ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
בדלפי רואים את העתיד
איך תיראה המכונית שלנו עוד כמה שנים? הכיוון המסתמן הוא היגוי גם לגלגלים האחוריים, בלמי דיסק כפול והרבה מאוד מערכות אלקטרוניות * בניגוד למצופה, הבשורה לא באה מיצרני הרכב, אלא דווקא מיצרני הרכיבים - ובראשם הענקית דלפי, שהציגה לאחרונה כמה מחידושיה
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
יכול להיות שכך תיראה המכונית הבאה שלנו: יהיה לה היגוי חשמלי אקטיבי, היגוי (חשמלי) גם לגלגלים האחוריים, בלמים בעלי צמד דיסקים לכל גלגל, ושפע של אלקטרוניקה שתמנע מאיתנו טעויות על הכביש ותשלוט על רבות מפעולות השליטה במכונית. מי שמפתח ממש ברגעים אלה את המכונית העתידית שלנו אינו יצרן רכב כזה או אחר - למרות שגם שם חושבים על העתיד - אלא יותר מכל ספקי המשנה הגדולים של יצרני הרכב, אלה שמוכרים ליצרנים רכיבים ומערכות לרכב.
 
דלפי, למשל, היא אחת מחברות הענק שמפתחות ומספקות רכיבים שונים לרבים מיצרני הרכב,ורק כדי להיכנס לפרופורציות מדובר בחברה שמעסיקה כ-190
אלף עובדים ב-172 מפעלים שפועלים ב-41 מדינות , ויש לה מחזור מכירות שנתי של 28 מיליארד דולר. במילים אחרות, דלפי, כמו כמה מספקי המשנה הגדולים האחרים (בוש, דנסו, ויסטאון, ואלאו, סימנס ועוד) היא מעצמה כלכלית בגודל של יצרן רכב בינוני בגודלו.
 
לפני כחודש ערכה דלפי השקה לעיתונות של כמה מן המערכות המתקדמות שלה, ובה הוצגו לא פחות מ-30 המצאות שונות שאמורות למצוא את דרכן למכוניות. להערכת דלפי, לכל ההמצאות הללו תהיה השפעה על עתיד המכונית, אולם לא מדובר בעתיד היותר מדי רחוק: רבות מהן כבר מתוכננות ליישום במכוניות שיוצגו עוד לפני תום העשור הנוכחי.
פקודות חשמליות
לקחת את הבטיחות בידיים
מחזור הפיתוח של מכונית חדשה בימינו אורך משהו בין שנתיים וחצי לארבע - תלוי ביצרן ובדגם שאותו הוא מפתח. אבל כדי להכניס טכנולוגיות חדשות למכונית צריך להתחיל (ולסיים) לפתח אותן הרבה לפני שמתחילים בכלל לעבוד על המכונית החדשה. טכנולוגיה ורכיבים שמשולבים במכונית חייבים לעמוד בסטנדרטים גבוהים מאוד של אמינות ובטיחות, מפני שתקלות סדרתיות או טכנולוגיה שאינה בשלה מספיק יגרמו לנזקים אדירים מבחינה כלכלית, ובמקרה הגרוע גם מבחינה אנושית.
 
 בנוסף, כדי שניתן יהיה לשלב את המערכת המוכנה לייצור במכונית מייצור סדרתי חייבים לפנות לה מקום ספציפי בתוך המכונית, ולתכנן היטב את כל "מערכת היחסים" בינה לבין כל שאר הרכיבים שסמוכים לה - ואלה פעולות שמבוצעות תוך כדי הפיתוח של מכונית חדשה. התחום ה"חם" ביותר בשנים האחרונות, וזה שצפוי להתפתח בקצב גובר והולך בשנים הקרובות, הוא תחום ה"בטיחות האקטיבית" - כלומר כל מה שמונע ממכונית להיות מעורבת בתאונה. יצרני הרכב השונים כבר הציגו בעשור שחלף די הרבה אלמנטים שמבוססים על ה-ABS הבסיסי , החל ממערכות לחלוקת עומסי בלימה ועד למערכות בקרת יציבות ומניעת החלקה.
 
ה-ABS עצמו כבר הפך לפני כחודש לדרישת חובה אירופית בכל המכוניות החדשות, ובתוך שנתיים-שלוש יהפכו גם המערכות המתוחכמות יותר לסטנדרט של התעשיה, אם לא לסטנדרט הנדרש בתקנות. אבל זה, כך מסתבר, רק הצעד הראשון. דלפי כבר השלימה את הפיתוח של שתי מערכות שקשורות בהיגוי המכונית.הראשונה,הפשוטה יותר, נקראת אצל דלפי "היגוי קדמי אקטיבי" (Active Front Steer), ומבוססת על מערכת ההיגוי החשמלי (ולמעשה: הגברת כוח בסיוע מנוע חשמלי) המוכרת לנו ממכוניות רבות.
 
 ה"מוח" של ה-AFS מתקשר עם מערכות בקרת היציבות ועם מערכות ניהול המנוע למיניהן, כדי לשפר את תחושות המירכוז, ההגברה, וההחזרה של ההגה בידיים של הנהג ואת ביצועי המערכות שאיתן היא מתקשרת. המערכת (שדומות לה פותחו גם על-ידי ספקי משנה אחרים) מסוגלת לשנות את יחסי ההעברה של ההגה,כלומר לבחור בין סיבוב מועט של גלגל ההגה שמבצע "הרבה" היגוי לבין מצב הפוך. אבל המערכת היותר ייחודית היא ה"היגוי האחורי האקטיבי" (Rear Steer Active), שגם היא פועלת מול כל המערכות האחרות (כולל ההיגוי הקדמי).
 
 באמצעות מנועים חשמליים מסוגלת המערכת הזאת לשנות את זווית ההיגוי של הגלגלים האחוריים בעד שלוש מעלות. כשהיא פועלת בשיתוף פעולה עם מערכת בקרת היציבות, ומשנה את זווית ההיגוי האחורית לאותו כיוון, או לכיוון הנגדי לזה של ההיגוי הקדמי (בהתאם לצורך), מערכת זאת יעילה במיוחד להרחבת מעטפת הביצועים של המכונית בעת תמרוני חירום, כמו סטייה מנתיב והתחמקות ממכשול. בנוסף, במהירויות חניה, המערכת מסוגלת להסיט את זווית ההיגוי של הגלגלים האחוריים בעד 12 מעלות, ובכל מקרה של חשש לתקלה, ברירת המחדל היא חזרה לזווית היגוי 0.
 
דלפי כבר מציגה מערכת היגוי אחורי אקטיבי פועלת במכונית מסוג יגואר S-TYPE ובמספר טנדרים בארה"ב, ואנשיה מעריכים שהמערכת תוכנס לייצור סדרתי במכוניות שיימכרו ב-2008. אגב , אם הרעיון של היגוי אחורי אקטיבי נשמע מוכר זאת לא טעות: הונדהייצרה מכוניות סדרתיות עם מערכת דומה (אולם פחות מתוחכמת) כבר באמצע שנות השמונים, למשל בפרלוד, אולם לא זכתה (למרבה הצער) להצלחה שיווקית.
מערכת היגוי אחורית
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...