 |
/images/archive/gallery/105/587.jpg שמוליק שלח
צילום: רובי קסטרו  |
|
|
המשק הישראלי מייצר יצורים משונים מתחום ההגבלים העסקיים. אחד מהם צומח לו ישר אל מול עינינו |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
שמוליק שלח 26/8/2004 13:45 |
|
|
|
|
 |
המשק הישראלי מלא ביצורים משונים מתחומי ההגבלים העסקיים. במשך 56 שנות המדינה נוצרו כאן אין סוף כשלי שוק תחת כל קטגוריה אפשרית: מונופולים, אוליגופולים, דואופולים וקרטלים, חלק גדול מהם בחסות הממשלה ועל פי החוק. עם זאת, במשק שלנו יש גם יצורי כלאיים מיוחדים, מהסוג ששמור לכלכלות בהן הרווח של הפירמה תלוי במידת הפיקוח של הממשלה על השוק. מין יצור שכזה הולך ונברא כעת מול עינינו ויש לנו ההזדמנות להתבונן מקרוב בסטייה כלכלית הזו ולדעת שבסוף תהיה שם מפלצת. המדובר כמובן בעוד סיפור בשוק התקשורת. חברות הכבלים המאוחדות (הוט) מתחרות זה זמן רב בחברת הלווין יס. לכל צד יש את חבילת ההצעות שלו על מנת למשוך צרכנים והתחרות מתפרסת על כל תחומי התקשורת – טלוויזיה (גם תוכן וגם הולכה), הולכת אינטרנט (יס דרך בזק), טלפוניה (הכבלים באמצעות הוט-טלקום בקרוב) ואפילו חיבור לחברת סלולר (יס דרך פלאפון, והוט אולי דרך פרטנר). אולם, התחרות תורגש רק כאשר הלקוח יהיה עקשן ויבקש להתחבר או להתנתק. אז יודעים בחברות להיות נדיבים במיוחד. מעבר לכך, קשה מאוד להרגיש בהבדל. המחירים על חבילות התוכן דומים למדי, רוב התנאים דומים, מרחב השירותים שמעניקות החברות הוא דומה, הגישה ללקוח ממש דומה, ובשבועות האחרונים מסתבר כי אף המבצעים המיוחדים אותם מציעות החברות הם דומים. במה מדובר? בתחילת יולי הציעה יס חיבור לשירותיה ב-249 שקל לחודש עבור 36 חודשים, ובתמורה יקבל הלקוח חבילת צפיה ומתנה - טלוויזיה. חלפו מספר שבועות והחברה המתחרה, הוט, יצאה גם היא במבצע: הלקוח יוכל לקבל חבילת צפיה במספר מסלולים + טלוויזיה + מחשב + הולכת אינטרנט במחיר 329 שקל לחודש למשך 36 חודשים. מה שעולה מהקירבה בין המבצעים הוא כי האסטרטגיה של החברות דומה. וכאן גם מתחילה הבעיה. החברות לא באמת מנסות להיות שונות אחת מהשניה. הדימיון בין המבצעים מוכיח כי בנקודה החשובה ביותר, משיכת לקוחות חדשים, לחברות אין אסטרטגיה ייחודית - תמחור אגרסיבי מספיק. שלא תהיה טעות, כמובן שקיימת תחרות. בדיוק כמו חברות הסלולר שלנו, שמתחרות אחת בשניה עד מוות. ועם זאת, לפני מספר שבועות טען שר התקשורת, שקיים כשל שוק המונע תחרות בתחום השיחות הנכנסות בסלולר. גם בשוק הסלולר, התקשתה פרטנר, בדיוק כמו הוט-טלקום כיום, להיכנס לשוק. בשנת 1998 הייתה פרטנר מוכנה לעשות הרבה על מנת להיפטר מהתמחור הבעייתי של המתחרים בתחום השיחות הנכנסות. לא חלף הרבה זמן ופרטנר הבינה איפה הכסף הקל. החברה מתנהלת כמונופול כאשר הלקוח לא יכול להתנגד – הרי הלקוח לא שולט בשיחות הנכנסות – בדיוק כמו המתחרות. בשוק הטלפוניה והטלוויזיה, הוט מתחרה בקבוצת בזק – בעלת השליטה ביס – ומנהלת מאבק אימתני על כל פיסת נתח שוק. אבל, בדומה לשוק הסלולרי, כבר בעתיד הקרוב תגלה הוט את הנקודה המדויקת בה הלקוח ניצב מולה חסר אונים. ובאותה נישה היא תתנהג בדיוק כמו המתחרה, בזק - מונופול התקשורת השנוא. הרי הרבה יותר פשוט ליהנות מרווחים קלים במקום שאפשר לנצל את הלקוח, מאשר להתחרות באופן מלא. מה הלקוח יעשה? יחזור לבזק שחגגה על גבו במשך עשרות שנים? כך נראית התחרות במשק הישראלי מימים ימימה. הקונגלומרטים מציעים חבילות שירותים ללקוח וחותכים את הרווחים הגדולים במקום בו הלקוח לא יכול להגיד לא. את התמחור התחרותי משאירים לתחומים בהם הלקוחות פחות "משוכנעים" – למשל כאשר הוא רוצה לעבור למתחרה. זה לא קורה רק בשוק התקשורת, זהו גם הסיפור של עמלות הבנקים למשל. איש לא יופתע שבעוד 4 שנים יציעו יס והוט תמחור, שירות ומבצעים דומים. איש גם לא יופתע, כאשר יתברר שבמקום לפתוח את שוק הטלפוניה והטלוויזיה לתחרות, נוצרה כאן עוד מפלצת שמייצרת כשלי שוק ובטיפול הממונה על הגבלים עסקיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|