 |
במנזר ואט סוואן מוק שנמצא ליד העיר סוראט טאני, לא רחוק מהאיים המוזהבים של דרום תאילנד, התקבצו מספר אנשים שהגיעו מרחוק ללמוד מעט בודהיזם ולתרגל מדיטציה. היה זה יום חם ואפילו הזבובים התעצלו לעוף והעדיפו ללכת. כולם ישבו על מחצלות בסוכה הגדולה וראש המנזר, אג'אן בודהא דאסה הזקן, שפירוש שמו הוא "המשרת של הבודהה", דיבר לאט בתאילנדית דרומית, כשנזיר צעיר ותכול עיניים מתרגם את הנאמר לאנגלית פשוטה. "הלב של הבודהיזם", כך אמר הזקן באותה הרצאה, "נקרא Upadana, מילה אחת פשוטה שכוללת בתוכה את התורה הבודהיסטית כולה. כדי להשתחרר מהסבל או מהכלא הפנימי, עלינו לעקור מתוכנו את ה-Upadana. יש זרמים שונים במסורת שלנו", הוא המשיך. "טרהוודה בודהיזם, מאהיינה בודהיזם, זן בודהיזם ובודהיזם טיבטי. שמות, טכניקות וגם טקסים מעט שונים, אך המהות זהה - לעקור את ה-Upadana ולהיפטר ממנה. כך לא יהיה כלא, וכך גם הסבל יהיה קטן יותר". "אני לא יודע איך מתרגמים לאנגלית את המילה Upadana", הוא אמר בחיוך, "ובכל מקרה מילים רק יבלבלו אתכם. נסו לקחת את המילה Upadana ולהתייחס אליה כאל מילה חדשה. אולי לא
תבינו אותה לגמרי בפעם הראשונה, אבל תרגילו בה את הלשון שלכם, את הפה, את המוח וגם את ההרגשה". "Upadana", הוא הוסיף, "יכולה להיות היצמדות רגשית לדברים שאנחנו אוהבים ויקרים ללבנו, או גם היקשרות לדברים חומריים שקשה לוותר עליהם. אבל היא בעיקר האחיזה שלנו במחשבות ובדעות המקיפות אותנו בחומה גבוהה, חומה הכולאת בתוכה מצוקה גדולה". עשרה ימים נשארו האורחים במנזר, אוכלים אוכל צמחוני, טובלים מדי ערב במעיינות החמים, ובשאר הזמן מנסים להבין מה זה Upadana. כל אחד עם עצמו, כל אחד וה-Upadana שלו. עשרה ימים של שתיקה, הרהור והתנקות. עם כל יום של מדיטציה, וככל שנכנסו עמוק יותר פנימה, הם גילו שיש להם דעה כמעט על כל דבר, ויש הרבה מאוד עבודה לעשות. בסוף הקורס אמר ראש המנזר: "אל תתעצבו ואל תרגישו מאוכזבים שאינכם מכירים את הפלגים הבודהיסטים השונים. אל תדאגו אם אינכם יכולים ללמוד במנזרים בטיבט, בסרי לנקה, בבורמה, בסין או ביפן, והאמת היא שגם חבל על זמנכם. מספיק שתבינו את עניין ה-Upadana, שהרי זו היא הדרך אל האושר בה צעד הנסיך סידהארתא, וזו היא דרכם של הבודהות כולם".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לפתוח את היד של המחשבות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בשפת הזן מתייחסים ל- Upadana כ"לפתוח את היד של המחשבות", והכוונה היא ליכולת לבחון מחדש את הדעות, האמונות, העקרונות, ואפילו את ההחלטות שעשינו בעבר. היכולת לרענן את האמונות ואת דפוסי המחשבה מהן מורכבת אישיותנו אינה דבר שמושג בקלות. צריך לנסות ולשמור על פתיחות מתמדת של קופסת המסקנות, ולהתייחס, עד כמה שניתן, אל כל הדברים ללא דעות קדומות, שמקדימות את המציאות ולא מאפשרות לראות אותה ישירות, כפי שהיא. הקושי לשמור על פתיחות מתמדת שכזו נעוץ בפחד לחיות בלי דעות וללא עקרונות, שהרי אז עולה התהייה איך נדע מה לעשות? איך נחליט לאן ללכת?
אולם אם רק נסמוך על עצמנו, נגלה מחדש את המצפן הפנימי שחש מה טוב לנו ומה עושה לנו רע. מצפן טבעי ופשוט, שכולנו מצוידים בו מלידתנו, ושנשכח רק בגלל האמון הטבעי שנסדק ובגלל הפחד שחדר במקומו. זה בדיוק כמו אדם שמשוכנע שהוא עיוור, עד שיום אחד הוא זורק את המקל, פותח את העיניים לרווחה, ומגלה להפתעתו שהמציאות די שונה מהדעות שהיו לו עליה. כדי להיות נקי מדעות קדומות ודעות מאוחרות, מנסים במנזרים בודהיסטים להגיע עם התלמידים, בעזרת מדיטציה, למצב שבו בוקר אחד הם יתעוררו אל העולם ויראו אותו בדיוק כמות שהוא, כמו בפעם הראשונה. אתר הבית של ניסים אמון: www.taos-greece.com |  |  |  |  | |
|