 |
/images/archive/gallery/132/256.jpg קלף טארוט.
 |
|
|
ד"ר יואב בן דב בסדרת כתבות חדשה בנושא טארוט. חלק א': מהם קלפי הטארוט |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 25/4/2005 14:36 |
|
|
|
|
 |
קלפי הטארוט הם מערכת של 78 קלפים המחולקים לחמש סדרות שונות, השנושאים ציורים המבטאים שפת סמלים עשירה ומורכבת. ההיסטוריונים בימינו סבורים שקלפי הטארוט הופיעו לראשונה בצפון איטליה בתקופת הרנסנס (מאות 14-15). עם זאת, הם אינם יודעים לומר מה הייתה הכוונה המקורית של יוצרי הטארוט ומה בדיוק היו אמורים ציורי הקלפים לסמל. אפילו מקורו של השם "טארוט" אינו לגמרי ברור ויש לגביו השערות שונות. יש גם טענות (ללא בסיס היסטורי מוכר) שקלפי הטארוט הידועים לנו הם גלגול של מערכת סמלים קדומה יותר, שמקורה יכול להיות בתורת הקבלה העברית של ימי הביניים, במצרים העתיקה או בתרבויות אחרות.
במהלך שנות ההיסטוריה "הגלויה" שלהם מימי הרנסנס ועד ימינו, קלפי הטארוט נפוצו תחילה לארצות אחרות של דרום ומערב אירופה ולאחר מכן בכל יתר העולם. המבנה הבסיסי של חמש הסדרות נשאר פחות או יותר קבוע, אולם שפת הציורים עוצבה מחדש בגירסאות שונות, כך שבימינו אפשר להשיג מאות רבות (אם לא יותר) של חפיסות טארוט שכל אחת מהן מצויירת בסגנון אחר. במקביל, התפתחו שימושים שונים לקלפי הטארוט שהשפיעו גם על אופן עיצובם.
לקלפי הטארוט מספר שימושים עיקריים: במהלך המאות הראשונות להופעתם, השימוש המקובל של קלפי הטארוט היה לצורך משחקי מזל, בדומה למשחק הפוקר של ימינו. למעשה, קלפי המשחק המקובלים כיום (52 קלפים בארבע סדרות) הם גירסה פשוטה יותר שהתפתחה מתוך קלפי הטארוט. כיום עדיין אפשר למצוא משחקי קלפים המבוססים על הטארוט באזורים שונים של אירופה, אם כי השימוש הזה הוא די נדיר ואין לו כמעט שום קשר עם המשמעויות הסמליות של הקלפים.
במאה ה-18 מוזכר לראשונה בצרפת שימוש בקלפי
הטארוט להגדת עתידות, כאשר אז הוא מיוחס לנשים צועניות. בשנים שלאחר מכן קריאה בקלפי טארוט כדי לחזות את העתיד הפכה למקובלת גם בקרב המעמדות הגבוהים, וכיום, ברמה הפופולרית, זהו השימוש העיקרי של קלפי הטארוט. עם זאת, בשנים האחרונות גוברת הנטייה לראות את הקלפים ככלי לייעוץ והכוונה ולא לחיזוי הגורל, כלומר הדגש הוא על "מה אפשר לעשות" ולא על "מה חייב לקרות".
במהלך המאה ה-19 החלו אגודות מיסטיות שונות, ראשית בצרפת ואחר כך באנגליה ובארצות אחרות, לראות בציורי הטארוט שפת סמלים מיסטית המתארת את "המציאות האחרת" של כוחות הכישוף והמאגיה, או שלבים של התפתחות אישית ורוחנית המאפשרת גישה לכוחות כאלה. התפיסה המיסטית של סמלי הטארוט הפכה לכוח המניע העיקרי בהתפתחות החפיסות השונות והשימוש בהן, ומקובל לראות אותה כרמה גבוהה יותר של שימוש בקלפים, מאשר ייעוץ או חיזוי של מאורעות ברמה המעשית והיומיומית.
