ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
הישראלי המתוקשר
עם ישראל מכור לתקשורת. הוא מדבר הרבה בסלולר, מחובר לאינטרנט כמו אינפוזיה ולא יכול להסיר את עינו ממהדורות החדשות. בדקנו כמה מוציאה משפחה מכורה בת 4 נפשות על תקשורת. המספרים מדברים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
טל פמסון
6/10/2004 8:42
הסטיגמה המוכרת שאזרחי מדינת ישראל הם צרכני תקשורת מכורים, כאלה שלא יכולים ללכת ברחוב מבלי להחזיק טלפון סלולרי ביד או לא לצפות בחדשות בשעות הערב בשלושת הערוצים הארציים, מתבררת כנכונה.
 
כך עולה לפחות ממחקר חדש שפרסם בנק ההשקעות מריל לינץ' לפיו במדינת ישראל של שנת 2004 יש יותר טלפונים סלולריים מאשר בני אדם (7 מיליון מכשירים). שיעור מחזיקי טלפון סלולרי עומד על 103%, מקום ראשון בעולם.
 
בכדי לאושש את ממצאי המחקר, בחרנו לבדוק כמה כסף מוציאה משפחה (הורים ושני ילדים) על תקשורת. נקודת הייחוס שלנו היא משפחה בת 4 נפשות, שמוציאה על מרבית אמצעי התקשורת בישראל: טלוויזיה (כבלים או ללווין, ולרשות השידור), טלפון קווי (בזק), טלפונים סלולרים (אורנג', פלאפון
וסלקום), אינטרנט (בזק בינלאומי, 013 ברק ונטוויז'ן) ועיתונים (מעריב, הארץ וידיעות אחרונות). כמובן שלא כל משפחה בישראל משתמשת בכל האמצעים הללו, אבל סל הצריכה הממוצע, שהתקבל ממידע שסופק על ידי חברות התקשורת, נותן אינדיקציה לגבי הנטיה שלנו לצרוך תקשורת.
 
כל משפחה תוכל למקם את עצמה בהתאם למספר הנפשות שלה (חלק יחסי) והאמצעים התקשורתיים בהם היא משתמשת. דוגמאות בהמשך.

נתחיל בסוף. מסכימת הנתונים עולה כי משפחה קלאסית מוציאה בממוצע מדי חודש כ-1,306 שקל. מדובר בסכום מרשים למדי בייחוד לאור העובדה שהוא מהווה כ-13% מסל הצריכה של משפחה בישראל, שעומד על כ-10 אלף שקל בחודש.
 
התבססנו, כאמור, לפי הנתונים שנמסרו על ידי חברות התקשורת.

ל-70.6% מהאוכלוסייה יש מנוי בכבלים או בלוויין
עפ"י מריל לינץ' מכשירים סלולרים יש לכולם
מנתוני הלמ"ס לשנת 2003 עולה כי ל-70.6% מהאוכלוסייה יש מנוי בכבלים או בלוויין. חברת הכבלים HOT  מסרה כי התשלום החודשי הממוצע עומד על כ-210 שקל, כמובן שמדובר בחבילת ערוצים בסיסית ולה מתווספת חבילה או שתיים (מינויים דיגיטליים). סך המינויים בחברת הכבלים עומדת על 970 אלף מינויים. לעומת זאת, התשלום הממוצע החודשי בחברת הלווין YES שעומד על כ-200 שקל, ומספר מינויה עומד כיום על כ-400 אלף לקוחות.
 
תשלום נוסף הוא אגרת רשות השידור שעומד על 37.5 שקל בחודש למשפחה עבור מקלט הטלוויזיה ו-10 שקל עבור מקלטי הרדיו. בחישוב קטגוריית הטלוויזיה, הממוצע של שתי החברות, כבלים והלווין, והוספת התשלום החודשי לרשות השידור התשלום הממוצע למשפחה עומד על כ-252 שקל.
 
