 |
/images/archive/gallery/141/499.jpg אליסטר קראולי.
 |
|
|
ממשיכים עם סדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב. השבוע: תרומתו של אליסטר קראולי לעולם הקלפים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 16/5/2005 13:41 |
|
|
|
|
 |
מבין החברים לשעבר של מסדר שחר הזהב שיצרו אגודות ושיטות מיסטיות משלהם, הדמות המעניינת והחשובה ביותר היא זו של אליסטר קראולי (crowley). קראולי נטש את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג', פנה ללימודי המיסטיקה והמאגיה ובמהרה הפך לאחד החברים הבולטים במסדר שחר הזהב. אחרי פירוק המסדר יצא קראולי למסע ארוך בעולם, ובשנת 1904, כאשר שהה בקהיר וערך סדרה של טקסים מאגיים בהשתתפות אשתו ששימשה כמדיום, הוא קיבל מסר המבשר על בואו של עידן חדש לאנושות.
על פי קראולי, אחרי עידן האם של התרבויות הקדומות שסגדו לאלוהות נשית, ועידן האב של הדתות המונותיאיסטיות של האל הזכר, הגיעה האנושות לתחילתו של עידן חדש - עידן הילד. העידן הזה יתאפיין בתחושה של שחרור, כאשר האדם יוכל סוף סוף לבטא את רצונו האמיתי ולהגשים אותו. שיטות המיסטיקה והמאגיה, שעד כה נשמרו בסוד, יהפכו
לנחלת הרבים וישתלבו במסגרת אחת עם המדע המדויק. האקסטזה המיסטית תהפוך שוב לחלק מעולמו של האדם המודרני, וכדי להשיג אותה אנשים יהיו חופשיים להשתמש בשיטות שונות - מיוגה ומדיטציה ועד לטקסי כישוף, שימוש מאגי באקט המיני, מוזיקה וריקוד המעוררים מצב של טראנס, או חוויות של סמים משני תודעה.
על פי אותו מסר, קראולי עצמו נבחר להיות נביא העידן החדש שיביא את בשורת השחרור לאנושות. בעקבות זאת יצר קראולי מערכת חדשה של סמלים ושיטות מאגיות, עם פירושים ותוספות משלו למערכת הסמלים והטקסים של מסדר שחר הזהב. בשנות הארבעים הוא אף הוציא חפיסת קלפי טארוט משלו, עם עיצובים חדשניים ועושר של סמלים הלקוחים מתרבויות שונות. החפיסה של קראולי נמצאת גם כיום בשימוש נרחב, גם בידי אנשים שאינם שותפים לתורתו ולשיטותיו, למרות שהיא נפוצה הרבה פחות מחפיסת ריידר-וויט.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חפיסת הקלפים של אל אליסטר קראולי, אותה הוא יצר יחד עם ידידתו, האמנית הסוריאליסטית פרידה האריס
|
|
 |
 |
 |
 |
|
טארוט בעידן האינטרנט
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דמותו ומעשיו של קראולי, שהתייחס בבוז לאיסורי המוסר המקובל, עוררה התנגדות גדולה באנגליה השמרנית של תחילת המאה העשרים. אולם המסרים האנטי ממסדיים שלו נקלטו היטב בתרבות הנגד של ילדי הפרחים משנות השישים, ופרצופו אף מופיע על העטיפה המפורסמת של "סרג'נט פפר", תקליטה של להקת החיפושיות מ-1967. בעשור שלאחר מכן הופיעה תנועת המיסטיקה של העידן החדש, שצמחה מתוך התרבות האלטרנטיבית של שנות השישים והפכה את המיסטיקה לעיסוק נפוץ בכל העולם המערבי. בהשפעתם של קראולי, ושל פלגים אחרים שהתפצלו ממסדר שחר הזהב, תנועת העידן החדש התייחסה לקלפי הטארוט ככלי חשוב של עבודה מיסטית.
בשליש האחרון של המאה העשרים זכו אפוא קלפי הטארוט להגיע לתפוצה חסרת תקדים, כאשר הם מעוררים פרץ מרשים של יצירתיות. גרסאות חדשות של קלפי טארוט החלו להופיע מדי שנה - בתחילה כמה עשרות ולאחר מכן מאות ואלפים. התהליך קיבל תנופה גדולה עוד יותר עם התגברות השימוש ברשת האינטרנט מאמצע שנות התשעים. רשת האינטרנט נתנה דחיפה גדולה גם להוצאות קלפים קטנות, שיכולות כיום לשווק את החפיסות שלהן בכל העולם, וגם לאנשים פרטיים שיכולים לעצב קלפי טארוט משלהם. למעשה, חובבי טארוט רבים כיום יוצרים גרסאות אישיות לקלפי הטארוט בטכניקות של גרפיקה ממוחשבת, ומפיצים אותן ברשת מבלי שיצטרכו להדפיס את הקלפים על נייר. רובן המכריע של החפיסות החדשות מבוססות על המבנה ועל מערכת הסמלים של חפיסת ריידר-וויט, אם כי לעתים קרובות עיצוב הציורים שונה לגמרי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אליסטר קראולי מצד שמאל למעלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
תסריטים אלטרנטיביים של עתיד פתוח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תנועת העידן החדש השפיעה לא רק על הופעתן של חפיסות חדשות, אלא גם על עצם היחס לקלפים ולשימוש בהם. במסגרת זו זכתה להשפעה גדולה עבודתו של הפסיכואנליטיקאי החשוב קרל גוסטב יונג, שהתעניין מאוד בשיטות מיסטיות כמו אלכימיה ואסטרולוגיה, וראה בהן מערכות סמלים המשקפות דימויים וכוחות מניעים שפועלים במעמקי הנפש. בשנות השבעים והשמונים הופיעו כמה ספרים הקושרים בין קלפי הטארוט לרעיונותיו של יונג, ובעקבות זאת החלו רבים לקבל את התפיסה לפיה הקלפים הם מערכת של סמלים המשקפת גורמים ותהליכים נפשיים.
הצלחתה של תנועת העידן החדש להביא רעיונות ושיטות מיסטיות לקהלים נרחבים הפכה גם את השימוש בקלפי הטארוט לנפוץ ביותר, וכיום אפשר למצוא מבחר של חפיסות טארוט בחנויות רבות של מיסטיקה ומוצרים אלטרנטיביים בכל רחבי העולם. עם זאת, מהעיסוק בקלפי הטארוט נעלמה הרצינות התהומית שבה אנשי מסדר שחר הזהב למשל התייחסו למערכות הסמלים שלהם. אנשים רבים מתייחסים כיום לטארוט כאל כלי של התנסות ומשחק, שאפשר לאלתר ולהמציא עבורו חוקים ושיטות חדשות, וגם העיצוב החופשי והקליל של רבות מהחפיסות החדשות משקף גישה זו. במקביל, הולכת ונעלמת התפיסה שראתה בקלפים אמצעי של חיזוי עתיד המוכתב על ידי הגורל. במקום זאת הקלפים נתפסים ככלי של ייעוץ והכוונה, המאפשר לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת מניעיו, ולבחור בין תסריטים אלטרנטיביים של עתיד פתוח ולא מוכתב מראש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|