רחפנים הם סכנה? הצחקת אותי, מבקר המדינה
כ-20 אלף רחפנים אזרחיים משוטטים בשמי המדינה, הזהיר מבקר המדינה, וטען שאנחנו נמצאים על סף קטסטרופה. הסיבה: הרחפנים עלולים להוות סיכון ביטחוני. האם יש סיבה לדאגה או שמדובר בקביעה מוגזמת של המבקר?
הכותרות המפחידות מדו"ח מבקר המדינה נתנו את התחושה כאילו להק שלם של רחפנים זדוניים מחכה ליום פקודה כדי להסתער עלינו - להוריד מטוסים מהשמיים, להפציץ את מגרשי הכדורגל, ולצלם את כל מה שצה"ל מנסה להסתיר. כ-20 אלף רחפנים אזרחיים משוטטים בשמי המדינה, הזהיר המבקר, ואנו על סף קטסטרופה שעלולה לנחות על ראשנו, תרתי משמע.
רחפן
צילום: AFP
כמו במקרים רבים אחרים המציאות בשטח שונה בתכלית. כדי להבין את התמונה האמיתית כדאי לעשות קודם כול סדר בדברים ובמספרים. הרחפנים לשימוש אזרחי, אותם ניתן לרכוש ברוב אתרי הסחר באינטרנט, מתחלקים לארבע קבוצות עיקריות - רחפני מיקרו או ננו, רחפני מיני, רחפנים בגודל מלא ורחפנים מקצועיים משולבי GPS - המותאמים לטווח ארוך ולצילום אווירי.
שתי הקבוצות הראשונות הם רחפנים המיועדים לשעשוע או לצילומי סלפי. גודלם הקטן (4-10 ס"מ), טווח התעופה המוגבל שלהם והסוללה החלשה שלהם, לא יכולים לאפשר כל שימוש אחר חוץ משעשוע. הם לא מסוגלים להגיע לגובה שמסכן כלי טיס, לא מצליחים לשאת משקל מעבר לקיסם (או קפצונים, למי שמתעקש) ואין להם טווח שעלול להוות סיכון ביטחוני.

המבקר יוסף שפירא
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בקבוצה השלישית ניצבים רחפנים בקוטר של כ-30 ס"מ או יותר, הנושאים לרוב מצלמה עם שידור אלחוטי (FPV) או מצלמה שמקליטה תמונות וסרטונים על גבי כרטיס זיכרון. טווח השליטה בהם הוא בין 50 ל-300 מטר, והם מסוגלים לטוס 6-15 דקות - בהתאם לעוצמת הסוללה.
אלה רחפנים שמסוגלים אמנם להטריד שכנים ולצלמם בתמונות וסרטונים באיכות טובה, ותו לא. בשל משקלם הנמוך, כ-200-400 גרם, כולל סוללה ומצלמה (הטכנולוגיה של הרחפנים מבוססת על משקל נמוך ומנוע בהספק גבוה, כדי ליצור כוח עילוי), הם אינם מסוגלים כמעט לסכן כלי טיס, אינם מצליחים לשאת מטען והטווח המוגבל שלהם יספיק כאמור לצלם את השכנה על הגג בביקיני - אבל לא הרבה יותר. על מנת לסבר את האוזן, לציפור קטנה יש יכולת פגיעה (מאסה+מהירות טיסה) גדולה פי כמה וכמה.
להערכתי האישית, כמי שמטיס רחפנים ובבעלותו אי אלו רחפנים, שלוש הקבוצות הראשונות מהוות למעלה מ-97 אחוז מסך 20 אלף הרחפנים האזרחיים עליהם מתריע המבקר. מדובר על רחפנים אותם ניתן לרכוש ב100-עד 500 שקלים, שטסים מעט ומתרסקים הרבה. בניגוד למבקר, אני לא רואה בהם סכנה קיומית למדינה.

