 |
/images/archive/gallery/115/284.jpg דגם של חברת gabrielor - המוצר אינו קשור לכתבה.
צילום מאתר gabrielor  |
|
מלחמת הדור השלישי מתחילה: מי הראשון |
|
טכנולוגיית הדור השלישי הציתה שוב את המאבק הייצרי בין חברות הסלולר, אז למי בכלל אכפת שמדובר (בינתיים) במכשירים שעולים הון ושוקלים המון |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
אמיר טייג 4/6/2004 11:00 |
|
|
|
|
 |
ביום חמישי אחד של אמצע חודש מרס, שלושה ימים לפני שחברת פרטנר עמדה להציג את רשת הדור השלישי שלה באירוע תקשורתי מיוחצן, דיווחו זרועות "המודיעין המסכל" של דוברת פרטנר, שסלקום עומדת להציג בלעדית לצוות צילום של ערוץ 2 שיחת וידיאו סלולרית על גבי הרשת שלה. לפרטנר לא היה ספק שמדובר בהכרזת מלחמה. הרי כל מי שמצוי בענף יודע כי היא זו שמובילה מבחינת תשתית הדור השלישי, ושיש לתת לה קרדיט על הליכתה באזור חדש ולא ממופה. והנה באים החצופים של סלקום - בעיתוי שאין ספק כי נועד להשיג את פרטנר עם השירות החדשני ולקבל הד תקשורתי השווה הרבה כסף, במונחי דקות פרסום - ומפריעים את מנוחת המתחרים. "לא קיימת בכלל אפשרות שסלקום תשיג אותנו", התקצפו הפרטנרים, ובהתראה של מספר שעות כינסו מסיבת עיתונאים בהולה. דן שילון, כוכב טלוויזיה ותיק ומועסק טרי של החברה, הוזנק לטיילת, עמיקם כהן, מנכ"ל החברה, הוטס לבית סוקולוב, ובשעה 15:00 בדיוק בא לפרטנר גואל. שיחת הווידיאו הראשונה בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל יצאה לדרך באמצעות רשת הדור
השלישי של החברה. בסופו של יום מפרך התיישבו דוברי סלקום ופרטנר מול הטלוויזיה ובחנו את פרי עמלם. פרטנר הצליחה לככב בערוץ 10. התמונה זגזגה בין דן שילון על חוף הים לבין עמיקם כהן בבית סוקולוב. מאחר ששיחת הווידיאו של סלקום ניתנה בלעדית לערוץ 2, לא היה זכר לאירוע בערוץ 10. לעומת זאת, בערוץ 2 הופיעה בהבלטה סלקום, אך הוזכרה גם ההשקה של פרטנר. בשורה התחתונה זכתה סלקום ברייטינג הגבוה של ערוץ 2 והצליחה לגנוב חלק מההצגה, שעד אותו יום היתה מובטחת לפרטנר. הרוחות להטו. אומנם המתחרים מעולם לא הצטיינו בפרגונים הדדיים, אבל מהלך מכוון להכשלת השקה של שירות חדש מתחרה הוא בלי ספק אירוע לא שגרתי. כך ניתן האות לתחילתו של שלב חדש במלחמה רוויית היצרים של החברות. סלקום ופרטנר כבר עמוק בתוך זירת הבוץ, בעוד פלאפון ממתינה בצד, מחכה לרגע הנכון להצטרף. אמצעי הלחימה כוללים הכפשות הדדיות, מחטפים פרסומיים ומלחמה גלויה על תשומת הלב של התקשורת והציבור. המגויסים: דן שילון, דרק שארפ, שי אביבי, תינוק בן דקות ספורות וסבו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ואנחנו לא חדשניים?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
