פרשת בראשית: התורה היא לא ספר היסטוריה
הפרשה הראשונה בתורה מתארת את בריאת העולם ואת התהליך המכונה במדע "המפץ הגדול". בהמשך מסופר על בריאת האדם, חטאו, עונשו ותולדותיו. כל אלו לא נועדו לשמש כספר לפיזיקאים או היסטוריונים - התורה הינה מדריך לחיי האדם היהודי
פרשת בראשית פותחת את ספר הספרים וככזו, הרי היא מהווה את היסוד לספר כולו. וככל בניין שיסודותיו מחזיקים את הבניין, כך בפרשה זו טמון כוחה של התורה כולה. יתרה מכך, המילה הראשונה הרי היא כיריית אבן הפינה אשר מסמלת את הבניין כולו.עוד כותרות ב-nrg:
- גל הטרור: "החרדים בסיכון גבוה, אבל אני לא פוחד"
- הפייטן: גיא זוארץ מסלסל, השר כחלון שופט. צפו
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מהו סוד כוחה של הפרשה? ומה טמון במילה היחידה "בראשית"?
הפרשה מתארת את בריאת העולם החל מהחומר הראשוני הנקרא על-ידי הרמב"ן "חומר היולי", המורכב מארבעת היסודות, והמשך הבריאה כולה מחומר זה, (תהליך המכונה במדע "המפץ הגדול" - רגע היווצרות הכוח האנרגטי).

''כל מערכת חוקים נועדה לאפשר קיום של צורת חיים במצבים שונים''. תצלום מרהיב של כדור הארץ מהחלל
מתוך יוטיוב
בהמשך מסופר על בריאת האדם, חטאו, עונשו ותולדותיו. כל אלו לא נועדו לשמש כספר לפיזיקאים או היסטוריונים - התורה הינה מדריך לחיי האדם היהודי בעולמו ועל-כן בעיקרה הינה ספר חוקים. סיפורי התורה על תולדות העם, האדם והיקום נועדו ללמדנו דרך חיים.
כל מערכת חוקים נועדה לאפשר קיום של צורת חיים במצבים שונים. כדי לקיים מדינה תקינה - יש לחוקק חוקים, במערכת זוגית - יש צורך בהגדרת איזון בין בני הזוג, בחברה יצרנית - יש צורך בכללים וכן הלאה. החוקים הינם צורך ולא מטרה, אין מקימים חברה או מפעל על מנת שיתנהלו בה עובדים לפי כללים מסוימים. אלו, נקבעים כדי לאפשר תפעול יעיל בהתאם למטרת המפעל.
בריאתו של העולם, לעומת זאת, נועדה לקיים מערכת חוקים תורנית. בדברי חז"ל ובספרי פילוסופיה והגות יהודית, אנו מוצאים כי העולם נברא שלם אך לא גמור, כל מערכותיו הפיזיקאליות, תכונות בעלי החיים ודעת האדם נוצרו באופן שיביאו את העולם לתכליתו.
האמצעי להשגת מטרה זו הוא קיום המצוות כמו שמובא בספרי ביאורי המצוות כדוגמת "ספר המצוות לרמב"ם" או "ספר החינוך", המפרטים על האופן בו כל מצווה ומצווה מביאה לאיזון ב"חסרונותיו" של העולם בכלל והאדם בפרט.
סיפור בריאת העולם כתכנית רב שלבית כאשר בכל יום ויום נוסף נדבך באה ללמדנו על היות הבריאה, דבר בלתי מוגמר שיש להוסיף, לעבוד ולתקנו. סיפור בריאת האדם שלב אחר שלב מלמד על היותו האדם בלתי מושלם, על הצורך שלו בחברה ורק על ידי כך יוכל להגיע לתכליתו.
חטאו של האדם, משפטו ועונשו מבטאים את חולשתו, את שאיפתו להשיג את הבלתי מושג, את השפעת החברה שסביבו, אך גם את יכולת התיקון. כך גם בדורות שאחריו, אפשרות הבחירה להיכשל, כפי שעשה קין, או לבחור בהתגברות על החסרונות כפי שעשה הבל.
הפרשה מסתיימת בתולדות האדם וזהו ביטוי לכל תכליתה של התורה. כשם שהתורה היא הבסיס לבריאה, כך הבריאה על מורכבותה היא הבסיס לתורה. התורה מתחילה בבראשית, לא במעמד הר סיני או במצווה הראשונה הנאמרת לעם אלא ברגע הבריאה הכרת החיסרון ויכולת השלמתו נמצאת כאן, בראשיתו של העולם.
עיני האדם המאמין, המחזיק בתורה צריכות להיות מופנות תמיד למילה המאפיינת את נקודת המוצא – בראשית.
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg