"רואים פקקים": למה צריך להעלות את מחירי הרכב?

הסיבה לתופעת עומסי התנועה בכבישי ישראל היא כמות כלי הרכב הגדולה ביחס לעולם, שנובעת מהמצב הכלכלי היציב של האזרחים, וגם מהרדיפה אחר נוחות ותחבורה ציבורית לא משהו. אז איך פותרים את המצב?

ירון דורון | 9/4/2017 10:12
תגיות: רכב,כלי רכב,תחבורה,בארץ,דעות,תיק תקשורת
בנאום "תעשיית הדכדוך" של ראש הממשלה נגד התקשורת בשבוע שעבר הוא התייחס גם לתופעת פקקי התנועה. "הם רואים פקקים - אני רואה מחלפים", אמר נתניהו. בכמה כלי תקשורת וברשתות החברתיות התעלמו משאר דבריו, התמקדו רק באמירתו על הפקקים, ותקפו אותו על התופעה.

אי אפשר להתכחש: מדינת ישראל אכן סובלת מתופעה קשה של פקקים, בעיקר במרכז הארץ. בכל פעם כשאני עולה עם רכבי על נתיבי איילון, ולא משנה באיזו שעה מדובר, הכביש עמוס לעייפה. המהירות הממוצעת בנתיבי איילון היא 20 קמ"ש. להגיע בשעות אחר הצהריים או הערב מהמרכז לצפון או לדרום זו משימה קשה מאוד, שגוזלת זמן רב ולא מעט עצבים.                       
 
צילום: אמיר מאירי
מדוע יש כזו תופעת פקקים בישראל? פקקים באיילון. צילום: אמיר מאירי

אבל השאלה הגדולה היא: מדוע יש כזו תופעת פקקים בישראל? התשובה מורכבת משני חלקים: 1. בגלל המצב הכלכלי היציב במדינה. 2. בגלל שאנחנו מעדיפים את הנוחות בנסיעה ברכב פרטי.

מדי שנה עולים לכבישים של מדינת ישראל כ-300 אלף רכבים חדשים. זוהי כמות עצומה ביחס לאוכלוסייה ובוודאי ביחס לכבישים ברחבי המדינה. הכמות הזו מעידה גם שכלכלת ישראל היא כלכלה טובה. על פי נתוני ה-OECD  בישראל יש פי 4 יותר רכבים לכל קילומטר כביש לעומת הממוצע בשאר המדינות החברות בארגון. לפי הנתונים, בארץ ישנם 2,700 כלי רכב על כל קילומטר כביש, לעומת 773 מכוניות לקילומטר כביש בממוצע במדינות החברות בארגון.
 
צילום: אמיר מאירי
כמעט שלא ניתן לנסוע בכבישים בגלל כמות הרכבים. פקקים בתל אביב. צילום: אמיר מאירי

עד לא מזמן השאיפה שלנו הייתה שכל משפחה תחזיק רכב, אלא שבישראל של 2017 השאיפה של התושבים היא שלכל אזרח יהיה רכב - ואנחנו לא רחוקים מזה כל כך. כשאני נמצא בפקקים אני מסתכל סביבי ואני רואה, שכמעט כל הרכבים שעל הכביש הם רכבים חדשים וברובם המוחלט נוסע אדם אחד בלבד – הנהג. 

נכון, יש מה לשפר בתחבורה הציבורית ובשנים האחרונות נעשים שיפורים משמעותיים, אבל אנחנו, הישראלים מעדיפים את הנוחות שלנו. מעדיפים לנוע ברכב הפרטי שלנו ממקום למקום מאשר לנסוע ברכבת או באוטובוס. נכון גם שצריך עוד כבישים בישראל, אבל ראוי גם לזכור שכמות הכבישים שניתן לסלול במדינתו הקטנה היא מוגבלת.

אז איך פותרים את המצב? הדבר המשמעותי ביותר שניתן לעשות הוא לצמצם את כמות כלי הרכב הפרטיים בצורה דרסטית. זה אולי נשמע מקומם, אבל אין מנוס מלייקר את מחירי הרכב ואחזקת הרכב ובמקביל להוזיל משמעותית את התחבורה הציבורית (וכמובן גם לשפר אותה).

כבר עכשיו כמעט שלא ניתן לנסוע בכבישים בגלל כמות הרכבים. אם המדינה לא תגרום לכך שלאזרח לא יהיה משתלם כלכלית להחזיק ברכב, המצב בכבישים יהיה הרבה יותר גרוע. אם המצב לא ישתנה, בעוד כמה שנים נוכל להחזיק רכב, אבל בכלל לא בטוח שנוכל לנסוע אתו.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך