 |
רבות דובר על הטִרדה שהפרסומות באינטרנט מסבות לנו: החל בהתפרצות אל לב הכתבה שאנחנו קוראים וכלה במשחקי "חפש את ה-X", שמשפרים ללא היכר את התוצאות המוצגות בפני המפרסמים, שלא יודעים כמה אנשים הגיעו לאתר שלהם פשוט כי פספסו את ה-X. רבות דובר, אבל כנראה שלא מספיק. אני זוכר את הפרסומת לאינטרנט המהיר בכבלים, שהעירה בניין שלם ב-2:00 לפנות בוקר לצלילי "עגלה עם סוסה", כשהיא מציגה את ה-X רק אחרי הפזמון. אני זוכר אותה לא כי היא העירה אותי, אלא כי בגללה התנתקתי מהכבלים ועברתי ליס. דוגמה מהזמן האחרון היתה הפרסומת המדוברת של אורנג', שהשתלטה לכמה ימים על האינטרנט בישראל. הפרסומת הזו היתה חלוצה בכך שהיא לקחה את רוב שטח הפרסום הפנוי באינטרנט הישראלי והקפיצה את חשיבותו כמדיה פרסומית - כך טענו באתרים ובברנז' ת הפרסום. חוץ מזה, הפרס ומת פשוט חנקה את מחשבי הגולשים שהתחברו אליה. תעשו ניסוי, רק אם יש לכם חלונות-XP: ודאו שהדפדפן פתוח על אתר תוכן גדול מהעולם, נניח CNN. לחצו על Ctrl+Alt+Del. בראשית ימי המחשב האישי זה היה מפעיל אותו מחדש - היום יופיע לעיניכם לוח הבקרה. תעברו ללשונית האמצעית שלו, Performance ("ביצועים", עבור אלה שהחלונות שלהם עם תפריטים בעברית). מולכם תראו שני גרפים המשתנים עם הזמן. העליון מתאר את העוצמה שמפעיל המעבד. בהנחה שאתם לא בדיוק טוחנים מולטימדיה, זה אמור להיות כ-20% ואף פחות. עכשיו תעברו לאתר אינטרנט מרכזי ישראלי כלשהו. שמתם לב למשהו מוזר בגרפים? מקרה קיצוני במיוחד היו הימים שפרסומות אורנג' השתלטו על הרשת: הפרסומות האלה, "בזכות" השימוש בווידיאו בתוך ה"פלאש" (תוכנת האנימציה והמצגות המשמשת במרבית הפרסומות ברשת), חנקה את המחשב. ח-נ-ק-ה. כשהמעבד של המחשב פועל תחת עומס כזה, כל הדברים האחרים זזים לאט. המסמך שאתם עובדים עליו, הדואר האלקטרוני שאתם מנסים לפתוח, הצ'ט עם החבר ב"מסנג'ר", הכל . פרט, כמובן, לפרסומת. אבל לא צריך לחכות לקמפיין עתיר וידיאו כדי לסבול. היכנסו היום לכל אתר אינטרנט ישראלי גדול שפרנסתו מתבססת על פרסומות, וראו כמה עוצמה הוא דורש מהמחשב שלכם. זה מה שקורה כשבתודעת בעלי האתרים הגולש הוא משאב - ולא לקוח. האתרים פותחים עוד ועוד שטחים לפרסום בעמודים הראשיים. הפרסומות נעשות על-ידי אלה שחשוב להם שיהיו מספיק "קונצים" גרפיים זוללי משאבים כדי שהלקוח יחשוב שזה נורא יפה. והקהל, שזה אנחנו, אפילו לא מודעים לכך שבכל פעם שאנחנו קופצים לאחד האתרים הישראליים הגדולים כדי לברר מה מזג האוויר, מכריחים אותנו "לדפוק ברקס" באמצע אוטוסטרדת המידע.
|
 |
 |
 |
 |
|
|