סערת הסרטון של כרמי גת: צביעות של אשכנזים

גם מי שיצא נגד הפרסומת המגעילה של חברת "באמונה" וגם מי שבחר לשתוק יודע שככה בדיוק נראית החברה הדתית - יפים כלפי חוץ, וגזענים מתחת לשולחן השבת

שירית אביטן כהן | 1/12/2015 17:47
תגיות: באמונה,כרמי גת
הופתעתי לקרוא אתמול את הפוסטים הזועקים, הזועמים והמתמרמרים בעקבות הפרסומת הגזענית של חברת ״באמונה״, שקוראת לגור ליד שכנים שדומים לך ולא ליד ה"אברג׳לים". מי שמביט מהצד יטעה לחשוב שמדובר באמת ברעה חולה אחת שפתאום צצה לה בחברה הדתית-לאומית, אבל זה שטויות. גם מי שיצא נגד הפרסומת, וגם מי שבחר לשתוק יודע שככה בדיוק נראית החברה הדתית - יפים כלפי חוץ, וגזענים מתחת לשולחן השבת.

הרי הפרסומת הזו לא צמחה בחלל ריק, אלא נבטה בתוכנו. הצמיחו אותה ״טובי בניה״ של החברה הדתית לאומית. אפילו מנכ"ל חברת "באמונה", ישראל זעירה, ציין אמש בלי להתבלבל כי ״הפרסומת הצחיקה אותו״. בתור מישהי שצמחה וגדלה בחברה הזו ובמוסדות החינוך המשויכים תמיד לצד האשכנזי של המפה, אני לא מזועזעת מהפרסומת. היא משקפת בעיניי את כל מה שרע וגזעני בחברה הדתית-לאומית - בלי להתייפייף ובלי מסכות.

מי שהפתיעו אותי הם דווקא ״המזועזעים״. הרי לא חדש להם שנציגי המגזר בכנסת הם אשכנזים המתהדרים בנציג מזרחי או שניים. תזכרו רגע מה קרה כשבנט ניסה להוסיף את אלי אוחנה למפלגת המפד״ל הלבנה בגלגולה החדש. הם מכירים את השכנים שלהם ביישובים האליטיסטיים שמורכבים ברובם מאשכנזים שכמותם, ומזוגות מעורבים לרוב. הם יודעים שבאולפנות ובישיבות הטובות המנהלים והרבנים הם אשכנזים, סידור התפילה הוא אשכנזי והמנהגים, גם הם אשכנזיים, גם אם ישנם תלמידים מזרחיים שנאלצים להתאים את עצמם לתרבות השלטת.

הפרסומת שהובילה לסערה:
 

האליטיזם האשכנזי-דתי לא מופנה רק כלפי המזרחיים חובשי הכיפות. מי שחושב שהוא טוב יותר מהחילונים ״הפחות ערכיים״ ש״לא מתגייסים״, לנצח יחשוב שהוא טוב יותר מכל מי ששונה ממנו כולל הדתיים-המזרחיים. כשתרבות מזרחית מתחברת ליוצרי הפרסומת עם אהבה למנגל ועם צהלולים, לא פלא שהם לא רוצים אותנו כשכנים. אגב, אם חוזרים להשוואה הבין מגזרית - החברה החילונית הסתגלה אלינו, ״האברג׳לים״, הרבה יותר מהר מהאשכנזים חובשי הכיפה. 

שם המשפחה שלי מבית אבא הוא ״אביטן״, ולמרבה ההפתעה אני בעלת תואר שני, כתבת חינוך ורווחה באתר זה, וגרה בשכונה יוקרתית בירושלים. אני הפתעה למגזר, ולא משהו ברור מאליו. וכאן הבעיה: כל עוד אני ושכמותי נישאר ״הפתעה״ עבור הציבור שלנו – אין מה להתרגש מפרסומת שנעשתה בטעם רע.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך