ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
ארוך יותר, נמוך יותר, מעוצב יותר
גרסת הסטיישן של 'וולבו V50 - 'S40 - מציעה את יתרונות השימושיות של המיניוואנים - רק נמוך יותר. הבעיה, כרגיל, היא המחיר
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
24/8/2004 16:48
בואו נשים לרגע בצד את שאלת המחיר והמיצוב. כשבוחנים רק את הברזלים, את המכונית כמכונית, 'וולבו S40' היא אחת ההברקות המפתיעות לטובה של וולבו, לא מעט בזכות העובדה שמתחת לפח שוכנת פלטפורמה מודרנית מבית פורד. על בסיס הפלטפורמה של פורד 'פוקוס' (החדשה, שתוצג בקרוב), מאזדה 3 ועוד כמה גרסאות של שתי אלה ואחרות, מביאה לנו חטיבת וולבו בקונצרן פורד את גרסת הסטיישן של S40, הלא היא V50.
 
כפי שכתבנו כאן לגבי S40, לבד מהסמל ומשם הדגם והיצרן אין שום קשר למכוניות שהוחלפו. למעשה, אפילו שם הדגם שונה במקרה הזה, מפני שוולבו זנחה את 'V40 ', שסימל את הדור הקודם (שלא שווק בישראל) לטובת שיטת הסימול החדשה, שבה מכוניות הסטיישן נקראות במספר שונה ממכוניות הסדאן (למשל V70 לעומת S60). אבל החדשות החשובות באמת, גם לגבי ה-40 וגם לגבי ה-50, לא קשורות לשם אלא לכך שמדובר במכוניות מודרניות שגם ראויות לתואר הזה.
 
בכל תחום רלוונטי - מהתנהגות כביש ועד נוחות, מבטיחות ועד פונקציונליות - S40 וגרסת הסטיישן שלה ממוקמות בחזית הטכנולוגיה העדכנית, ואינן מביטות לאחור. כמו רוב גרסאות הסטיישן, גם חלקה הקדמי של V50 זהה לגמרי לגרסת הסדאן,
וככל שמדובר בעיצוב הפנימי, סביבת הנהג זהה ונהנית מהגימיק הייחודי בדמות לוח מכשירים בעיצוב סקנדינבי נקי ועדין. אם לגבי S40 לא שמעתם אותנו מתלוננים על העיצוב החיצוני, אשר תואם לחלוטין את דמותה העכשווית של וולבו - ודאי שלא תשמעו מילה רעה כשמדובר ב-V50. כל מי שוולבו מסמלת עבורו כבדות ונכבדות, או לכל הפחות סולידיות, ימצא את הקווים המאורכים והחסונים של V50 'וולבואיים' לחלוטין, ועם זאת ספורטיביים במידה משובבת-עין.
 
בעוד שאי-אפשר לטעות בעיצוב ה'וולבואי', קשה גם להתעלם מן הרמיזות שוולבו שולחת לעיצוב של אאודי, ואין כל פלא. אאודי, יותר מכל יצרנית אחרת (למעט ב.מ.וו), עשתה חיל בייצור ובמכירת גרסאות סטיישן ספורטיביות למראה. לכאורה, בעצם ההתעסקות שלנו עם גרסת סטיישן יש משהו טרחני מעט. הרי עמישראל הצביע פה אחד כנגד תצורת מרכב כזאת (למעט המגזר החרדי), וממש לא משנה עד כמה אנחנו חושבים שזהו פספוס ענק. למעשה, כפי שטענו כאן לא מכבר בנוגע לגרסת הסטיישן של סובארו 'לגאסי' (B4 בשבילכם) - דווקא העובדה שרק יבואני רכב מעטים אמיצים מספיק כדי לשחות כנגד הזרם, מציעה להם שוק פוטנציאלי (קטן אמנם) כמעט שבוי.
עידן המיניוואן
עידן המיניוואנים אמנם פתח גבולות חדשים בכל הקשור לשימושיות, נפח הטענה ותנוחת ישיבה מוגבהת ושולטת, ובכל זאת, מכוניות סטיישן עושות את זה נמוך יותר אבל עם תחושה מרווחת לא פחות, ורק מי שחי עם סטיישן זמן-מה יכול להעריך ולהוקיר את יתרונותיה. צריכים להעמיס את כל הקניות מהסופר? הציוד של הילדים בדרך לחוגים ובחזרה? מצנחי הרחיפה או ציוד הצלילה? צריכים, מדי פעם, להעביר מכאן לשם ציוד או פריטים בעלי נפח חריג? אז למה להידחס בתא מטען קונבנציונלי או להשליך דברים על המושב האחורי, כשאפשר להניח הכל בקלילות בתא האחורי המרווח? היתרון העיקרי כשמדובר בוולבו (ואגב, במידה מסוימת גם בסובארו של ימינו), נובע מכך שסטיישן (חדשה) של וולבו לעולם לא תיחשב למכונית של אינסטלטור או טכנאי מכונות כביסה, ולהציב חתיכה כזאת בחניה לא רק שלא יעשה בושות - אלא אפילו ישדר אמירה קולית ומתריסה.
 
