סגור בשבת: תל אביב של מעלה
תל אביב אינה ומעולם לא היתה רק חילונית. סער קיבל החלטה מידתית, סוציאלית ומתאימה לעיר שכיף לחיות בה בלי הפסקה

קיבל החלטה ראויה. גדעון סער צילום מסך
יהדות היא לא רק רבנים ובתי כנסת וכשרות. היא גם אחריות חברתית, סובלנות, צדק ומוסר אנושי. שמירת השבת אינה רק ציווי אלוקי. היא ערך חברתי ותרבותי. חוק יום המנוחה הוא מתנה לאזרחים וקניין משותף של החברה כולה. לא עול ולא עוול. מי שדורש צדק חברתי אסור לו, רק מטעמי נוחות אישית, להתכחש ל"צדק השבתי".
יש בתל אביב הגדולה גם תרבות חילונית וגם דתית. הופעה בצוותא במקביל לחזנות בבית הכנסת. יש בה מצוות שבין אדם לבוראו, ויש בה מצוות לא פחות חשובות בין אדם לחברו. יש לעיר שלי, ושל כולנו, גם עבר, גם הווה וגם עתיד, ואת כל אלה אפשר וחשוב לשמר בהסכמה ובהבנה. האיזון היפה והעדין הזה בהחלט לא חייב ולא צריך לכלול רשתות שיווק וחנויות
נחום גוטמן, אמן וסופר, חתן פרס ישראל, היה מוכר ומוגדר כאוהב תל אביב וכיקיר העיר. בספר "בין חולות וכחול שמיים", שכתב עם אהוד בן־עזר, הם מתארים את התקדמות הבנייה בעיר: ברחובות הלמו מקבות וכפות סיידים, ועל הפיגומים עמדו פועלים ושרו - שימו לב - "כל נדרי" ו"נתנה תוקף", וכך היו מונים: "אחת", "אחת ואחת", "אחת ושתיים" ומניחים אבן על אבן, לבנה על לבנה, נדבך על נדבך.
אמנם מים רבים זרמו בירקון מאז שרו הבנאים העבריים, תוך כדי עבודתם, את סדר העבודה של הכהן הגדול בבית המקדש. עברו שנים רבות מאז ניסה חיים־נחמן ביאליק לחבר המנון תל־אביבי, שיוצר מסורת של דורות ורוקם עבר עם עתיד - שבהם הסב, האב והנכד אורגים את מסכת פלאיה של תל אביב. העיר העברית הראשונה מעצבת ומייצגת את דמותה של המדינה. היא מגדירה את המימד הרוחני והתרבותי, וגם את המימד הדתי והחברתי של ישראל. לא חייבים לשקוע בנוסטלגיה, אך כדאי וחשוב שנכיר ונבין את צוואתם של חלוצי העיר היפה הזאת. לא ראוי שנדחה אותם ושבאופן מוחלט, וכמעט אוטומטי, נתכחש גם למורשתם.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg