ראשי > ניו אייג' > טארוט
בארכיון האתר
טארוט: הנזיר
ד"ר יואב בן דב על קלף הנזיר, קלף שעשוי לסמל הכחשה של יצרים חבויים ואי יכולת לתת להם ביטוי בריא
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
23/8/2005 16:46
פירוש המילה Hermite היא "מתבודד" ומקורה במילה יוונית eremos שמשמעותה "מדבר", מה שמתאים לנוף הצחיח שמאחורי הדמות שבציור. הגלימה והברדס המופשל קושרים את הקלף למסורת הנוצרית הקדומה של נזירים מתבודדים במאות הראשונות לספירה, שהתרחקו ממקום יישוב וקיבלו על עצמם סיגופים קשים. אולם המנורה שהנזיר אוחז בידו
מזכירה את הסיפור על הפילוסוף היווני דיוגנס, שהתהלך בשוק של אתונה בשעות היום עם פנס דולק בידו. כשנשאל מדוע, תשובתו הייתה שהוא מחפש "בן אדם", כלומר אדם הגון.  דיוגנס שהיה נאמן לעקרונותיו באופן קיצוני ראה את החברה האנושית כמושחתת ומקולקלת, ולכן הוא בחר לחיות מחוץ לסדר החברתי ולגור בחבית ישנה.

הנזיר מחפש את האמת
כמו בסיפור של דיוגנס, הנזיר שבציור נראית כאילו הוא מחפש משהו. הלבוש הפשוט שאופייני לנזיר סגפן מציין ויתור על הנאות החומר והחושים, וגם השיער והזקן יכולים לציין מתבודד שחי הרחק ממקום יישוב מאורגן. המרכיבים האלה מקנים לחיפוש של קלף הנזיר אופי של מסע רוחני, כלומר רצון לגלות משהו אמיתי מעבר להנאות ולסיפוקים המקובלים בחברה. בניגוד לקלף הכוהן, המייצג רוחניות ממוסדת, כאן החיפוש נעשה באופן עצמאי וללא מתווכים. שלושת הקוים האופקיים על מצח הנזיר מזכירים סימון דומה על מצחם של נזירים נודדים חסידי האל שיווה בדרום הודו, שמייצגים שלושה רבדים של מציאות: הגשמי, הנפשי והרוחני. המשולש שהם יוצרים על המצח מזכיר את "העין השלישית" שגם היא קשורה עם האל שיווה, ומייצגת יכולת ראייה רוחנית.

הקלף יכול אפוא לציין מסע של חיפוש אחרי משהו אמיתי מעבר לאשלייה של דרך הראייה המקובלת. בהתייחסות ישירה לאופי הדתי של דמות הנזיר הקלף מייצג שאיפה רוחנית או דתית, מסע של גילוי עצמי או חיפוש אחרי דרך שתעניק לחיים משמעות. במשמעות מורחבת, הקלף יכול לתאר בדיקה וחקירה חסרת פשרות, המיועדות לרדת לשורשם של דברים ולראות את האמת שמאחורי המוסכמות החברתיות והאשלייה החיצונית.
הנזיר מרוכז במטרה שלו
מבטו של הנזיר הוא מרוכז וממוקד, כאשר עיניו מתבוננות בחלקה העליון של המנורה שבידו. מול מצחו ומעל היד האוחזת במנורה נמצא עיגול לבן עם נקודה במרכזו, סמל של ריכוז ומיקוד בנקודה מהותית. הקלף יכול אפוא לציין נחישות וריכוז במטרה שהשואל קבע לעצמו, ושלמענה הוא מוכן להשקיע מאמץ ולוותר על סיפוקים צדדיים. עם זאת, יש גם משהו בעייתי בנכונות של הנזיר להקרבה ולוויתור בשם החיפוש חסר הפשרות אחרי האמת. בדומה לנזירים הקדומים שהגיעו לדרגות קיצוניות של סיגוף, הקלף יכול לפעמים לציין נוקשות רעיונית, חוסר יכולת להתגמש ונטייה לקנאות אידיאולוגית או דתית.
הנזיר מוותר על דברים חיצוניים
הגלימה הפשוטה והרושם הסגפני של דמות הנזיר מאפשרים לראות בקלף ויתור על נוחות חומרית, על מוצרי צריכה ועל השתתפות במירוץ ההישגי שמאפיין את החיים המודרניים. במשמעות זו, הקלף מציין הסתפקות (אולי זמנית) באורח חיים צנוע כדי להתרכז בהתפתחות האישית הפנימית. אפשר גם לראות כאן ויתור על סיפוקים ונוחות פיזית, התנזרות מינית או בכלל התכחשות לגוף ולצרכיו. נקודה משמעותית בקלף היא העובדה שהנזיר מעמיד בסימן שאלה את העולם החיצוני, אולם לא את מערכת הרעיונות והתפיסות שלו עצמו. הוא נשאר נאמן לאמונה שקיימת בתוכו ומדריכה את צעדיו, ובכך הוא שונה מהאיש התלוי (קלף 12) שמעמיד גם את תפיסותיו ואמונותיו לבחינה מחדש.
הנזיר מתרחק מחברת בני אדם
הנזיר העטוף בגלימה כבדה, ומתרחק מחברתם הקרובה של אנשים אחרים, עורך את המסע שלו לבדו. במובן זה, הקלף יכול לציין בדידות והסתגרות של השואל. ייתכן שמדובר במצב זמני שהשואל זקוק לו כדי לבחון ולבדוק את דרכו, כמו למשל תקופה של הסתגרות אחרי פירוק של מערכת יחסים משמעותית. במקרים אחרים, ובמיוחד כאשר מדובר בשאלות הנוגעות למערכות יחסים, הקלף יכול להיות בעייתי ולציין בדידות רגשית וחוסר יכולת ליצור קשר אינטימי אמיתי.

