הצילו! אנחנו לא יכולים לצפות

ישראל הפכה למעצמת ריאליטי, המובילה בצריכת הזבל הטלוויזיוני. חבל שערוץ 2 כופה עלינו לאכול את הבישול

דניאל דותן | 18/9/2014 11:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
השבוע עלתה לאוויר תכנית בישול חדשה מבית קשת -  "הצילו, אני לא יודע לבשל" - שהציבה את ישראל על המפה כמעצמת תכניות בישול ריאליטי. אנחנו, כרגיל, בלענו את זה. כאחיותיה לקונספט המשמים, גם התכנית הזו גרפה אחוזי רייטינג משמעותיים -   30.8% בפרק הראשון, למרות טעמה התפל, אך לא חסכה מעצמה שלל ביקורות שליליות ברשת, שהיוו אינדיקציה לכך שיש עדיין אנשים הצמאים לתרבות בארץ, למרות שהם נדחקים לשולי הרייטינג.

כינסו אותנו בעצם לצפייה במפגש מקרי בין סלבים מהעבר לאוכל, ובאגביות הסלבית, בעוד הם מתנסים ומלהגים על המסך המצקצק ממבוכה, הם כמעט והצליחו למרוח אותנו, יחד עם שאריות האוכל. מסתבר שאפילו הציפיות הנמוכות מהתכנית, איתן הגענו מלכתחילה, התבררו כלא נמוכות מספיק, לעומת התכנית התפלה הזו.

בזמן שרז השף שיגר פקודות לתלמידיו המבוהלים, אנחנו החנקנו פיהוק נוסף והבענו סולידאריות עם טל ברודי, שבחירת ליהוקו לתכנית איננה ברורה, אך הוא זה שכתמיד נמצא על המפה, והרי גם לשולחן יש מפה.

מפיקי תכניות הבישול למדו את חיבתו של הציבור הישראלי לבישול. אולם הזילות הקולינרית שמגיעה בצירוף הריאליטי חוצה את כל גבולות הטעם הטוב.

ההבנה כי קיים יחס הפוך בין עומק התוכן לאחוזי הרייטינג הופנמה, כמו גם הנחת היסוד, שככל שתציף את התכנית בסלבס אשר משפילים את עצמם לעיני המצלמות, כך אנשים יצפו בה יותר. השאלה שנותרה חסרת מענה היא - למה? אבל על כך למנהלי התוכן אין עניין לענות. אנשים מצביעים בשלט, וקשת קוטפת את תקציב הפרסום ובדרך אוכלת אותנו, הצופים, בלי מלח.

מחקר שערכה החברה הצרפתית "מדיה־מטרי"  אשר פורסם בעיתונות אשתקד, הציג נתונים לא מחמיאים בנוגע להעדפות הצופה הישראלי: 50 אחוזים מכלל התוכניות הנצפות בישראל בשנת 2012 היו תוכניות ריאליטי ובהן "האח הגדול", "המירוץ למיליון", "דה וויס", "מאסטר שף" ו"הישרדות". מה שאומר שהישראלים עקפו את אירופה בסיבוב, ואנו ממוקמים במקום הראשון בצריכת תכניות זבל.

תכניות הריאליטי העולות לפריים
־טיים במדינתנו כבר נבחנו ואף עלו לסדר היום הציבורי לא פעם. על פי הדיווחים, הרשות השנייה כבר האשימה מספר פעמים את זכייניות הטלוויזיה בהפרה של תנאי הזיכיון עקב שידור יתר של תכניות ריאליטי, ובכל זאת איש לא עושה דבר כדי לחסוך מאתנו את הג'אנק פוד הזה. להפך, כשמשהו מצליח, מאביסים אותנו בו עד הסוף ואם תשאלו אותי, הדבר מעורר סוג של בחילה קיומית.

אז במה הואבסנו הפעם? שלל מפורסמים ביניהם טל ברודי, יעל בר זוהר, מיכל ינאי, שני אטיאס, הדר לוי, רן שריג, רנא רסלאן ונוספים, נכנסו יחד לבית הספר לבישול למשך 3 שבועות רצופים, כשמטרתם להתגבר על מחסום הבישול בו הם לוקים וזאת באמצעות תכנית לימודים מרוכזת, המשלבת מגוון מתכונים רחב וכוללת משימות שונות. את המשתתפים מנחה השף ניצן רז שתפקידו להבטיח כי הם אכן ילמדו את החומר. בקיצור, תכנית נוספת מהסוג הבזוי, מאלו שמשאירים טעם רע בפה.

ואנחנו ששרדנו בגבורה את מאסטר שף ומשחקי השף ואף סיימנו את רויאל שף בהצטיינות יתרה, מואבסים בכל זה. רק מישלן יודע למה אחרי כל אלו אנו מולעטים בתכנית בישול נוספת, החושפת הרבה אוכל ומעט תוכן, גם הפעם. למי אכפת אם יעל בר זוהר לא יודעת להכין שניצל? או אם עמוס רולידר נחשף לכדורי שוקולד לראשונה בחייו?! בזמן הזה יכולנו ליהנות מפרק בכורה של משחקי הכס, או ממשחקו המשובח של קווין ספייסי בבית הקלפים, במקום לרבוץ בכורסה מול הסדרות הסדוקות שערוץ 2 מבשל לנו הפעם.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דניאל דותן

צילום:

עיתונאית וכותבת במגוון במות ברשת

לכל הטורים של דניאל דותן

פייסבוק