במקרה של ה-V50 מכיל תא המטען 417 ליטרים של מרחב אחסון, וזה אינו נתון חריג במיוחד לטובה (גם אם לא לרעה). אבל וולבו השקיעה בגימיקים שלקוחים מעולם המיניוואנים, וכאשר שורת המושבים המרכזית מתקפלת ליצירת רצפה שטוחה לחלוטין, עולה נפח ההטענה היעיל ל-1,307 ליטרים - וזה כבר הישג מכובד. בנוסף, גם את המושב הקדמי ניתן לקפל באופן שטוח, וכך כבר ניתן להעמיס לא רק הרבה מטען, אלא גם חפצים ארוכים במיוחד. בתצורה כזאת, בשילוב עם קיפול, למשל, של המושב האחורי-ימני בלבד, ניתן להסיע גם נוסע או שניים נוספים לבד מהנהג. התלונה העיקרית כנגד הסטיישניות של ה-V50 נובעת מפתיחת הדלת האחורית, שאינה נוחה או יעילה במיוחד, ובעיקר מכך שהיא נתקעת נמוך מדי ולכן לא מאפשרת לאנשים גבוהים לעמוד תחתיה. לו היתה הדלת מתרוממת עוד 20-10 סנטימטרים - גם נוחות ההטענה היתה משתפרת.
מנועים, התנהגות
למעט תחושה מעט כבדה יותר ובהחלט ארוכה יותר, התנהגות הכביש של V50 הזכירה לנו מאוד את זו של S40. מבחר המנועים (לפחות בחו"ל) זהה לגמרי, וכולל את המגוון הרגיל של מנועי בנזין ודיזל (שכולם, כמובן, עומדים בתקני 'אירו 4' לזיהום אוויר), וגם תיבת ההילוכים האוטומטית, או הידנית בעלת 6 יחסי העברה, זהה. עם משקל של קרוב לטונה וחצי, המכונית הזאת לא מפזזת בקלילות ולא שורפת גומי ברמזורים, אבל מצד שני, אף אחד לא היה מצפה למשהו שונה מוולבו, ולא נראה לי שמישהו באמת יתאכזב מהביצועים, במיוחד בגרסת סטיישן.
 
לטובת מי שלא קרא על אודות S40, נזכיר שמדובר במכונית בהחלט בעלת יכולת דינמית טובה, כזאת שמתנהגת כראוי על כבישים מפותלים, ובעלת יכולת גבוהה של אחיזת כביש והתראה מפני המגבלות המתקרבות (וכמו-כן, מערכת בקרת יציבות יעילה). מה שפוגע (מאוד) בחגיגה, ומונע משתי המכוניות הללו להפוך למכוניות נהיגה אמיתיות, הוא היגוי לא מאוד מתקשר, שגורם לאובדן תחושת הכביש, ולכן גם לפגיעה באמון הנהג ביכולות האמיתיות של המכונית. בכל הנוגע לבטיחות, S40 ו-V50 לא מביישות את הפירמה. מבחני הריסוק של פרויקט EURO-NCAP העניקו ל-S40 5 כוכבים ו-34 נקודות , שזה קרוב למדי לציון המירבי האפשרי (ריסוק הצד קיבל 100% והריסוק החזיתי 81% מכובדים ).
 
גם בתחום ההגנה על ילדים (במושבי בטיחות מומלצים בידי היצרן) קיבלה ה-S40 4 כוכבים - שזה בימינו הסטנדרט הגבוה המקובל, וסביר להניח ש-V50 מתפקדת באופן דומה. שתי המכוניות מצוידות בכל אמצעי הבטיחות האופייניים לוולבו, וכן בגימיק החדש - מערכת שמונעת (או מעכבת) קבלת שיחות בטלפון הסלולרי כאשר הנהג נמצא ב'עומס עבודה' (למשל בעת נהיגה אינטנסיבית, או עקיפה). כמו במקרה של S40, הבעיה של V50 עשויה להיות המחיר, שעומד על 250 אלף שקל לגרסת ה-2.4 ליטר הבסיסית. מחיר זה גבוה בכ-11 אלף שקל מה-S40, וההפרש גדול מדי יחסית, למשל, להפרש בגרסאות הסטיישן והסדאן של סובארו B4. אולם וולבו עלתה בתקופה האחרונה עם הגל השני של קמפיין ההחדרה של ה-S40, לאחר השקתה הרשמית לפני חודשים מספר, ויש לקוות שמקומה של ה-V50 לא ייפקד, ושהסטיישן תזכה סוף-סוף למקום הראוי לה.
 
 
gilmel@maariv.co.il
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...