מדוע המודיעין מעריך שבמטוס הוטמנה פצצה?

סוכנויות הביון בישראל, ארה"ב ובריטניה הגיעו למסקנה דומה: המטוס הרוסי התרסק לאחר שהוטמנה בו פצצה של דאעש בסיני

מקור ראשון
עמיר רפפורט | 6/11/2015 0:00
תגיות: המטוס הרוסי,סיני,דאעש
גורמי המודיעין בארה"ב, בישראל ובבריטניה הגיעו למסקנה דומה, פחות משבוע לאחר התרסקות מטוס הנוסעים הרוסי בסיני, ולפיה סיבת ההתרסקות היא פצצה שהוטמנה במטוס. ההדלפה בדבר קיומה של פצצה במטוס נעשתה על ידי "גורמי מודיעין" בשלוש המדינות באותו זמן – ביום רביעי בערב – בו בזמן שבמצרים וברוסיה המשיכו להתעקש שאין הוכחה כי המטוס הופל על ידי ארגון הטרור דאעש. גם יצרנית המטוס, 'איירבוס', מחזיקה בעמדה משלה בסוגיה.

עוד כותרות ב-nrg:
נפתלי בנט: "מגבה את ההחלטה למנות את רן ברץ"
נאס"א: "ייתכן ובעבר היו חיים על מאדים"
• כל התכנים הכי מעניינים -­בעמוד הפייסבוק שלנו

עוד לפני מיפוי האינטרסים השונים הקשורים בסיפור, יש להסביר מדוע במערב מעריכים שהמטוס הופל על ידי פצצה שהוטמנה בו: ייתכן שארגון ביון מערבי מחזיק במידע המצביע באופן ישיר על כך שדאעש הפיל את המטוס, ומידע זה לא התפרסם, אך גם אם מדובר בהערכות בלבד, שתי סיבות טובות יכולות לחזק אותה: הראשונה היא המניע – לדאעש יש אינטרס ברור להפיל מטוס נוסעים רוסי בסיני, וכך לנקום בבת אחת הן באויב הרוסי שתקף אותו על אדמת רוסיה והן בממשלת מצרים, המנהלת מלחמת חורמה נגד שלוחת הארגון על אדמת סיני.

שרידי המטוס הרוסי עם המזוודות באזור ההתרסקות (רויטרס):

 
קטעים נוספים
 
אך מעבר למניע לפגוע במטוס, סיבה משמעותית במיוחד המצביעה על אפשרות של פצצה היא נסיבות ההתרסקות: נפילה פתאומית מהירה ואנכית מגובה של 11 אלף רגל, מבלי שהמטוס דיווח על תקלה טכנית כלשהי וללא ניסיון להנחית את המטוס בתרגול אונס – כל אלה אינן נסיבות שמאפיינות כשל בגוף המטוס.

הערכתם של גורמי המודיעין במערב לגבי ההתרסקות מבוססת גם על מידע שהתקבל מלוויין אינפרה-אדום אמריקני שגילה "הבזק חום" בזמן התפרקות המטוס באוויר מעל סיני. מכיוון שלא נקלט בחיישני הלוויין "שובל חום" אלא רק "הבזק", שללו מומחי המודיעין האמריקני את האפשרות של פגיעת טיל קרקע-אוויר בכלי הטיס.
צילום: AP
אתר ההתרסקות בסיני צילום: AP

לפיכך, הסבירו גורמים ביטחוניים, נשארו שתי אפשרויות עיקריות: או שהמטוס התפוצץ בשל הפעלת מטען רב עוצמה, או שחוטף השתלט על המטוס וריסק אותו במזיד. מכיוון שלא נקלטו מהמטוס סימני מצוקה, האפשרות הראשונה נחשבת סבירה בהרבה.

שאלה נוספת שיש לפתור היא כיצד הוחדרה הפצצה למטוס. על פי ההערכות, דאעש לא היה מתקשה בכך. שדה התעופה בסיני אינו מאובטח על פי אמות המידה המקובלות בשדות תעופה מרכזיים בעולם, ויש תסריטים רבים שבמסגרתם יכולים היו אנשי דאעש להחדיר פצצה לתא המטען או לתא הנוסעים של המטוס.

בכל הקשור לאינטרסים, ניתן לציין כי הפלת מטוס נוסעים היא בגדר הישג לדאעש שלא היה כמוהו מאז שתקף ארגון אל-קאעידה באמצעות מטוסים את מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001. מנגד, מבחינת מצרים ורוסיה מדובר במכה יוקרתית קשה, והשתיים יעדיפו לקבוע כי מדובר בתקלה טכנית או להשאיר את ההתרסקות בגדר תעלומה. גורם שלישי הוא 'איירבוס', יצרנית המטוס, שאוחזת באינטרס עצום להפריך את הטענה כי מדובר בתקלה טכנית. ומה לגבי המערב? פגיעה ביוקרתה של רוסיה על רקע המהלכים החד-צדדיים שנקט הקרמלין בסוריה בהחלט יכולה להיות רצויה.

התעלומה יכולה להיפתר בקלות אם שלטונות רוסיה ומצרים יודו כי בין שרידי המטוס נמצאו גם שרידי חומר נפץ. ספק אם דבר מעין זה יקרה. אם האחריות להתרסקות תוטל על דאעש בכל זאת, סביר להניח שנחזה בתגובה צבאית חריפה נגד הארגון – הן על אדמת סוריה והן על אדמת סיני.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

עמיר רפפורט

עורך ומו"ל Israel defense, הפרשן הצבאי של nrg, בין מגישי "רצועת הביטחון" בגל"צ

לכל הטורים של עמיר רפפורט

המומלצים

עוד ב''דעות''

פייסבוק