במקום להסדיר את מערכת המשפט הימין צוהל מחוק בינוני

כדי באמת לתקן את הקלקול במערכת הפוליטית שלנו הרבה יותר חשוב להסדיר את מערכת המשפט מאשר את קרקעות יהודה ושומרון. אך האם ישנם נבחרים מהימין שמסוגלים למהלך כזה? ספק רב

רועי עידן | 8/2/2017 12:18
תגיות: דעות,חוק ההסדרה,מערכת המשפט,משפט
חוק ההסדרה עבר בכנסת, והימין צוהל: "הראנו מה זה לבג"ץ!". אני מביט בחגיגות ובחיי, אני מקווה שבית המשפט ידחה את העתירות שכבר בוודאי מוכנות במשרדי עמותות השמאל נגד החוק והוא ייצא לפועל. לא בטוח שלממשלה יש בכלל תכנית פעולה למקרה כזה. הם יאבדו את הצפון.

חוק ההסדרה הוא פלסטר סביר למצב שנוצר בשטחי יהודה ושומרון, בו מערכת המשפט הישראלית מקבלת תביעות בעלות פרטית של פלסטינים על שטחים שעליהם בנתה המדינה מבנים, בטעות או שלא בטעות. ישנם קשיים להגיע להסדרים עם בעלי הקרקעות הפלסטינים בגלל מעורבותם של גורמים זרים בעלי אינטרס ובשל הסכנה הממשית המרחפת מעל פלסטיני שמקבל כסף מיהודים תמורת הקרקע שלו.

אישור חוק ההסדרה בכנסת. צילום: ערוץ הכנסת
 


אז בואו נניח רגע שאנחנו חיים בעולם מושלם והבעיה תיפתר. לא יהיה צורך להרוס את הבתים, בעל הקרקע יקבל פיצוי יותר מהולם עבור קרקע, שממילא הוא לא יכול לעשות בה כל שימוש, ובנוסף נטרלנו את כל האנשים הרעים שבוחשים בסיפור הזה. בואו נניח שפתרנו את הבעיה של המתנחל שגר בבית שנבנה חלקית, ללא ידיעתו, על קרקע שהכיבוש הירדני הבלתי חוקי חילק לאיזו משפחה מכפר סמוך בנסיבות לא ברורות. וגם פתרנו את הבעיה המידית של הפלסטיני שנושל מרכושו.

הרי עדיין נשארנו עם אותה בעיה: מערכת משפטית שלקחה לידיה כוח כמעט בלתי מוגבל בנסיבות מפוקפקות; מערכת שהרחיבה עד גבולות האבסורד את היכולת של כל מיני גורמים לקחת סכסוך קרקעות שאמור להתברר בערכאה נמוכה ולהפוך אותו לקריאת תגר חוקתית על מדינת ישראל נטולת החוקה, ועל ידי כך לבטל החלטות ממשלה וחקיקה ראשית של הכנסת.
  
צילום: מירי צחי
חוק ההסדרה הוא פלסטר למצב שנוצר בשטחי יו''ש. פינוי המבנים בעמונה. צילום: מירי צחי

נקבל רשות שמאיינת את הרשויות המבצעת והמחוקקת, שאין עליה כמעט כל ביקורת או בקרה ציבורית ושמקדמת וממנה את חבריה במעגל סגור. מערכת שלה מאה אחוז סמכות ואפס אחוז אחריות. בנוסף לכל זאת, מדובר במערכת פוליטית. הרי העמדה שיהודה ושומרון הם שטחים "כבושים", ולפיכך נוגעים להם חלקים מסוימים בדין הבין לאומי בפרשנותם מרחיקת הלכת, היא עמדה פוליטית. נכון שבמידה רבה זו גם עמדה של ממשלת ישראל – אבל את ממשלת ישראל אנשים בוחרים, ויכולים להחליף כל ארבע שנים. עם מערכת המשפט וההרכב הלא מקרי והמתרבה מעצמו אנחנו תקועים לנצח.

וכמובן שבית המשפט העליון והפרקליטות לא רק פוסקים פוליטית בנושא ההתנחלויות והפלסטינים. הם מתנהלים בהתאם גם בסוגיות מעוררות מחלוקת אחרות: המסתננים, מימון מדיני זר לעמותות פוליטיות, בניה בדואית בלתי חוקית ועוד. ברצונם החוק הוא לא חזות הכול, וברצונם חייבים להרוס כדי לשמור על החוק. הכול כמובן בהתאם לפוליטיקה של העתירה והעותרים.
 
