 |
הדרך היעילה ביותר לחסוך בהוצאות דלק, והיחידה שמצמצמת את תצרוכת הדלק לקילומטר ב-100%, היא לא לנסוע. הרעיון אולי נשמע משונה, אבל ככל שהתלות שלנו בכלי-רכב גדלה, והם הופכים לחלק בלתי נפרד מחיינו - כך גם אנו ממעטים לחשוב אודות הצורך בנסיעה זו או אחרת, ובמשמעויות שלה. בסקרים שנערכו במערב אירופה ובארה"ב, התברר שאחוז לא מבוטל מן הנסיעות בכלי-רכב פרטיים לא ממש נחוצות, וסביר להניח שגם בארץ המצב אינו שונה. לנוכח עליית מחירי הדלק, ולטובת איכות הסביבה, כדאי לחשוב פעמיים לפני יציאה לנסיעות, שאת מטרתן ניתן אולי לבצע בדרך אחרת. לדוגמה, שתיים או שלוש משפחות יכולות להתארגן ל"פול" להסעה משותפת למקום העבודה או ללימודים, כך שבכל פעם משתמשים במכונית אחת, במקום בשתיים או שלוש. כשמרחקי הנסיעה קצרים אפשר להשתמש באופניים, הליכה ברגל וגם בתחבורה ציבורית, כתחליף לנהיגה. הדרך הבאה, מבחינת סדרי הגודל של צמצום תצרוכת הדלק, היא לשפר את יעילות הנסיעה. כך, למשל, רצוי לתכנן נסיעות יעילות ככל האפשר, ולהימנע במודע מהיקלעות לאזורים
שבהם צפוי עומס תנועה רב, ולכן גם "שריפת דלק" מיותרת. אפשר, למשל, לצאת מן הבית חצי שעה קודם (או שעה מאוחר יותר - בהתאם לאפשרויות) כדי להימנע מן הפקק הקבוע, ורצוי לבחור צירי תנועה, אולי אפילו מעט ארוכים יותר, שבהם התנועה זורמת. כך או אחרת, חיסכון משמעותי למדי בתצרוכת הדלק ניתן להשיג באמצעות נהיגה רגועה. בעיר ובעיבוריה ניתן לצמצם כ-15% מתצרוכת הדלק כאשר שומרים ככל האפשר על מהירות קבועה, לא מאיצים לקראת רמזורים או מקומות שבהם ממילא יש לעצור,ולא "מושכים" הילוכים לסל"ד גבוה. כדי לתרגל "נהיגה חסכונית" אפשר פשוט להתייחס אל כל בלימה כאל בזבוז אנרגיה: הלחיצה על הבלמים הופכת את הדלק שנשרף בתאוצה האחרונה (ואת הכסף שהושקע בה) לאנרגיית חום שמתבזבזת לאוויר.
מרגע שמתחילים להתייחס כך אל בלימה (למעט בלימות חירום כמובן) קל יותר להתרגל להאיץ בעדינות, לנסוע מעט פחות מהר, ולבלום בעדינות היכן שניתן. ככלל, תאוצות מיותרות ובלימות הכרחיות, כתוצאה מכך, עולות לנו לא רק בתצרוכת דלק מוגברת, אלא גם בבלאי מואץ של בלמים וצמיגים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חיסכון בינעירוני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בנהיגה בינעירונית הופך האוויר סביב המכונית לאויב החיסכון: ככל שנוהגים מהר יותר,כך גדל הגרר סביב המכונית ולכן תצרוכת הדלק עולה. הפחתת מהירות הנסיעה בעשרה קמ"ש תביא לחיסכון בדלק (שיעור החיסכון תלוי בסוג המכונית ובמהירויות הנסיעה). בנהיגת "שיוט" בינעירונית, כלומר בעת נסיעה על קטע כביש ישר ונטול רמזורים, כדאי להגיע במהירות האפשרית להילוך הגבוה ביותר (תיבה אוטומטית "תטפס" לשם בעוצמה אם הלחץ על דוושת התאוצה יהיה מתון), שהוא "הילוך יתר" חסכוני. חיסכון די משמעותי בדלק מושג גם ללא קשר לנהיגה עצמה. כך, למשל, הקפדה על לחץ אוויר נכון בצמיגים יכולה לחסוך בין 5%-2% מתצרוכת הדלק. דוגמה נוספת: הקפדה על מפלס מים מתאים במערכת הקירור ועל תקינות המערכת, תמנע התחממות יתר שגורמת להגדלת תצרוכת הדלק ועלולה לגרום גם לנזקים למנוע. לעומת זאת, משקל מיותר במכונית מגביר את תצרוכת הדלק, לכן עדיף לא לסחוב פריטים כבדים שאינם נחוצים. |  |  |  |  | |
|