איימן עודה עישן "אופיום להמונים"
בניגוד למשנה הקומוניסטית, עודה תומך בתוקף בלאומיות פלסטינית. את ישראל, לעומת זאת, הוא מתעקש להפוך ל'מדינת כל אזרחיה', ללא מאפייני לאום או דת. זה מה שקורה כשמערבבים סוציאליזם רדיקלי עם "אופיום להמונים"
הנה בדיחה מתקופת המלחמה הקרה: "מה ההבדל בין קומוניזם לפשיזם?" והתשובה, "קומוניזם זה בדיוק אותו דבר כמו פשיזם, למעט היכולת של הפשיזם לגרום לרכבות לצאת בזמן..". חסידי האסכולה הטוטליטארית בתחום תורת המשטרים עמדו על כך כי מלבד סמנטיקה אידיאולוגית ורטורית אכן אין הבדל בין פשיזם לקומוניזם. אלה הטיפו לאלימות, נקטו אלימות ורצחו מיליונים ואלה הטיפו לצדק ושוויון, נקטו אלימות ורצחו מיליונים.ומשם למאה ה-21. כשאיימן עודה מונה ליו"ר הרשימה הערבית המשותפת ההתחלה נראתה מבטיחה. אפילו קסומה. דבריו על שוויון מלא בין יהודים וערבים, פשרה אמיתית והתקרבות בין העמים הציבו דגם חדש של פוליטיקאי ערבי-ישראלי. דברי טעם במקום רטוריקת הארס של בל"ד, מתק שפתיים במקום ההתלהמות של אחמד טיבי. חיוכו כן ושובה לב. כאשר הוא מדבר על שוויון וצדק נראה כי לחלוחית עולה בעיניו. הציבור הישראלי-יהודי הביט בו בתקווה מהולה בחשדנות. האם הוא אמיתי? או שמא מה שמסתתר מתחת לחליפה האופנתית זו חגורת נפץ? האם זהו באמת הפרטנר שחיכינו לו? או האם הבקלאווה שמגיעה בסוף הארוחה אמורה בסך הכל להמתיק את החשבון הגבוה?

עודה אינו חידה רק בהקשר הזה. מצד אחד שימש פעיל בנוער מק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית) ומשנתו קומוניסטית מובהקת. מאידך מעיד על עצמו כמאמין באלוהים. מה למהות האתאיסטית של חד"ש ולמנגנון "המדכא, הפרימיטיבי, הלא מטריאליסטי" הזה (בראיית המרקסיזם) שנקרא דת? מה הקטע שלך, איימן עודה?
ואז החלקים בפאזל החלו להסתדר. זה התחיל בפעילותו נגד המתנדבים הערבים לשירות האזרחי עוד טרם בחירתו לכנסת. זה נמשך בביקור מחבלים בבתי הסוהר. זה הגיע לשיא מסויים עם הסירוב של הרשימה בראשותו להצהיר על החיזבאללה כארגון טרור.
שיא השיאים נקבע כאשרביקר את מרוואן ברגותי בכלא והצהיר כי ברגותי שותף לעמדותיו הפוליטיות. ברגותי, למי ששכח, מרצה מאסר על רצח עשרות ישראלים. עודה גם איחל לעצמו ולברגותי ש"יבוא יום ונסתובב יחד בירושלים". הכוונה, מיותר לציין, היא למובן הדתי-שהידי של המילה, על תקן שחרור 'אל-קודס' מידי הכופרים.
משום מה, רק כאשר סירב להגיע להלוויה של פרס החלו בציבור הציוני להרים גבה. ביום ציון הטבח בכפר קאסם עמד עודה יחד עם חברי סיעתו לדקת דומיה בכנסת והחווה בידיו תנוחת תפילה מוסלמית. מי שהתעמק בתמונה יכול היה לראות אפילו את דב חנין האתאיסט בן התרבות העברית, מחווה באופן דומה אך כמעט נסתר, מלאכותי.
עודה בוועידת הפתח': לא הזכיר את המילה "ישראל" (צילום: הטלוויזיה הפלסטינית)
כעת מתנגד עודה ל"חוק המואזין". תגידו אתם, מה יותר אבסורדי: שאיימן עודה מבכה את שריפת הכרמל למרות שזו בוצעה על ידי ערבים ששולהבו מההסתה של הרשימה הערבית כחלק מההתנגדות ל"חוק המואזין"? או שמי שעומד בראש הרשימה הסוציאליסטית-הרדיקלית תומך בכפיית דת על המרחב הציבורי כולו (כולל על דב חנין)? מארקס עושה שמיניות בקברו.
לפחות למען ההגינות כלפי מצביעיו האפיקורסים, עודה היה יכול לאמץ את דבריו של צבי בראל מ"הארץ" בסוגיה זו (16.11.16): "יש לחוק (המואזין) עילת קיום. כי אין סיבה למופעי דת רעשניים, יהודיים, מוסלמיים או נוצריים. הזכות האוניברסלית לנהל אורח חיים דתי איננה כוללת את הבעלות על המרחב הציבורי... באופן פרדוקסלי, ליברלים ישראלים נאלצים להגן על הרעש שבוקע מן המסגד כאילו היה זה מאבק על זכויות הערבים, בשעה שעמיתיהם האירופים חופשיים לעשות את מה שכל ליברל חילוני אמור לעשות: להשתיק את קולה הפומבי והצרחני של הדת." בדיוק, ככה נשמע חד"שניק אמיתי.
בניגוד למשנה הקומוניסטית, עודה תומך בתוקף בלאומיות פלסטינית. את ישראל, לעומת זאת, הוא מתעקש להפוך ל'מדינת כל אזרחיה', ללא מאפייני לאום או דת. ב"צוותא" וב"גב האומה" כולו נופת צופים. אך בועידת הפת"ח האחרונה, כפי שדיווח אסף גבור באתר זה, הוא הקפיד אפילו שלא לציין את השם "ישראל". המסרים הסותרים שהוא מפזר בהתאם לקהל היעד ברגע נתון מקנים לו יכולת של זיקית מקצועית.
אבל שלא נתבלבל, כשמערבבים סוציאליזם רדיקלי עם "אופיום להמונים" (אל תנסו את זה בבית) זה לא הופך אותך לפחות פרו-פלסטיני ואנטי-ישראלי מאשר כל גורם אסלאמו-פשיסטי אחר. זה פשוט עוזר לך לפעול להחרבת הלאומיות היהודית בחיוך וגם לגרום להסברים שלך למהלך להצטייר כפרוגרסיביים ולגיטימיים, אפילו באוזני עצמך. העובדה כי ישנם ישראלים-יהודים המוקסמים ממסריו של עודה היא בבירור תוצר של "עישון פאסיבי" של החומר הזה.
סוף דבר, במה שעומד מאחורי מסריו של עודה אין ולו שמץ של הגינות או בסיס לפשרה אמיתית. אחרי שמגרדים את שכבת הצבע האידיאולוגי, ההבדל בינו לבין זחאלקה וטיבי הוא סמנטי בלבד. מהבחינה הזו עודה משול לטרמינייטור מ"שליחות קטלנית 5", הלא הוא (מי שלא ראה, להפסיק לקרוא עכשיו) ג'ון קונור בעצמו: חייכן, מטיף להבנה בין סקיי-נט למין האנושי, בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה, אך בפועל הקטלני מכולם.