בשנים האחרונות התפתחו גישות חדשות, המשלבות בין שני השימושים האחרונים כאשר הן רואות את סמלי הטארוט כאמצעי להבין ולנתב תהליכים עמוקים של הנפש והתודעה. גישות אלה מושפעות מפסיכולוגיית המעמקים (למשל באסכולה של יונג וממשיכיו), והן השתלבו היטב בתנועת העידן החדש של סוף המאה העשרים. בדרך כלל הן מתייחסות לא רק לרבדים של מצוקה וכאב, שמקורם בחוויות עבר ושגורמים לנו "להיתקע" בתבניות לא רצויות, אלא גם לרובד נעלה ומיטיב של ההוויה האנושית, שיכול לכוון את צעדינו בדרכים נכונות ומועילות אם רק נלמד להקשיב לו. באופן זה הקלפים נתפסים ככלי להתפתחות אישית ולהגברת המודעות העצמית, דבר המאפשר לנו להתמודד טוב יותר גם עם בעיות בחיינו המעשה והיומיום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מבנה חפיסת הטארוט. לחצו להגדלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מבנה חפיסת הטארוט
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחפיסת קלפי הטארוט "התקנית" יש 78 קלפים המחולקים לחמש סדרות. החשובה שבהן היא "הסדרה הראשית" עם 22 קלפים שהציורים שלהם מורכבים ומפורטים יותר משאר קלפי החפיסה. מלבד שני יוצאים מן הכלל, כל אחד מקלפי הסדרה הראשית נושא מספר סידורי ושם משלו.
בנוסף, חפיסת הטארוט מכילה ארבע סדרות של 14 קלפים בכל אחת הנקראות "הסדרות המשניות". הציורים של ארבע הסדרות המשניות הם פשוטים יחסית, והמבנה שלהן הוא סכמטי וחוזר על עצמו. כל סדרה כזו מציגה אחד מבין ארבעה עצמים סמליים: מטבע, מטה (כלומר מקל), גביע וחרב. מבין 14 הקלפים של כל סדרה משנית יש עשרה קלפים הנושאים מספרים סידוריים מ-1 עד 10, כאשר קלף מס'1 נקרא "אס" ויש לו מבנה ומעמד ייחודי ביחס לאחרים. בנוסף, יש בכל סדרה משנית עוד ארבעה "קלפי חצר" שבדרך כלל הם נער, אביר, מלכה ומלך. המבנה הזה מזכיר את ארבע הסדרות של קלפי המשחק הרגילים, מלבד העובדה שבקלפי המשחק יש רק שלושה קלפי חצר (מלך, מלכה ונסיך).
בשפות לועזיות (למשל באנגלית) נהוג לפעמים לכנות את קלפי הסדרה הראשית בשם major arcana ואת קלפי הסדרות המשניות בשם minor arcana. המילה arcana היא צורת הרבים הלטינית של arcanum שמשמעותו "נסתר", ומקור השמות האלה הוא כמובן בגישות המיסטיות, שראו בקלפי הטארוט מפתח לידע נסתר וחבוי.
כפי שהשמות האלה (או הביטויים "ראשית ומשנית") מרמזים, בדרך כלל רואים את קלפי הסידרה הראשית כחלק החשוב ביותר של מערכת הטארוט, ויש אף קוראי טארוט שמעדיפים להשתמש רק בה. לעומת זאת יש מגידי עתידות רבים המשתמשים לקריאה בקלפי משחק רגילים, כלומר במערכת שמקבילה לארבע הסדרות המשניות בלבד. אפשר להבין את ההבדל בכך ששימוש בקלפי משחק רגילים מאפיין בדרך כלל מסורות עממיות של הגדת עתידות, המתרכזות רק ברמה חיצונית של חיזוי מאורעות. לעומת זאת, כדי לקבל ניתוח מעמיק יותר המאפשר לאדם לא רק "לדעת מה יהיה" אלא גם להבין ולכוון את מהלך המאורעות שקורים לו, מתאים יותר להשתמש בקלפי הסידרה הראשית או במערכת קלפי הטארוט המלאה.
במאמר הבא: ההיסטוריה המוקדמת של הטארוט.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|