צילום: גדעון מרקוביץ
קולות לחוד וצעדים לחוד. שקד. צילום: גדעון מרקוביץ
 
החלטות פוליטיות הרות גורל מתקבלות במשולש הזה של עמותות פוליטיות במימון זר שעותרות, פרקליטות פוליטית שמגיבה כפי שמגיבה ובית משפט פוליטי שפוסק כפי שפוסק. הכול ללא מעורבות של הציבור ונבחריו, שהפוליטיקה שלהם אולי אחרת.

כדי באמת לתקן את הקלקול במערכת הפוליטית שלנו הרבה יותר חשוב להסדיר את מערכת המשפט מאשר את קרקעות יהודה ושומרון. דרוש טיפול שורש, לא רק ניקוי שיניים תקופתי. וזה לא רק בג"ץ. זה גם הפרקליטות ומוסד היועץ המשפטי לממשלה הבעייתי ובחירת השופטים וכל נושא הבקרה והביקורת על מערכת המשפט. נדמה שפקידים בכירים יכולים לשקר, לזייף ולהונות ועדיין שום דבר לא יזיז אותם מכיסאם.

גם חוקי היסוד של מדינת ישראל שעל בסיסם חולל אהרון ברק את ההפיכה החוקתית שלו צריכים להיבחן היטב, יש ביניהם כאלו שכוונת המחוקק שלהם סולפה לחלוטין במשך השנים ויש לתקנם. יש כאלה שחסרים. כמובן שהייתי שמח לראות מהלך של חקיקת חוקה והקמת בית משפט אמיתי לחוקה ולא בית משפט שמינה עצמו לכזה. זו ההסדרה שמדינת ישראל באמת צריכה. האם ישנם כיום נבחרים מהימין שמסוגלים לעשות מהלך כזה? האם יש בכלל מודעות בקרב האלקטורט של הימין לעומקה של הבעיה הזו? אני בספק רב.
 

צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90
דרוש טיפול שורש, לא רק ניקוי שיניים תקופתי. נפתלי בנט בהצבעה על חוק ההסדרה. צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד עושה קולות בכיוון הזה. אבל קולות לחוד וצעדים לחוד. הפקידים הבכירים במקומם יושבים, השופטים המועמדים לעליון לא מבשרים על שינוי משמעותי, שיטת בחירת השופטים בעינה עומדת, והיועץ המשפטי לממשלה עדיין נהנה מסמכויות מרחיקות לכת שאינן מוסדרות בחוק וחלקן סותרות אחת את השנייה ויוצרות ניגודי אינטרסים, ולראיה הכוונה ההזויה של אביחי מנדלבליט לטעון בבג"ץ נגד חוק שעבר בתמיכת הממשלה לה הוא מייעץ משפטית.

כמובן שלא רק שרת המשפטים אחראית, אלא גם ראש הממשלה שלה, שזינק להגן בגופו על הסטטוס קוו בכל פעם שעלתה יוזמה ממשית לשינוי. אם אחרי שתי קדנציות כראש ממשלה ימני של ממשלות ימין בנימין נתניהו לא יהיה מסוגל להציג שום שינוי בזירה זו – הרי שהוא נכשל טוטאלית במשימתו, אלא אם כן המשימה הייתה להצליח ולחמוק מהצעדים המשפטיים נגדו. אם זה המקרה נראה שהוא דווקא די מצליח. לו הייתי טיפוס קונספירטיבי הייתי רואה קו מחבר בין שני הדברים.

בלי הסדרה של מערכת המשפט ממשלות הימין ימשיכו להיגרר ולהגיב. הן תמשכנה לחגוג כל מני הישגים בינוניים מינוס כמו "חוק ההסדרה". הרי אפילו תומכי החוק הזה מרגישים את הטעם המר בפה. זה לא זה. החוק הזה, אפילו אם ירקום עור וגידים לא באמת יפתור שום בעיה אמתית.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

רועי עידן

תסריטאי ואיש פיתוח בטלוויזיה, נגן יוקללי וסוציופת בתפקוד גבוה

לכל הטורים של רועי עידן

המומלצים

עוד ב''דעות''

פייסבוק