכן האמונה כשמתפללים כל כך הרבה והאם אלוהים עובד אצלנו היו לפתע נחלת הכלל. גם כינוסי תפילה המוניים הפכו מחזה נפרץ - מכנסת ישראל על שלל סיעותיה ועד כיכר רבין. "האחרים" שנחטפו מעבר להרי החושך, הקרויים גם הקו הירוק, נכנסו בסיפורם האנושי והנוגע ללב, לתוך הפלייליסט הישראלי.
 
מאבק על הקונצנזוס. פרס מספיד את החטופים
מאבק על הקונצנזוס. פרס מספיד את החטופים צילום: חיים צח, לע''מ
במשך כל רגעי החרדה מרגע החטיפה ועד לסוף הטראגי של מציאת הגופות, ליוותה אותם השדרה המרכזית של עם ישראל. בשידורים, בסיקורים ובחרדה לשלומם, שהגיעו לכל בית בכל אמצעי התקשורת. גם מציאת הגופות על ידי חבר'ה מבית הספר בכפר עציון, ששידרו קור רוח, ממלכתיות ומקצוענות, התווספו לעמידת המשפחות בצורה אצילה ומעוררת הערכה. על מסכי הטלוויזיה הופיעו פתאום יפי הבלורית, הכיפה והשביס.

אך לא בקלות האליטה הוותיקה שאוחזת במושכות קביעת הקונצנזוס ויתרה על מעמדה. לא בקלות היא תיתן כך את מקומה. לכן תחילה נראו עלבונות סביב עניין הטרמפים (שנענתה, אמנם, בתגובת נגד מיידית, פרי ההיענות הישנה  לקריאה "הטובים לתקשורת" של מי שמכהן כיום כשר לאזרחים ותיקים). ובמהלך ימי החטיפה הראשונים, כמו בימי מציאת הגופות, אף נידונו בהרחבה פעולות הנקם ותג המחיר המסוכנות. בעוד המשטרה בודקת את כל כיווני החקירה על הנער שנחטף ונרצח בשועפאת, האשמה נופלת ישירות על הימין המכונה מיד "קיצוני" עם רמזים עבים לכך שהמתנחלים עומדים מאחורי האירועים.

שרת המשפטים כבר הספיקה לעלות סטטוס מאשים בפייסבוק ולהורידו ביגון שאולה מיד אחר כך. דב גילהר שהגיש את מה בוער בגלי צה"ל שאל את סגן שר האוצר, דקות מספר אחרי תדרוך מפקד מחוז ירושלים שהבהיר שכל כיווני החקירה נבדקים, האם יש להרוס את בתי מבצעי החטיפה, כמו שהרסו למשפחות חוטפי גיל- עד, נפתלי ואייל. הכל בכדי לקחת את מי שהצליחו לחצות את הרוביקון של האחרות ולהשיבם לשם מהר.

המערכה לא החלה עם סיפור החטיפה, 
אבל במהלכה הגיעו רגעי השיא מצד אחד והשפל מצד שני. כבר זמן מה מתנהל סוג של דיון על המתנחלים, שאף שכבר אינם לובשים דובון וסנדלים וזקנם אינו מדובלל הם ממש אותם המתנחלים. הכניסה הדרמטית לקונצנזוס בסיפור החטיפה וההתנגדות העזה מצד קובעי הטון רק חידדו זאת. רק הבליטו מהלך של שנים. לכן יפה היה לראות את יאיר לפיד, אותו אחד שכתב בהתנתקות שלא תהיה מלחמת אחים כי הם לא אחים שלי, מספיד דווקא את משפחת שער מטלמון.

טוב יהיה אם תמשיך המגמה של חדירה שקטה ובטוחה לקונצנזוס. אך לא תוך רמיסת האחרים ודחיקתם אל מחוצה לו, אלא על ידי פתיחתו לרוחב ובכך לאפשר לעולים מאתיופיה ומרוסיה, שוכני עיירות פיתוח ותל אביבים להרגיש - יחד עם יושבי טלמון ובית אל - חלק מהסיפור הישראלי.            
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אור יזרעאלי

צילום:

עיתונאי ופובליציסט בבמות שונות. מחבר הספר 'עזה כמוות אהבה'

לכל הטורים של אור יזרעאלי

עוד ב''דעות''

פייסבוק