 |
בימים אלה ידיהן של רשתות הציוד המשרדי עמוסות עבודה, אך הן אינן היחידות. לקראת חזרתם של הילדים לבית-הספר, גם עסקים שאינם מתמחים בציוד ללימודים ואינם קשורים לענף עולים על גל הקניות של מוצרי בית-הספר. התופעה אינה חדשה, ומתרחשת מדי שנה בחודש אוגוסט, אולם השנה היא תפסה תאוצה. כיום כמעט אין גורם הפונה לצרכן הפרטי שלא מנסה לקשור את עצמו לנושא החזרה לבית-הספר, וגורמים שניסו להתחבר לתחום בשנים קודמות הרחיבו את היקף פעילותם
בנושא. בין הגופים ש"עולים על הגל" נמצאות רשתות המזון, יצרניות מזון, רשתות המזון המהיר, חנויות הצעצועים, חנויות ספורט וספריות הווידיאו. בקיץ הנוכחי התופעה בולטת במיוחד בענף התיקים. עופר דאובר, סמנכ"ל השיווק ברשת אופיס דיפו, מסביר כי "השנה לא מעט חברות שאינן מתעסקות באופן מסורתי בחזרה לביתהספר מציעות תיקים במבצעים. זה ניכר בעיקר ברשתות המזון ובחנויות קטנות של תיקים שאינן מוכרות ילקוטים ביתר ימות השנה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מוצרים לבית הספר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אמצעי לקידום מכירות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מדוע זה קורה? במהלך תקופת החופש הגדול ילדים הם קהל בעל פוטנציאל צריכה עצום, אולם כאשר מיתוספת לכך הדרישה לציוד לימודי, ערכם בעיני הרשתות עולה לאין שיעור. בנוסף, מבחינת עסקים רבים התקופה הנוכחית היא בבחינת "עונת המלפפונים" - ברוב תחומי המסחר לא מתקיימת פעילות מוגברת ולכן קיימת נהירה אחר תחום החזרה לבית-הספר. אולם מרבית הגופים המסחריים שמנסים לקחת חלק בחגיגה אינם מנסים לתפוס נתח ממשי מהעוגה של שוק החזרה ללימודים. אותם עסקים משתמשים במוצרי החזרה לבית-ספר כמוצרי "לוסט לידר", דהיינו , כמוצרים בודדים המוצעים ב"מחירי רצפה", שמטרתם קידום המכירות של יתר מוצרי החנות. לדברי יגאל אייזנברג, סמנכ"ל השיווק של רשת ארטא, "החנויות שאינן מתמחות מציעות מוצר או שניים במחיר מינימלי ומאוד אטרקטיבי, כדי למכור את סחורתם שאינה קשורה לתחום החזרה לבית-ספר". איתן זינגר, מנכ"ל רשת דיונון, מסביר כי "מבחינה כלכלית, לעסק שהוא'אאוטסיידר' לתחום החזרה לבית-הספר ואינו מתחרה בשוק, הרבה יותר קל'לשחוט מחיר' על מוצר ספציפי בתחום זה בהשוואה לרשת מתמחה". אך גם הרשתות המתמחות בענף מציעות מבצעים ומחירים בסגנון הצעותיהם של "העולים על הגל". לדברי אבי כץ, מנכ"ל רשת כפר השעשועים, "אנחנו מגיבים למבצעים של מי שאינם מתמחים בתחום, ומציעים מבצעים אטרקטיביים משלנו, אך לא כדבר העיקרי. אנחנו מנסים גם לשחק במשחק הזה, אך זאת בנוסף להיצע שלנו כרשת מתמחה מקצועית". משנה זילכה, סמנכ"ל השיווק ברשת קרביץ, אומר: "אנחנו עוקבים אחר המבצעים של העסקים הלא מתמחים ומתאימים את עצמנו. למשל, אם יציעו יומן מסוים ב-19.90 שקל , גם אנחנו נוריד את מחירו בהתאם".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | אורית פוקס במודעת פרסומות ל"דיונון" | |
|