פרשת השבוע: מדוע התורה לא ניתנה בירושלים?

"התורה באה ללמדנו שאין לה קביעות בשום מקום. היא תמיד מוכנה ומזומנה ליציאה לדרך". \ הרב צבי יהודה לאו עם פרשת השבוע

הרב צבי יהודה לאו | 31/1/2014 13:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדוע התורה לא ניתנה במקום המתאים לה ביותר, ירושלים? לכאורה ראוי היה שבני ישראל יכנסו לארצם, ושם במקום המקודש ביותר לעם היהודי, בהר מרום הרים, הר המוריה, תינתן התורה. מקום שבו עקד אברהם את יצחק. שם נגלה הקב"ה ליצחק וליעקב. ואפילו אדם הראשון ונח כבר הקריבו עליו את קרבנותיהם. שם ראוי היה לתת את התורה. מדוע זה בחר הבורא לתת את התורה באיזשהו הר עלום אי שם בלב המדבר?

מדוע התורה לא ניתנה בירושלים? רחבת הכותל המערבי בירושלים
מדוע התורה לא ניתנה בירושלים? רחבת הכותל המערבי בירושלים צילום: פלאש 90
התשובה, כך נראה בפרשת השבוע, פרשת תרומה: "ועשית בדי עצי שטים וציפית אותם זהב... בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו".

בעשיית הארון, ארון הברית בו נמצאות הלוחות לצדה של תורת משה, נצטווינו להתקין כמין טבעות חלולות בצידי הארון, וכן שני מוטות עץ מצופים בזהב. על מנת לאפשר נשיאה קלה ובטוחה של הארון כמו של שאר כלי המשכן במסעות בני ישראל במדבר. ברור אפוא שהצורך במוטות אלו, הנקראים "בדים", הינו רק בשעת המסע, אולם בעת חניה כאשר מקימים את המשכן ומפעילים אותו למשך תקופה, מוציאים את הבדים מטבעות הכלי, עד הנסיעה הבאה.
אין לה קביעות

מיוחד היה ארון זה של התורה. שלגביו נצטווינו במיוחד "בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו". גם בעתות חניה ומנוחה. אין להסיר את הבדים. עליהם להישאר דרך קבע, בצמידות לארון, לבלי הסירם. מדוע? מה העניין, ומהו המסר שבדבר?

ללמדנו באה התורה – כך כותב רבה של יהדות גרמניה רבי שמשון רפאל הירש זצ"ל –שהתורה אין לה קביעות בשום מקום. היא תמיד מוכנה ומזומנה ליציאה לדרך. אין לימודה וקיומה מותנים במקום זה או אחר.

זו גם הסיבה לכך שהתורה ניתנה במקום לא מיוחס במיוחד, מקום שאין לנו היכרות עמו לא לפני מתן תורה ומעמד הסנה הבוער, ולא לאחר מכן. אילו הייתה התורה ניתנת בירושלים בבית המקדש, עלולים היו בני ישראל להסיק שמכיוון שגלו אין הם מחויבים עוד למצוות הבורא. על כן בא המסר האלוקי ולימד אותנו כי תורת ישראל רלוונטית לכל יהודי בכל מקום ובכל מצב.


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הרב צבי יהודה לאו

צילום: יח''צ

בנו של הרב ישראל מאיר לאו, נשוי לחדווה ואב לששה ילדים. למד בישיבת "חברון" בירושלים. הוסמך לרבנות ע"י הרבנים הראשיים לישראל. משמש כרב וכראש ישיבה בקהילת "נתיבות יצחק" בתל-אביב ובפתח תקווה.

לכל הטורים של הרב צבי יהודה לאו

עוד ב''הרב צבי יהודה לאו''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים