הגיע הזמן שארגוני הימין יעסקו בדו קיום
הריק שבמסגרתו רק השמאל עוסק בדו-קיום הוא מסוכן. גם ארגוני הימין צריכים לשאוף לחברה מתוקנת שבה ערביי ישראל הם חלק חשוב ואינטגרלי
בסיועו המופלא של 'וייז' הגעתי ביום שלישי שעבר לשכונה נאה ברמת-גן, וזאת לצורך ערב שארגן ינקי מרגלית, איש היי-טק, יזם ומשקיע. על רחבת הדשא בחצר ביתו התכנסו עשרות אנשים שעוסקים בעשיית טוב לחברה הישראלית - החל בהשמת אקדמאים ערבים להיי-טק, דרך שיקום חסרי בית בעזרת כדורגל ותמיכה באמנים, וכלה קידום אחווה יהודית-ערבית דרך בישול, קידום יזמות ועוד.לעוד טורים בערוץ הדעות של nrg:
- קרין גורן לא צריכה לסתום את הפה
- מנהיגת היום שאחרי: איילת שקד בדרך לצמרת
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
פיסה מן הרחבה הפכה לבמה מאולתרת, שעליה עמד מישהו שנראה כמו אמג'ד מהסדרה 'עבודה ערבית'. אכן התגלה כי מדובר בעותק נאמן למקור: היה זה נורמן עיסא, ולצדו עלה לשיר איציק אלול, שהציג את עצמו כיהודי ערבי ממוצא מרוקאי. ללהקה שלהם קוראים 'פשוטי הרחוב'. באוויר עלו צלילים של קאבר מחודש ל'פרח בגני', ושמעתי שם ביצועים יפהפיים ליצירות מקוריות בשתי שפות - עברית וערבית.

תמר זנדברג. ''המתנחלים שותים את כספי המסים של מדינת ישראל עם קשית''. פוליטיקה של פירודים.
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מרגלית יזם את הערב הזה כי זיהה את הצורך בחיבור הבסיסי ביותר - חיבור בין אנשים. רוב החיבורים שעסקו בהם בערב היו בין יהודים לערבים. נאום השבטים של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין היה אחת מאבני הדרך המרכזיות שביקשה לבטא את הצורך של רבים מאיתנו בחיבור, לצד תחושה שהופרדנו בלידתנו. מרגע שהגחנו לאוויר העולם אנחנו נושאים מדבקת זהות על הגב, מעין "מדבקת השבט": לאיזה שבט אני שייך – ערבי, חרדי, דתי או חילוני?
הערב בביתו של מרגלית, נאום השבטים ויוזמות שעולות מן השטח מוכיחים כולם שהציבור מבעבע, שנמאס לו מן ההגדרות. מה שמעצים את ההפרדה ואת החלוקה לשבטים זו הפוליטיקה, התרבות הפוליטית הנוכחית שמעצימה היפרדות. יש כאן בארץ חובה לבדל את עצמך ולהיות שונה ובולט, והדרך הפשוטה ביותר להתבלט היא לגנות את האחר, את זה שלא שייך לשבט שלך.
אם לפני חמש שנים הוציאה המחאה החברתית אנשים לרחובות, נראה שהמוני האנשים ייאספו ברחובות בפעם הבאה על רקע רצונם להתחבר ולקרוא תיגר על ההנהגה המבדלת. במדגם אקראי של התבטאויות השבוע קראנו את ח"כ תמר זנדברג כותבת ש"המתנחלים שותים את כספי המסים של מדינת ישראל עם קשית", ואת העוזר של ח"כ אורן חזן טוען ש"לחברי ארגון 'שוברים שתיקה' מגיע רק עונש מוות". זו בדיוק הדוגמה לשיח המבדל והקיצוני השולט כאן: האשמת האחר בכל תחלואי החברה. קצנו בשיח הזה, ואולי יש מקום לפוליטיקה אחרת.
בפוסט שכתב השבוע מנכ"ל ארגון 'סיכוי' רון גרליץ הוא תיאר את חוויותיו מביקור במרוקו במסגרת קבוצת ה-120 של ארגון 'שחרית'. הוא סיפר על רשמיו ממדינה מוסלמית שבה יהודים ומוסלמים חיו בהרמוניה - ועל דבריו ספג מקלחת צוננת של ביקורת מאנשי ימין.
הביקורת הושמעה נגד גרליץ מכיוון שברצון לחיים משותפים ולהסרת מחיצות יש משום איבוד הזהות. ברצון לחיים משותפים טמון טשטוש זהות, וכן ויתור על מדינת ישראל כמדינת לאום והפיכתה למדינת כל אזרחיה. יש סבירות גבוהה שרון גרליץ אכן אינו תומך בהגדרתה של ישראל כמדינת לאום של העם היהודי. המציאות המצערת מוכיחה שאין כיום ארגונים המגדירים את עצמם כלאומיים או כימניים, ואשר עוסקים בסוגיות של דו-קיום או של היחסים עם החברה הערבית. העיסוק בכך הוא נחלתם הבלעדית של ארגונים הממוקמים שמאלה מן המרכז.
הריק הזה מסוכן. גם אנשי וארגוני ימין צריכים לשאוף לחברה מתוקנת שבה ערביי ישראל הם חלק חשוב ואינטגרלי. צריך לנטרל את המנגנון האוטומטי הרואה בכל עיסוק בחיים משותפים איום על הזהות הלאומית, ויש לעסוק בדו-קיום ובמיזמים משותפים דווקא מתוך הזהות הלאומית, בלי חשש ובלי פחד. אם זאב ז'בוטינסקי היה חי, ייתכן שהוא היה זה שמניף את הדגל הזה היום: היה זה אדם גאה בלאומיות שלו, שעדיין אמר כי "מצבם האיתן של הערבים, במובן הפוליטי, הכלכלי והתרבותי, יישאר לנצח-נצחים התנאי העיקרי למצבה הבריא והאיתן של ארץ ישראל כולה".
אילן תירוש, שהשתתף בפתיחה של מרכז 'ליבא' ליהדות, תרבות, חברה ומוזיקה, בנווה-צדק, הוא אחד ממקימי המקום. באירוע אמר תירוש כי "אם פעם חשבנו שחיבורים בין אנשים יכולים להיווצר דרך ויתור על זהות וטשטוש, עכשיו די ברור שחיבורים בין אנשים יכולים להיווצר רק במקום של חידוד זהות. אתה יכול לחבור לאחר רק לאחר שברור לך מי אתה, ולאחר שחידדת וגיבשת את זהותך".
על רקע דבריו של אילון, ייתכן שהחיבור האמיתי והנכון בין היהודים לבין ערביי ישראל יבוא רק דרך אנשים שגאים בזהות שלהם, ולא מעוניינים לטשטש אותה. חידוד הזהות נכון לשני הצדדים - גם ליהודים וגם לערבים. איך אמר ח"כ אביגדור ליברמן? גם ערביי ישראל צריכים לברר את סוגיית הזהות שלהם, ישראלית או פלסטינית.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg