 |
/images/archive/gallery/143/338.jpg אספרסו
יחסי ציבור  |
|
2004 לא צפויה התאוששות בפעילות בתי הקפה |
|
אוניברסטית דרבי בישראל: ככל שההכנסה נמוכה האנשים מבקרים יותר בבתי קפה |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
טל פמסון 19/9/2004 10:34 |
|
|
|
|
 |
מחקר על 25 בתי קפה בתל אביב מגלה: 82.7% עובדים לפי שעות בתחלופה גבוהה, 56% מהעובדים הם נשים 68.2% עובדים עד שנה בענף, רוב המבלים צעירים עם הכנסה נמוכה. מחקר שנערך בשלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל ע"י מישוק ולדיסלב ב-25 בתי קפה בתל אביב מלמד על העובדים והלקוחות בענף בתי הקפה. מניתוח הנתונים במסגרת המחקר עוד עולה כי 66% מהעובדים הם בני 20 עד 25, 29% הם בני 26 עד 30. כ-32% הם בעלי השכלה תיכונית, 28% בעלי השכלה על תיכונית, 40% בעלי השכלה אקדמית. 51.4% עבדו כמלצרים 37.4% הם ברמנים, 11.3% היו אחראי משמרת. לרוב המכריע של העובדים אין קביעות בעבודה. 55% מהלקוחות הם בעלי השכלה אקדמית, 38% הם שכירים, 15.7% עצמאיים, 22.4% הם סטודנטים וכ-12% הם גמלאים. 18.6% מהלקוחות אישרו שהכנסתם מעל הממוצע במשק לעומת כ-40% שאמרו שהכנסתם מתחת לממוצע, בעוד ש-25% דיווח על הכנסה נמוכה. חלק גדול מ-594 הלקוחות שנדגמו דיווחו על שביעות רצון בינונית עד גבוהה מבתי הקפה. מהמדגם עולה שככל שהלקוחות היו מבוגרים יותר הם ביטאו שביעות רצון גבוהה יחסים מאיכות השירות. המחקר הקיף 1038 מדגמים מתוכם 594 לקוחות ו-444 עובדים בדרגות שונות בבתי קפה תל אביביים. הבעיה העסקית של בתי הקפה בתל אביב, וסביר להניח שבערים גדולות נוספות, היא כי מ-2002 ישנה תופעה של יותר סגירת בתי קפה מפתיחתם בגלל קשיים כלכליים. ב-2001 עוד נרשם גידול של 1.3% בתחום שירותי האוכל השונים. ב-2002 נסגרו 5.4% מעסקי האוכל וב-2003 נסגרו 2.2%. על פי נתוני התאחדות המסעדנים הענף כולל כ-8,000 מסעדות ובתי קפה ומעסיק למעלה מ-100 אלף עובדים שמתוכם כ-80 אלף שכירים. על פי הערכות ב-2004 לא צפויה התאוששות בהיקף הפעילות של בתי הקפה למרות שלכאורה נרשמת התאוששות במשק ובעסקים קטנים. אחד הנתונים המעניינים שעלה מהמחקר הוא שככל שההכנסה האישית נמוכה האנשים דווקא מבקרים יותר בבתי קפה ועם הגידול בהכנסה הביקורים יורדים. לדעת החוקר ההסבר לכך הוא שחלק מהנדגמים היו צעירים שרמת הכנסתם נמוכה מהממוצע או שהם מצויים בתהליך חיפוש עבודה ומבלים הרבה באופן יחסי בבתי קפה. מסקנות המחקר היישומיות היו שבעלי בתי הקפה צריכים להסביר לעובדים הצעירים את חובת השיפור בשירות ללקוחות דבר שיבוא לידי ביטוי בהגדלת הרווחיות וכמובן ישפיע על המשכורות. בתי הקפה חייבים להדריך את העובדים לשלוט היטב בתפריט ולדעת מה מותר ומה אסור להבטיח ללקוחות. הבטחתו של עובד זוטר נתפסת אצל מרבית הלקוחות כהבטחה של המוסד עצמו ולכן חובה לקיים הבטחות גם אם הם גורמות להפסדים קטנים לעסק. בעלי המסעדות, לעיתים באמצעות תמריץ כספי, צריכים להסביר לעובדים עד כמה חשוב לפתח אמפטיה כלפי הלקוחות דבר שיתרום לאמון הלקוח במקום ולהרגשתו כלקוח רצוי. החוקר ממליץ לבעלי בתי הקפה להפתיע את הלקוח ולהגיד לו, מעת לעת, שמכיוון שמדובר בלקוח קבוע: היום הוא מקבל משקה או ארוחה חינם דבר שאהוד אצל מרבית הצרכנים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|