בשולי החטיפה: גדלות נפש וראש קטן

במקום תרבות ה'לא פראייר' אנו זקוקים לתודעה של משרתי ציבור, כמו שלימדו חז"ל ולימד ברל, וכערכים שהוקרנו מן המשפחות

עינת רמון | 4/7/2014 13:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
השבועות האחרונים חידדו עבורנו את הניגודים בחברה הישראלית.  מצד אחד אומץ הלב הבלתי נלאה של נער שעדיין לא מלאו לו 17 – אומץ לב מן הסוג ששמענו עליו בדורות עברו בהם נערים בגיל הזה נשאו בעול המנהיגות של העם היהודי. אומץ לב המשקף הכרעה בהירה ברגעי חירום: להסתכן ובכך לחשוף את האמת ולהזעיק עזרה. האם גיל-עד שאער העלה בדעתו באותו רגע בו אזר אומץ להתקשר שבמעשהו זה מנע מעצמו גם עינויים? לא- לוהים פתרונים.

ובאותו צד, גדולת הנפש של הרבי מצאנז שהודה בענוותנותו בפני משפחת יפרח כי בדורנו אין צדיקים המסוגלים, כמו חוני המעגל, לדעת את הנסתר, או לגזור על מנת שהקב"ה יקיים. ועם זאת, בירכם הרבי בברכה אמתית, כי אמונתם תעמוד לימין משפחתם.

בעיקר פילחה את ליבי אמירתה של רחלי פרנקל לילדים בכותל: לא לאבד אמונה גם אם הבשורות, חלילה, לא תהיינה טובות. רבים מדי מקרבנו מתקשים להאמין דווקא ברגעים בהם האמונה כה חיונית, משום שתפיסתנו את האמונה היא כה פשטנית. והנה היא אמרה את הדברים בדרך כה נהירה לילדים קטנים ולכולנו כילדים קטנים.
 
אמהות החטופים בכנסת
אמהות החטופים בכנסת  צילום: מירי צחי
במובנים רבים אומץ הלב, הענווה, ההודיה ששמענו והאמונה מייצגים את הערכים שאפשרו לעם ישראל לשרוד בכל הדורות ולהקים את מדינת ישראל. ומנגד לכל אלו - תרבות ה"ראש הקטן" המאפיינת את הניוון של העם היהודי בארצו. זו המאפשרת יום יום, מטעמים של נוחות והשתייכות למעגלים מצומצמים, להשלים עם השחיתות ועם השקר. זו המטפחת את הזלזול בזולת.

בשבוע האחרון ראינו את אטימות מוקדני המשטרה בצמתים השונים של הצלת חיי אדם. שמענו את אלו שהתעלמו מן הבן הזועק לעזרה, את אלו שענו בבוטות לאב המתריע על היעדר בנו. השבוע נחשפה המשטרה בערוותה, אך כל אחד מאתנו נוכח בה יום יום במקום עבודתו, במקום פעולתו, במערכות ציבוריות רבות.

אם יש תופעה שממוטטת את הישגינו במדינת ישראל זו היא תופעת השתקת הקול הפנימי הקורא לאחריות; ותופעה זו קיימת בכל המערכות.
  מה הפך אותנו מעם המסוגל לקומם עצמו מאשפתות הגלות באירופה ובמזרח התיכון - מעם שיש בו כוחות יצירה ותושיה בלתי נלאים - לעם של קונפורמיסטים הממאנים לשמוע זעקת אדם במצוקה ובטוחים ש"עובדים עלינו"? לכאלה שעליהם לשמור על עצמם שמא, חלילה, "נצא פראיירים"? כיצד התפתחה תרבות כזו של אדישות וזלזול?

אין צדק חברתי מתחיל אלא במקום בו עובד הציבור חש אחריות כלפי הציבור. ולאלו מאתנו המבקשים לפשפש בכתבי העבר כדי למצוא בהם תובנות לעתיד כדאי לעיין בדבריו של "עובד הציבור" ברל כצנלסון, ממייסדי תנועה העבודה, מקים הסתדרות העובדים, בנאומו משנת 1941.

ברל פתח בצורך "להזכיר מאמרי קדמונים: 'פרנס המתגאה על הציבור, הקדוש–ברוך–הוא בוכה עליו בכל יום', 'כל אדם שיש בו גסות-הרוח שכינה מייללת עליו'. בני אדם המשמשים את הציבור," המשיך ברל, "חייבים ללמוד כמה דברים: יכול אדם להעריך או שלא להעריך את זמנו, אך חייב אדם להוקיר את זמנו של הזולת. וחייב אדם להימנע מלגרום לחברו – אגב מילוי תפקיד - גם יסורים קטנים שלא לצורך. וגם אותה מידה הקרויה 'אדיבות', שהיא נדירה כל כך במחננו - ויש חושבים אותה למידת-חנפים - אפשר היא רשות כלפי בוטחים ושאננים, אך חובה היא כלפי הזקוקים לך". את הציטוט הזה יש לגזור, לשמור ולשנן בכל מוסד ציבורי שעניינו מתן שירות לציבור במדינת ישראל.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

פייסבוק