סטיב ג'ובס עוד יחזור לחייך

ייתכן מאד כי פרשת האייפונים המתעקמים היא תולדה של קמפיין נגטיבי של מתחרי אפל. הרשתות החברתיות משמשות צינור ליח"צנים מתוחכמים

יצחק משיח | 2/10/2014 22:35 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תגיות: אפל,אייפון 6
אין עוררין על כך שחברת אפל נמנית עם הפנומנאליות והבכירות בתחום השיווק. סטיב ג׳ובס המנוח התווה בחברה אסטרטגיית חשיבה מחוץ לקופסה. לפני כל השקה של מכשיר חדש מבית היוצר של אפל והוצאתו לשוק החופשי, צצים באופן מפליא טיזרים שיוצרים סקרנות עילאית הגורמת בכל פעם מחדש לנהירת ההמונים לחנויות ונקודות המכירה של החברה ברחבי העולם.
 
צילום: EPA
אייפון 6 ו6+ צילום: EPA

לפני כשבועיים, כשאפל הכריזה על יציאתו לשוק של האייפון 6, נוצר עניין תקשורתי חיובי סביב החברה. המניה עלתה, הלקוחות עצמם היו בעננים וחיוך רחב עלה על שפתיו של ג'ובס המשקיף מלמעלה. אולם בתזמון די גרוע, מיד לאחר ההשקה, עלו דיווחים רבים על תופעת התעקמותם של מספר מכשירי אייפון חדישים. רשתות חברתיות באינטרנט וכלי תקשורת מסורתיים התמלאו באזכורים חדשותיים, בממים וסרטונים של מכשירי אייפון שמתעקמים תחת לחץ.

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

גילוי נאות: אני חובב אפל. בין האייפון והאייפד מיני שאני מחזיק ברשותי אני תמיד דואג להתעדכן בגרסאות האחרונות של מערכת ההפעלהiOS , ולהיות עם אצבע על הדופק בכל הנוגע לשדרוגים ולהשקות השונות של מכשירים היוצאים לשוק. כמותי ישנם מיליונים נוספים בעולם הלוקים במחלת ה'אפל-פוניה' הידועה.

עם זאת, למרות שאני אייפוניסט בנשמה, אין לי שום דבר רע לומר על איכות מוצרי החברות המתחרות. ההפך הוא הנכון - אני מאמין שישנם בשוק הסמארטפונים מכשירים מצוינים שמשתפרים עם הזמן.

אך עם כל הכבוד שאני חולק לחברות האחרות והמכשירים השונים, קשה שלא לתהות, האם הדיווחים על האייפונים המתעקמים אינו מהווה חלק ממסע יחסי ציבור שלילי של אחת המתחרות בתחום הפלאפונים.

ייתכן שזוהי רק חוליה אחת ממסע תקשורתי שלילי - או במילים מקצועיות, 'קמפיין נגטיבי' - מתמשך של חברות שמתחרות ראש בראש באפל הפייבוריטית. קמפיין נגטיבי הוא משאת נפשם של קמפיינרים ויועצים אסטרטגיים במערכות בחירות פוליטיות. זוהי טקטיקה מאוד נפוצה בעולם הפוליטי כי מדובר בין היתר בהפצת מסרים שליליים על אנשים בשר ודם. אך לא רק. הקולגות בתחום היחסי ציבור והייעוץ התקשורתי יכולים להעיד כי גם כשמדובר במוצרים ושירותים אחרים ניתן ליצור באזז תקשורתי שלילי אודות חברות, ארגונים, מוצרים, עמדות פוליטיות ועוד.

בכל הנוגע להשפעה
על דעת הקהל הציבורית חוקי המשחק נפרצו מזמן, וגולת הכותרת היא שהציבור לעולם לא יידע שמאחורי כל סיפור על תופעה חדשה של מכשיר "מתחמם" או"מתעקם" עומדת סוללת משומנת של אנשי תקשורת ממולחים.

בעולם המודרני שבו אנו חיים חברות רבות עוסקות לא אחת בקמפיינים נגטיביים כנגד המתחרים ומשקיעות בכך סכומי עתק. היום יותר מתמיד קיימות אינספור אפשרויות להפיץ מסרים תקשורתיים שליליים. כך לדוגמא, במהלך עם האייפונים המתעקמים נעשה שימוש נרחב ברשתות חברתיות, בבלוגרים ובסרטונים ויראליים שהתפשטו כמו אש בשדה קוצים.

אפל, כדי לרכך את המכה, מסרה הודעה שמדגישה כי עד כה התקבלו רק כעשר תלונות מלקוחות בנושא וכי מדובר בתופעה נדירה ביותר. כמובן שתגובה לאקונית אחת אינה מספקת על מנת לבלום את כדור השלג השלילי שנוצר סביב התעקמות המכשירים, אך אתם יכולים להיות בטוחים שהחבר'ה של סטיב ג'ובס כבר מתכננים את המהלך הגדול הבא, אשר יוכיח שוב כי ידם על העליונה.

ואתם כצרכנים, כדאי שתדעו שמאחורי כל דיווח חדשותי, סרטון ביוטיוב או אייטם, עומד אינטרס תקשורתי מובהק.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יצחק משיח

צילום:

דובר ויועץ תקשורת, בוגר המכללה האקדמית ספיר שבשער הנגב

לכל הטורים של יצחק משיח

עוד ב''דעות''

פייסבוק