רחפן
צילום: שאטרסטוק
בקבוצה הרביעית, מדובר על רחפנים משולבי GPS, עם מצלמה איכותית יותר, מנועים חזקים יותר וסוללות חזקות יותר. כאן מדובר על רחפנים עם יכולת טיסה של 15-25 דקות, וטווח של 500-4,000 מטר (בשטח פתוח ובתנאים אופטימלים).
לא מדובר במשחק לילדים אלא בתחביב יקר למדי: מחירם של הדגמים הפשוטים והקטנים מהרחפנים בקבוצה זו מתחיל בכ-1,000 שקל, ומאמיר ל-4,000-10,000 שקל לדגמים המקצועיים יותר.
האם זו הסכנה הקיומית לישראל? מסופקני. תיאורטית, ניתן להגיע איתם לגובה שעלול לסכן כלי טיס מנמיכי טוס, כמו מסוקים או מטוסים בהמראה ונחיתה. בחיים האמיתיים, משקלם הנמוך, מהירותם הנמוכה יחסית וזרמי האוויר שיוצרים מנועי כלי הטיס הגדולים - ימנעו סכנה ממשית מכלי הטיס.
ולא שמותר חלילה להטיסם סמוך לשדות תעופה או במסלולי גישה של מטוסים, אבל גם אם עבריין טיפש מספיק או טרוריסט טכנולוג מספיק ינסה – כנראה שיכשל. עד כה לא תועדה תאונה שגרמה להתרסקות כלי טיס על ידי רחפן אזרחי קטן.

רחפן עם מצלמה
צילום: Shutterstok
יכולת הנשיאה של רחפנים אלה מוגבלת מאוד, למרות המנועים החזקים יחסית, וכדי להבין למה - צריך להיכנס למעט פיזיקה פשוטה. על מנת ליצור טיסה יציבה ושמירת גובה, הרחפנים הללו משתמשים בג'ירוסקופ, שנועד לאזן את הכלי באוויר נגד הרוח ונגד עוצמת המנועים. מבחינת כוח עילוי, חלק גדול מהם יצליחו להרים משקל של כמה מאות גרמים ללא כול קושי. הבעיה מתחילה כשינסו להרים מטען מעבר למצלמה, שמשקלה מחושב מראש בנתוני היצרן: מרכז הכובד יופר, ויהיה קשה עד בלתי אפשרי לשלוט ברחפן.
כמובן, חובבנים "מקצועיים" יוכלו לבנות בהזמנת חלקים מחו"ל התקנים שיאפשרו לרחפן גדול במיוחד לשאת מטען קטן, אולי אפילו מטען נפץ. אבל הסבירות שרחפן מותאם כזה ישמש לפיגוע היא נמוכה: קל וזמין יותר להכניס סכין לרכבת או להרכיב רובה מאולתר. מבחינת ארגוני הטרור, לפיגוע כזה יש, לצערנו, סיכויים טובים יותר להצליח.
כול האמור לעיל לא אומר שתופעת הרחפנים לא מהווה סכנה. כמו כל טכנולוגיה חדשה, טכנולוגיית הרחפנים טומנת בחובה יתרונות וסכנות. ניתן להיערך אליה בצורה טובה, אבל בשביל זה כדאי לדעת קודם במה נלחמים: ב-20 אלף רחפנים שילדים (או במקרה שלי - ילדים ברוחם) מטיסים להנאתם, או במספר קטן מאוד של רחפנים גדולים עם פוטנציאל של פגיעה ביטחונית, אותם לא ניתן ממילא להזמין ב"אלי אקספרס", שרובם עובדים על תדר שאסור ממילא על ידי משרד התקשורת (5.8 ג'יגה הרץ), ושקל מאוד לעלות על התדר שלהם במידה ומישהו מצליח להבריחם.

הרחפן הצה''לי החדש
צילום: דו''צ
הסכנה הגדולה מרחפנים נמצאת מבחוץ, לא מבית - ארגוני טרור מחוץ לישראל עלולים לנסות ולהשתמש ברחפנים גדולים על מנת לבצע פיגוע סמוך לגבול, או לרגל אחרי צה"ל.
לצה"ל, שמפעיל לא מעט רחפנים בעצמו, יש את היכולת הטכנולוגית להתמודד עם האיום מבחוץ. למעשה, עד היום לא הצליח אף רחפן לחדור לתחומי המדינה מעבר לעשרות או מאות מטרים, בלי שיורט. ה"עלייה הגדולה" בשיעורי הכמעט תאונות עם רחפנים, התבטאה בשנה האחרונה ב-24 כמעט תאונות, על כאמור כ-20 אלף רחפנים. הייתי קונה את המספרים הללו על תאונות הדרכים עוד היום.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg