מה לומדים ומה צריך ללמד

מערכת החינוך בישראל עסוקה מאד בלהגדיר מושגים ולחנך אותנו לאורם. אז למה לכל הרוחות זה לא הולך לה? במילים אחרות: מהו היעד, מה המשימה, ומה עושים במקרה של בחינת אמת

אסף גולן | 2/9/2014 18:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תחילת שנת הלימודים בישראל היא נקודה טובה כדי לדון בשאלה מה התחומים אותם צריכים ללמוד ילדינו ומה הן הנקודות שמערכת החינוך צריכה להדגיש. סביב השאלה הזו התחוללו מחלוקות רבות בישראל וגם בעולם כשעד היום אין תשובה אחת ברורה ומכרעת.

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
- הסרטים שאסור להחמיץ ביום הקולנוע הישראלי
- דודו ארז מציג: הומור נוירוטי לילדים

אולם כותב שורות אלו משוכנע שלמרבה הצער על פי רוב המערכת מפספסת את תפקידה במקרה הטוב ומקלקלת במקרה הרע. במילים אחרות, את העצה הכי טובה לחיים שמן הסתם ראוי היה להדגיש בפני כל תלמיד, למדתי דווקא מפליקס, מ"פליקס הובלות" במערכון של הגשש קרקר נגד קרקר ולא מאף מורה בשלל מוסדות החינוך בהם למדתי. העצה שעסקה ביחסים בין אישיים היתה "תהיה גבר, תשפיל את עצמך, תהיה גבר, תהיה סמרטוט". המשפט הקצר והתמציתי הזה מסביר בצורה ברורה, חדה, ופשוטה ללא הגדרות מסובכות ומופשטות כיצד בעל צריך להתנצל בפני אשתו, טוב לפחות כיצד בעל ישראלי מהסוג המצוי צריך לעשות זאת.

 
דוברות שער הנגב
מרוב מושגים גבוהים אף אחד לא מבין כלום. שר האוצר לפיד בפתיחת שנת הלימודים דוברות שער הנגב


למרבה הצער עצות או הוראות חינוכיות מהסוג הזה לא יילמדו במערכת החינוך כיוון שהן לא תקינות פוליטית. זו בעצם הבעיה המרכזית של המערכת כיום, חונכנו להשתמש בשפה תקינה בעלת מלל רב והגדרות מופשטות וארכניות. אלא שהשיח הזה לא ברור לא למורים ולא לתלמידים. אז נכון איני רוצה שילדנו ילמדו שאסור לקלל דרך המשפט "המוציא דֵבַ‏ר קֵללה מפיו, יִנַ‏עָ‏ל אבי אבי אביו" אולם מצד שני תלמיד שיגידו לו "שקללות חושפות צדדים לא מודעים של ה"איד" הלא מחונך שלו" או "שקללות מונעות ממנו לפתח גישה אוריינית בסביבה פתוחה ומשתנה מלאת גירויים חברתיים ואחרים" לא יבין מה רוצים מחייו.

העניין הוא שמערכת החינוך בישראל שחכה כבר כיצד ללמד את הדברים באופן פשוט וכיצד להסביר מונחים
בצורה שהתלמיד לא רק ידע לצטט אלא שגם יבין מה לכל הרוחות רוצים ממנו. הנכות הפדגוגית הזו היא רעה חולה שנכנסה אל בתי הספר מתוך השיח האקדמי הפוסט מודרניסטי שעוסק בעיקר בייצוגים ובמלל ולא במציאות כשלעצמה. שיח כזה שעסוק בעיקר בהגדרות מבניות ופירוקן ובחקירת המוטיבציות הנפשיות שעומדות מאחרי התרבות היום יומית ששלטת בעולם מתאים לאנשים בשלב אחר בחייהם, בעיקר אחרי שכבר חוו את המציאות עצמה והם בעלי עמדה ביחס אליה. לפני כן השיח הזה מסרס את היכולת לחנך או להגדיר משהו בצורה ממשית, גם אם לא מדובר בהגדרה תקינה מכל הבחינות.

אז מה ניתן לעשות ואיזה שינוי צריך להתחולל במערכת החינוך שלנו. ובכן במקום לעסוק במושגים כמו האני מול האחר, הכלת השונה ושלל מושגים מהסוג הזה על מורינו לחזור ללמד תוכן פשוט. כלומר ללמד בפועל: מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך לפשוטו של מקרא, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מחשבים ועוד. ככה אולי התלמידים אולי לא ידעו מה משמעות המושג אוריינות למשל (תכלס איזה מורה יודע מה באמת המושג הזה אומר) אבל לפחות ישחו בחומר. "אתה הבנת את זה ברוך?".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אסף גולן

צילום:

עורך וכותב במקור ראשון ובמעריב

לכל הטורים של אסף גולן

עוד ב''דעות''

פייסבוק