בקטגוריית הטלפון הקווי, כיום ישנה עדיין חברה אחת שמספקת את השירות הזה – בזק. למרות ההיתרים שנתן משרד התקשרות למספר חברות בתחום התקשורת לערוך ניסויים כדי לספק שירות זה, האופק עדיין נראה רחוק. מהלמ"ס נמסר כי ל-88.6% מהאוכלוסייה יש לפחות קו טלפון אחד, ול-7.6% יש שני קווי טלפון, כשהתשלום הממוצע לבזק עומד על כ-150 שקל לחודש.
 
כאמור, עפ"י מריל לינץ' מכשירים סלולרים יש לכולם. כך שאנחנו נניח שבמשפחה בת 4 נפשות יש 4 מכשירים סלולרים.
 
התשלום הממוצע לחברת אורנג' עומד על כ-175 שקל ויש לה כ-2.2 מיליון מינויים. לחברת פלאפון התשלום הממוצע הוא 157 שקל ולה 2 מיליון מינויים. לחברת סלקום כ-2.5 מיליון לקוחות שמשלמים כ-175 שקל בחודש בממוצע.
 
מכאן שהתשלום הממוצע בשלוש חברות הסלולר הוא 169 שקל. ולכן, התשלום הממוצע למשפחה לחברות הסלולר עומד על כ-676 שקלים בחודש.

במדינת ישראל בשנת 2003 ל-30.8% מהאוכלוסייה יש חיבור לאינטרנט
התשלום לספק והתשלום לתשתית
אחד ממרכיבי התקשורת שתופסים תאוצה לאחרונה הוא האינטרנט. במדינת ישראל בשנת 2003 ל-30.8% מהאוכלוסייה יש חיבור לאינטרנט.
 
התשלום בקטגוריה זו מתחלק לשני משתנים: התשלום לספק והתשלום לתשתית. ספקית האינטרנט, בזק בינלאומי מסרה כי 300 אלף לקוחותיה משלמים בממוצע בחודש כ-50 שקל. זאת כמובן, ללא חישוב מחיר התשתית לבזק או לכבלים.
 
הספקית נטוויז'ן מסרה כי הממוצע אצלה הוא כ-70 שקל ולה יש כ-205 אלף לקוחות. ב-013 ברק משלמת משפחה בממוצע כ-50 שקל לאינטרנט, כאשר לחברה יש כ-100 אלף לקוחות באינטרנט. באינטרנט זהב המחיר דומה, כאשר לה יש כ-190 אלף לקוחות.
 
מבחינת התשלום עבור התשתית  - כיום ניתן לקבל אותה רק על ידי שתי חברות בלבד - הכבלים ובזק, כאשר התשלום הוא דומה ועומד בממוצע על 70 שקל. כך שהסכום הממוצע הכולל על אינטרנט בישראל עומד על כ-126 שקל בחודש.
 
לבסוף העיתונות הכתובה. אמנם ניתן להיכנס לאתרי החדשות באינטרנט ולהתעדכן אונליין מה קורה בכל העולם, אולם העיתונים עדיין נתפסים בציבור כמרכיב תקשורתי חיוני שיש לו עדיין חלק גדול מקביעת סדר היום הציבורי. מבדיקה של מחיר מנוי בתנאי מבצע בשלושת העיתונים הגדולים בישראל עולה כי מנוי לעיתון מעריב עולה כ-97 שקל, לעיתון הארץ כ-110 שקל ולידיעות אחרונות כ-99 שקל. לכן, הממוצע של משפחה בחודש עבור מנוי לעיתון כזה או אחר עומד על 102 שקל.
 
חשוב לציין כי סכום ההוצאות שעומד בממוצע על כ-1,300 שקל הוא למשפחה בת ארבע נפשות שצורכות את כל המרכיבים שפירטנו קודם. אם משפחה של שלושה אנשים לדוגמא צורכת את כל המרכיבים, אז ההוצאות שלה יעמדו בממוצע על כ-975 שקל. זאת על פי חישוב של 1,300 שקל כפול 75%.
 
דוגמא נוספת היא משפחה בת שלוש נפשות שצורכת את כל המרכיבים מלבד אינטרנט - במקרה זה ההוצאות שלה יעמדו על 880.5 שקל. זאת על פי חישוב של 1,300 פחות התשלום לאינטרנט (126 שקל), כאשר תוצאה זו מכפילים ב-75%.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...