על-פי ההתגייסות הנמרצת והתחבלנות של סלקום, אפשר היה להניח כי שירותי הדור השלישי עתידים להפוך למרבצי זהב, שיעשירו את קופתה של החברה הראשונה שתצליח לחצות את המכשול הטכנולוגי. אך הדבר אינו בהכרח כך, לפחות אם נשפוט על-פי מה שנעשה באירופה. פרטנר וסלקום מפעילות שתיהן רשת בתקן GSM האירופי, כאשר תקן UMTS הוא ממשיכו הטכנולוגי מדור שלישי. באירופה יש כיום רשתות UMTS מעטות, שמספר מנוייהן מסתכם ב-1.7 מיליון בלבד - מספר זעום למדי לעומת כלל מנויי הסלולרי באירופה. מדוע יש כל כך מעט מנויים באירופה למרות שרשתות הדור שלישי פועלות ביבשת הזו כבר יותר משנה? הסיבה העיקרית נעוצה בחוסר הבשלות של מכשירי הקצה. הטלפונים הסלולריים של הדור השלישי הם כבדים, גדולים פיזית והסוללה שלהם נגמרת מהר - מאפיינים שקהל מנויי הסלולרי שמח להיפטר מהם, יחד עם המכשיר דמוי הלבנה של פלאפון שיצא משימוש לפני כמעט עשור. מעבר לחוסר-האופנתיות הניכר של המכשירים, גם הפריסה המוגבלת של הרשת פועלת כגורם מעכב. דבר נוסף שאינו ודאי בכל הסיפור של הדור השלישי הוא עד כמה שירותים אלו יהיו "קילר אפליקיישן", כמו שהיו שיחות הקול במקור, ולאחריהן הודעות הטקסט (SMS). ויש , כמובן, אותו עניין עגום עם המחיר. כאשר עלות מכשיר מגושם, כבד ולא אופנתי מגיעה ל-700 עד 800 דולר, אין יותר מדי משוגעים שיזדרזו לרכוש אותו, גם אם יבטיחו להם שאפשר לראות באמצעותו נשים משתזפות בחופי תל-אביב. המפעילים האירופים ניסו להוריד מחירים באמצעות סבסוד המכשירים, אך גם המהלך הזה לא הועיל בהרבה. איך שלא הופכים את זה, הדור השלישי הסלולרי מתקן UMTS סובל עדיין מחוסר בשלות טכנולוגית. אז למה סלקום ממהרת להיכנס לתחום חצי-אפוי, שאינו פונה עדיין לשוק הרחב שבו מתמחה חברת הסלולר הגדולה בישראל? כמו חלק ניכר מהסיבות המניעות את עולם העסקים, זה בעיקר עניין של כבוד. סלקום היתה ועודנה חברת הסלולר הגדולה והרווחית ביותר בישראל. עם רווח רבעוני של 133 מיליון שקל, ו-2.35 מיליון מנויים - נכון לסוף הרבעון הראשון - אין בכלל ספק מי המוביל של השוק המקומי. אך ככל הנראה, סלקום ערה לנתון נוסף שעדיין לא מתבטא בשורה התחתונה של דוחותיה הכספיים. הובלת השוק שלה בסכנה. פרטנר ופלאפון הולכות ומצמצמות את הפער. כיום יש לפרטנר כבר 2.17 מיליון לקוחות, לא בהרבה פחות ממספר הלקוחות של סלקום, במיוחד לנוכח קצב גיוס הלקוחות המהיר יותר של פרטנר. סלקום, תהיו בטוחים, לא מתכוונת לוותר מהר כל כך על הובלת השוק, ולכן היא מחפשת בחודשים האחרונים פתרונות יצירתיים שיעצרו את הסחף. בשלב הראשון נבחר גורם החדשנות הטכנולוגית, הסוס שפרטנר רוכבת עליו מיום הקמתה. בשוק הישראלי לסוס הזה יש פוטנציאל לא קטן - עובדה שהוא הצליח להזניק את פרטנר למעמדה הנוכחי בתוך זמן יחסית קצר. סלקום חיפשה פתרון זול יחסית, שעדיין יאפשר לה להציג את עצמה כחדשנית, ומצאה אותו בדמות טכנולוגית ה-EDGE. אמנם זו טכנולוגיית ביניים שלא נחשבת כטכנולוגיית דור שלישי, אך עדיין היא מסוגלת לאפשר ללקוח להשתמש בחלק מיישומי הדור השלישי ללא צורך במכשיר מסורבל ויקר. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|