היבט נוסף שמופיע בקלף הוא העובדה שגלימת הנזיר מכסה ועוטפת את המנורה, שהופכת בכך לחלק מעולמו הפנימי. הנזיר שחי לבדו מאבד את הצורך בחברה ובקשר, והוא הופך להיות מרוכז בעצמו ובמטרותיו. הקלף יכול אפוא לציין אדם בעל גישה נרקיסיסטית ואגוצנטרית, שרואה כל דבר סביבו רק כאמצעי לסיפוק המטרות והרצונות הפרטיים שלו. ז'ודורובסקי מעיר שהחפץ ביד הנזיר עם הפס האדום במרכז אולי בכלל אינו מנורה אלא משהו אחר, למשל כלי מלא יין. במשמעות זו, אפשר לראות כאן אובייקט של התמכרות שהנזיר אוחז בידו. בכך הוא נכנס למעגל סגור של סיפוק עצמי, בלי צורך או קשר עם העולם החיצוני.
הנזיר פונה אל העבר
דמות הנזיר שפונה לצד שמאל של הקלף מבטאת בכך התבוננות ובחינה של העבר. הדבר מדגיש את האופי הלא מעשי של הקלף, שמתרכז בהסתכלות פסיבית ולא בפעולה אקטיבית כלפי העולם החיצוני, ומשתלב עם האופי המופנם והמתכנס של המספר 9. בהיבט חיובי, אפשר לראות כאן תקופה של בחינה ובדיקה יסודית, היורדת לשרשי הדברים ולמקורם. לדוגמה, אפשר לראות כאן תהליך של ניתוח עצמי פסיכולוגי, שבו השואל מנסה להבין את ההשפעות שפעלו עליו בילדותו ושעיצבו את מהלך חייו. אפשר גם לראות כאן מבט שמופנה פנימה ולא החוצה, כלומר נסיון של השואל להגיע למודעות עצמית מפותחת יותר.

בהיבט שלילי, אפשר לראות כאן חוסר יכולת להניח לעבר ולפעול באופן שיקדם את השואל אל העתיד. ייתכן שההבדל בין שני ההיבטים הוא עניין של זמן. לפעמים אנו זקוקים לתקופה של פסק זמן מהחיים האקטיביים כדי לבחון דברים בשקט ובסבלנות. אולם אפשר גם להיתקע במצב כזה לאורך שנים, ולבזבז תקופת חיים שלמה בנסיונות עקרים של חקירה עצמית.
הנזיר. קלף מחפיסת ז'ודורובסקי וקמואן. לחצו להגדלה
הנזיר מגלה זהירות וחשדנות
הגלימה שעוטפת את גוף הנזיר ומכסה גם את ידו מבטאת סגירות והתגוננות, והמנורה המורמת מול העיניים מציינת שהנזיר בוחן ובודק כל דבר בקפדנות. בהיבט חיובי אפשר לראות כאן גישה זהירה של אדם שאינו נסחף אחרי מראית העין, אלא בודק היטב מה מונח לפניו לפני שהוא מחליט לעשות צעד שעלול לסכן אותו. במקרים מסויימים הקלף יכול לציין המלצה לנהוג באופן כזה, כלומר שכדאי לשואל לגלות אחריות ולא לקחת סיכונים בלתי מחושבים. אולם הקלף יכול גם להופיע בהקשר שלילי, ולציין גישה חשדנית וסגורה של אדם שאינו מסוגל להיפתח ולתת אמון.

הסגירות והחשאיות יכולות גם לעורר את החשד שאולי יש לנזיר משהו להסתיר. המטה שהוא אוחז בידו משמש בקלפי הטארוט כסמל לתשוקות ויצרים, אולם בקלף נזיר המטה הוא מעוקל ומתפתל. ייתכן שהנזיר מסתיר מתחת לגלימתו יצריות שאינה מוצאת ביטוי בריא וישיר, ולכן הוא אינו מוכן להכיר בה. במשמעות זו הקלף יכול לפעמים לציין חזות פוריטנית ושמרנית, המסתירה מאחוריה יצרים מודחקים ואולי אף פרברטיים.
מה כל זה אומר
מסע של חיפוש עצמי, עבודה רוחנית או פעילות דתית. ויתור על סיפוקים חומריים וגופניים, צניעות והסתפקות במועט. גישה זהירה ושקולה, מוארת על ידי חכמה ונסיון חיים. התבודדות ופרישה מן החיים החברתיים. נטישה של מקום עבודה או מערכת יחסים ונטילת "פסק זמן" לבחינה עצמית. שמירה על ניקיון פנימי במחיר ויתור על רווח חיצוני. יכולת להאיר ולהבין את העבר האישי. נכונות ללכת "עד הסוף" עם עקרונות ואמונות. קנאות ואי יכולת להתפשר עם המציאות. חוסר יכולת להתלהב וליהנות מהחיים. נטייה לבחון ולבדוק כל דבר, חשדנות ואי יכולת להיפתח ולתת אמון באחרים. התכנסות והסתגרות, אגוצנטריות, נטייה לסיפוק עצמי, התמכרות. הכחשה של יצרים חבויים ואי יכולת לתת להם ביטוי בריא.
על המחבר
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

טארוט
טארוט: קלף השמש  
טארוט: קלף הירח  
טארוט: קלף הכוכב  
עוד...