אם עמונה תפונה, אפשר לקפל גם את תל-אביב
רק שאלה אחת עומדת על הפרק והיא האם ליהודים מותר להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל. אם כן - נא לגמור עם זה, לשלם פיצויים לבעלי הקרקע ולהשאיר את הישוב במקומו. אם לא, נא לקפל הכל, כולל תל-אביב וכולל בית המשפט העליון היושב על חורבות שייח באדר וללכת
הירידה לפרטי פרטים בעמונה - אדמה פרטית, "שלטון החוק". כן טאבו לא טאבו, האם המתיישבים אנשים נחמדים או לא או וואטאבר, עוסקת בזוטות ומטשטשת לחלוטין את הנושא המרכזי: האם ליהודים יש זכות להתיישב בארץ ישראל כולה. זה לב הענין, זו המהות ולא שום דבר אחר.לא נדיר בארץ ובעולם שישוב או חלק ממנו קם על אדמה פרטית שלא נעשה בה שום שימוש, והיא מופקעת או נרכשת בהסכמה הדדית תמורת פיצוי הולם. לרוב זה לא גורם לשום מהומה ובעלי הקרקע מרוצים מאוד מהזכיה בלוטו שנפלה בחלקם.
במקרה שלנו זה חלק ממאבק לאומי, למה לטאטא ולכסות את זה בשטיח של פילפולים משפטיים. גם הערבים וגם היהודים רוצים את האדמה הזאת, היהודים כדי להתיישב בה, והערבים כדי שלא יישבו בה יהודים. אי אפשר להתייחס למאבק על עמונה כאילו מדובר בסכסוך על מקום חניה.

היישוב עמונה. עקרונית, הבעלים החוקיים של אדמת ארץ ישראל הוא עם ישראל.
צילום: אופיר דוד
למיטב הבנתי, טענת הבעלות הערבית המקורית מבוססת על כך שמלך ירדן העניק את השטח למשפחות שלהם. יפה. למלך ירדן לא היתה שום זכות להעניק את השטח, כי הוא לא היה שלו. הכיבוש הירדני ביו״ש לא הוכר מעולם על-ידי אף מדינה חוץ מפקיסטן ובריטניה. זה כאילו אגש למישהו ברחוב, אצביע על מגרש סמוך ואגיד לו "בני, מהיום המגרש הזה שלך", ומרגע זה הוא לא ירשה לאף אחד להיכנס. יאללה בסדר, שיהיה ככה. משפחה מקבלת מתנה מהמלך ולא מתעסקת בשאלות בינלאומיות, לא יכולה לדעת שיום אחד הנסיבות ישתנו לחלוטין. בואו נעשה לצד השני את ההנחה הזאת, כי יש פה ענין אנושי.
עקרונית, הבעלים החוקיים של אדמת ארץ ישראל הוא עם ישראל. זה הבסיס. אבל אם יש מישהו הבטוח - בואו נניח שבכנות, כל עוד לא הוכח אחרת - ששטח מסוים הוא פרטי שלו, יש להתייחס לטענה ברצינות, וזה מה שעושים. אנחנו כבר לא בתקופה בה הנסיך מודיע למישהו "לקחתי לך את האדמה, עוף מפה" (בעצם זה מה שעומד לקרות עם היהודים, לא עם הערבים). אמת, הערבים בעלי הקרקע (?) לא עשו כלום עם השטח הזה, הם גרים במקום אחר. יש איזה צילומי אוויר מ-1985 של ספק-עיבוד, אבל גם אם לא, גם אם חלקם אפילו לא ידעו על האדמה הזאת, גם אם רובה כבר נקנתה ושולמה בהסכמים חשאיים בלי רישום בטאבו, ואפילו אם יש ספק קל שבקלים, צריכה המדינה להחמיר כדי למנוע גזל ואפילו למראית עין. לכן מוצע לבעלי הקרקע פיצוי הולם, מוצע להם לקבל הרבה כסף תמורת משהו שהם קיבלו במתנה ממישהו שלא היתה לו זכות לתת להם אותה. ההסדר הזה הכי הוגן, הכי מתחשב, והכי מוסרי שיכול להיות.

שרת המשפטים בהפגנה. למה אין בג״ץ פלסטיני שיסביר שלא מגרשים אנשים מהבית?
צילום: מירי צחי
ולמה כל כך קשה להוציאו לפועל? סנטימנטים עמוקים של האיכר לאדמתו שבה סבא של סבא שלו נטע זית? שימכרו את הבולשיט הזה לסי אן אן. אנו חוזרים לנקודת המוצא - הלהיטות להוריד את עמונה אינה נובעת משום שיקול של מוסר, צדק או רגשות ברמת הפרט, אלא אך ורק מסיבות פוליטיות, הרואות בכל התיישבות של יהודים בארץ ישראל משהו שיש להילחם בו ולמנוע אותו בכל האמצעים. לכן מחפשים מתחת לאדמה כל סיבה וכל מניפולציה כדי לעכב את התהליך הזה. פועלים פה שני כוחות, אחד בעד ישראל והשני נגד ישראל, שלמרבה הצער מקבל חיזוק עתיר מוטיבציה מתוכנו.
אם בצדק ומוסר עסקינן, לא ברור למה זכותם המוסרית של פלסטינים על אדמה שהם קיבלו שלא כדין ולא נגעו בה מעולם, עומדת מעל זכותם המוסרית של אנשים ומשפחות להישאר בבתיהם. אין שום דבר צודק מבחינה אנושית בפינוי יישוב. למה אין בג״ץ פלסטיני שיסביר שלא מגרשים אנשים מהבית? כי לא הפלסטינים ולא עושי דברם בישראל חושבים שזה מציאותי לצפות מפלסטינים שיתחשבו בנקודת המבט הישראלית, בכך שגם יהודים הם בני אדם לא פחות מהפלסטינים. אבל כידוע השמאל חושב שהערבים הם חיות נדירות הזקוקות להגנה של החברה להגנת הטבע, ומוסדות השלטון והחוק של ישראל מתנהגים כלוחם בדו קרב הפוצע את עצמו מדי פעם כדי להתחשב בצדק של היריב.
רק שאלה אחת עומדת על הפרק, והיא האם ליהודים מותר להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל. אם כן - נא לגמור עם זה, לשלם פיצויים לבעלי הקרקע ולהשאיר את הישוב במקומו. אם לא, נא לקפל הכל, כולל תל אביב וכולל בית המשפט העליון היושב על חורבות שייח באדר וללכת.
ובשורה התחתונה, לכל הרוחות, תפסיקו כבר לעשות הכל הפוך מההגיון והשכל הישר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg