תמיכה בפלסטינים? המוסלמים לא יגיעו לירושלים

למרות שהפלסטינים קיבלו חיזוק משמעותי מנשיא טורקיה שקרא לעלות לאל-אקצא כדי לתמוך במאבק, סביר להניח שהמוסלמים לא ינהרו למסגד, כי עצם ההגעה לירושלים משמעותה הכרה במדינת ישראל

אסף גבור | 9/5/2017 13:28
תגיות: דעות,רג'פ טאיפ ארדואן,אל אקצא
קריאתו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן למוסלמים אתמול (ב'), לעלות בהמוניהם למסגד אל-אקצא ולהציף את ירושלים, מעוררת שוב את הוויכוח הישן והמוכר באסלאם. האם יש לעלות למסגד אל-אקצא כדי לתמוך במאבק הפלסטיני, או האם עצם ההגעה לירושלים משמעותה הכרה במדינת ישראל.
 
צילום: EPA
ארדואן צילום: EPA

בשביל להבין עד כמה הוויכוח על ביקור בירושלים מהותי, אפשר להיזכר בשיח סייד טנטאווי, שעמד בראש מוסד א-זהאר, הגוף הדתי בקהיר שנחשב למגדלור הרוחני של האסלאם, עד שנפטר מהתקף לב בגיל 82 בשנת 2010. הוא העז להודיע שבכוונתו להיענות להזמנה של איש העסקים הפלסטיני ברכאת אלע'רא לבקר בירושלים אם המצב הביטחוני יאפשר.

בהסבר להיענותו להזמנה אמר כי "ביקור בירושלים ובמסגד אל אקצא, יחזקו את ההתקוממות הפלסטינית ואת הג'יהאד שמנהל העם הפלסטיני נגד הכיבוש הציוני". הודעתו קיבלה תמיכה משר הדתות המצרי דאז ד"ר חמדי זקזוק שהכריז כי "הביקור יהיה צעד נכון. הנביא מוחמד גם ביקר במכה שזו הייתה תחת שלטון כופרים".

למרות תמיכת השר לשעבר, מרבית הקולות יצאו נגד השיח טנטאווי, והוא זכה להתקפות חריפות מאנשי הדת השונים שקראו להתפטרותו המידית. השיח אחמד א-טייב, שהחליף אותו בתפקיד ראש המוסד הדתי העליון בקהיר, החזיר את העמדה המקובלת יותר ואמר כי "מוסלמים לא צריכים לבקר בירושלים עד שחרורה מהכיבוש. ביקור בירושלים, בשלב זה, משמעותו מתן לגיטימציה לכיבוש".
   
צילום: AFP
ינהרו בהמונם? נשות המורביתאת באל אקצא צילום: AFP

מי שמוביל את ההתנגדות לביקור במסגד אל אקצא היום הוא השיח יוסוף אלקרדאווי. השיח נחשב לאחד מחשובי הפוסקים המוסלמים בדורנו וכסמכות רוחנית שלא מערערים עליה. דעתו מקובלת על מאות מיליוני מוסלמים בעולם כולו. בתכנית הטלוויזיה הפופולארית שהוא מגיש ברשת אלג'זירה הוא מטיף שלא להגיע למסגד אלאקצא כדי לא לנרמל את היחסים עם ישראל.

יחד עם הדוקטור אחמד עמר האשם, ראש אוניברסיטת א-זהאר לשעבר, הם מסבירים ש"ביקור מוסלמים בירושלים בעת הזאת משמעותה הכרה בשלטון הכיבוש והכרה בלגיטימיות של הכיבוש. קבלת ויזה באמצעות השגירות הישראלית מהווה חלק מההליך האסור של נורמליזציה ביחסים עם ישראל".

גם הדוקטור אמנה נציר, שעמדה בראש המכללה ללימודי האסלאם בקהיר, הצטרפה לקולות שאוסרים על ביקור בירושלים, וגילתה כי "הכנסייה המצרית אוסרת על ביקור הנוצרים בירושלים הכבושה עד שהיא תשוחרר מידי היהודים". בנוסף, פרשן אסטרטגי באקדמיה על שם נאצר באלכסנדריה, הדוקטור אחמד שוקי אלחפני, אמר שפתיחת האפשרות לביקורים של מוסלמים בישראל תסייע לישראל ולא לפלסטינים.

הד"ר עבדול ראני מחמוד, מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטת אל-אזהר, העריך כי ישראל לא תאפשר את כניסתם של המוסלמים למסגד אל אקצא שבירושלים, ולכן הביקורים האלו ישיגו רק את האינטרסים הכלכליים הישראלים. הוא הוסיף כי "הדרך היחידה לשחרר את פלסטין היא בג'יהאד על כל צורותיה".
 
צילום: Nmkuttiady
יוסוף אל-קרדאווי צילום: Nmkuttiady

מעבר לוויכוח הפוליטי של נורמליזציה עם ישראל ותמיכה בציונים, ישנו וויכוח דתי עמוק יותר באשר לחשיבותה של ירושלים כלפי המוסלמים. מספר אנשי דת מוסלמים, בעיקר מהעדה השיעית, טוענים כי לירושלים אין למעשה קדושה מיוחדת כלפי המוסלמים, והדיבור על קדושתה החלה כאשר ישראל שחררה את ירושלים והחלה לשלוט בה.

העמדה הרווחת בקרב אנשי הדת המוסלמים, שלא להגיע לירושלים ולמסגד אלאקצא מתסכלת את הפלסטינים. הם מסרטטים קו ישיר בין הניתוק ההלכתי שקיים בין אנשי הדת המוסלמים למסגד אלאקצא לבין הניתוק הערבי מהסוגיה הפלסטינית בכללותה. בנושא הזה ישנה אחדות פלסטינית יוצאת דופן הקוראת למוסלמים בעולם להגיע לירושלים ולמסגד אלאקצא בהמוניהם כדי לחזק את המאבק הפלסטיני.

אך למרות הרצון העז של הפלסטינים שקיבלו חיזוק בהצהרתו של הנשיא הטרוקי רג'פ טאיפ ארדואן, המוסלמים כנראה לא יגיעו בהמוניהם למסגד אלאקצא ולא ישטפו את רחובותיה של ירושלים.  
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך