
עליית מדרגה: מבצע מתוקשר נכון
פעילותו של דובר צה"ל במלחמה שאנו בה מרשימה ומעודכנת. הזירה התקשורתית והרשת החברתית מגבים את המבצע
וזה לא הכול, על אף הביקורות הרבות הנשמעות כלפי צה"ל, ניתוח של הפן התקשורתי במבצע צוק איתן מספק עוד רגעי נחת מצד העוסקים במלאכה. למעשה, הימים הראשונים של המבצע סיפקו מספר לא מבוטל של סיפורי מלחמה פיקנטיים, בהם גם החיסול שצולם בחוף זיקים, כאשר מספר לוחמי קומנדו מבית מדרשו של חמאס ניסו להסתנן דרך הים, אך נתקלו בכוחות משולבים של חיל הים וחיל יבשה ובקרית שליטה אחת שזיהתה, דיווחה וגרמה לחיסולם. את אותו צילום, כאילו נלקח מתוך סרט מתח, דאג דובר צה״ל לשחרר לתקשורת, כאשר המסר הועבר בצורה כמעט מידית. זוהי נקודה שיש לשים עליה את הדעת, כשבשונה ממבצעים קודמים דובר צה״ל מקפיד לפעול במהירות ובדייקנות, המסרים עוברים דרך צינורות התקשורת המסורתיים והמודרניים הישר לקהל הישראלי והעולמי על מנת להשפיע על דעת הקהל הציבורית.
במקביל נעשות פעולות חשובות בערוצי המדיה החברתית, חילות שונים בצבא ובעלי אינטרסים ישראליים מייצרים שיח אינטרנטי סביב המבצע, ובכך מקדמים מסרים פרו ישראליים. אין ספק כי בעידן האינטרנט דעת הקהל מושפעת בין היתר על ידי נראות ברשתות חברתיות. פוסטים עם כיתוב אוהד, יצירת שיח גולשים חיובי סביב המבצע וקידום תמונות וסרטונים הם רק חלק קטן מהפעילות במרחב הזה. דפים רשמיים בפייסבוק, ופרופילים אישיים של אזרחים רבים מציגים את היירוטים של מערכת כיפת ברזל. ואם ניתן היה לסכם לרגע את המבצע, מערכת כיפת ברזל הייתה מוכתרת כמנצחת והמובילה בעניין התקשורתי שייצרה סביבה.
יש לזכור כי הסרטונים, הפוסטים ויתר המסרים התקשורתיים היזומים על ידי גורמים צבאיים מקבלים חיזוק בדמות כתבות וסיקור בתקשורת המסורתית. ערוצי טלוויזיה ומהדורות חדשות, אתרי תוכן, עיתונים ותחנות רדיו לרוב מגוייסים בעתות לחימה, והמבצע הנוכחי לא היה שונה בעניין הזה; על אף הדעות השונות הקיימות בציבוריות הישראלית, השיח סביב המבצע נוהל על ידי גורמים ובעלי תפקידים צבאיים, אשר קבלו ביטוי משמעותי ורוח גבית בכל ערוץ תקשורת. הלכה למעשה, דובר צה"ל הפך בימים האחרונים בן בית והקול העיקרי במהדורות החדשות, בתכניות בוקר, במהדורות המרכזיות בטלוויזיה ובתכניות רדיו.
ומהצד השני, גם אנשי יחסי ציבור, דוברים ויועצי התקשורת הם חלק בלתי נפרד מהמבצע הזה כמו בכל אירוע מתגלגל אחר. העוסקים בתחום מקשרים כמעט כל לקוח שהם מייצגים לשיח התקשורתי על צוק איתן. בטח נתקלתם באייטמים שקשורים בארגונים שהושיטו יד לטובת תושבי הדרום ועד אייטמים על עסק או תושב שתרם לטובת הכלל או נקרא למילואים בחודש תשיעי להריון אשתו, גם הפוליטיקאים, ובעיקר הם רוכבים על המבצע בכדי להשתרבב אל השיח על צוק איתן. מי בעד ומי נגד, כולם ׳מנגנים׳ על הנושא ויוצרים סימפוניה מושלמת בתקשורת.
ויש גם היבטים שליליים: גם במבצע הזה חלק ניכר מעולם התקשורת ממשיך להציג את הדרום באופן שלילי ומניפולטיבי. בעוד שערי המרכז ובראשם תל אביב הוצגו כפייבוריטיות במערכה, הרי שתושבי שדרות ואשקלון, לפחות על פי התקשורת ממשיכים לתפוס את משבצת המסכנות והדלות, אשר מושכים אליהם פוליטיקאים למילות חיזוק וניחום, בעוד שהחברים מתל אביב ממשיכים בשגרה על אף האיום מכיוון עזה. מהדורות החדשות לא הפסיקו להעביר מסר שבתל אביב ממשיכים לשתות קפה בשדרות רוטשילד ולצאת ל'הבימה', ובשדרות ממשיכים כהרגלם לשבת בממ"ד, כי זוהי מציאות החיים הדרומית, כל אחד והקלפים שלו.
בנוסף, העובדה ששדרות משמשת
ועד שהמבצע יגיע לסופו, אנחנו נמשיך לצרוך מידע מערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט, עיתונים ותחנות רדיו שהם חלק עיקרי בסימפוניית התקשורתית- הם, וודאי שדובר צה"ל, הם המנצחים הגדולים של המערכה הנוכחית.