 |
/images/archive/gallery/167/010.jpg צרכנות מקוונת
צילומים:אלי דסה וצילום ארכיון . עיבוד מחשב: דיויד רפפורט  |
|
|
עם ישראל החל להתחבר לאינטרנט כבר לפני עשר שנים, וממשיך להתחבר עד היום, במסירות מרשימה. אם תבדקו, תמצאו תחת כל קטגוריה מישהו שמצליח להפעיל שירות וגם להרוויח ממנו |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
דרור גלוברמן , 22/10/2004 8:56 |
|
|
|
|
 |
מה לא הבטיחו לנו. אמרו שנלמד ושנשחק; אמרו שנשוחח עם חברים מרוחקים בטלפון ובווידיאופון; שנצפה בערוצי טלוויזיה ללא גבול, ושיהיו מאגרי מידע ואנציקלופדיות אינסופיות בחינם; אמרו שנמצא בתוך שלוש דקות בדיוק את בן הזוג המתאים לנו, כשנחפש בדיוק את מעצבת-הפנים ירוקת-העיניים, בת ה-31 מרמת-השרון; ושנוכל לאתר בתוך ארבע שניות את העיסקה הכי משתלמת, כי באינטרנט כל החנויות נמצאות במרחק קליק זו מזו, ותחרות המחירים הופכת לאגרסיבית עד העצם. אז אמרו. עם ישראל החל להתחבר לאינטרנט כבר לפני עשר שנים, וממשיך להתחבר עד היום, במסירות מרשימה. ההבטחות, לעומת זאת, התגשמו במהירות של מחשב תקוע, בעיקר אחרי התפוצצות
בועת ההיי-טק. אבל מאז, למרבה הפלא, הולכים רוב החלומות ומתגשמים. לא בדיוק כמו שהתכוונו, אולי - אבל אם תבדקו, תמצאו תחת כל קטגוריה מישהו שמצליח להפעיל שירות וגם להרוויח ממנו. אחד מהטרנדים החזקים ביותר בתקופה האחרונה הוא אתרי השוואות מחירים. כולם משווים, ומשווים הכל. שלשום העלה משרד האוצר ( ! ) אתר להשוואת תשואות של קופות גמל. לפניו כבר צצו אינספור אתרי צרכנות, שמשווים בתי-עסק ומחירים מבוקר עד ערב - ממשכנתה, דרך טלוויזיה 42 אינץ' ועד למשקפי שמש. בין אלה משגשג גם אתר אחד שהוא פלאטבע ממש: נחשב בעיני רבים לאתר התוכן-בתשלום הטוב בארץ, ושלא במקרה, התחיל גם לראות רווחים מפעילותו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מקבלים את כל האינפורמציה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כולנו בונים על תחרות המחירים, שתסדר לנו מחיר טוב. אבל בתחרות הזו יש קאץ'; היא מבוססת על העיקרון שכולם יודעים הכל, או בשפת הכלכלנים "אינפורמציה מלאה". כלומר: כשקונים גביע גבינה במכולת, יודעים בדיוק כמה עולה הגביע הזה בכל חנות בארץ שבה הוא נמכר, בכל זמן, וכמה עולים הגביעים המתחרים, ובוחרים את מה שמתאים לנו. תיאורטית, גם החנויות יודעות שאנחנו יודעים, ולכן דואגות להציע את המחיר הכי נמוך שאפשר. התנאי הזה, כמובן, רחוק מהמציאות, ובפועל אנחנו קונים את הגבינה במכולת הקרובה, כדי שנגיע הביתה לפני שהגבינה תתקלקל. הרי לא נעשה סקר שווקים בעבור גבינה שעולה פחות מ-10 שקלים. ועבור מצלמת וידיאו? אז נרים כמה טלפונים לחנויות בסביבה, נבחר את המוכר/ת הכי סימפטי/ת ונקנה. גם זה רחוק ממצב של אינפורמציה מלאה, שלמעשה לא מתקיים לעולם. השוואות המחירים באינטרנט שינו את עובדת החיים הזו באופן דרמטי, ולראשונה בהיסטוריית הצריכה - הפכו את עניין האינפורמציה המלאה לבר-השגה. עכשיו אפשר להשוות בקליק אחד את מחירו של מזרן-ים מתנפח מדגם "חופי הוואי", או מזרן זוגי מתכוונן של הולנדיה, למחיריהם בכל חנות בישראל, ולבחור בזול מכולם. גם הסוחרים יודעים שהלקוחות משווים, ושמי שלא יציע מחיר טוב - כלומר את המחיר הכי טוב - לא יספור את הכסף בקופה. באינטרנט אין תירוצים של "כבר הגענו עד לצומת ביל"ו, בואו נקנה ונגמור עם זה". המחיר הטוב ביותר לוקח, עד השקל האחרון. הסיבות היחידות שיכולות להצדיק מחיר גבוה יותר בעבור אותו מוצר הן שירות טוב יותר, מוניטין ואמינות של המוכר. במילים אחרות: לראשונה נוצר כאן שוק משוכלל ממש, שאמור לגרום להורדת מחירים משמעותית ולשיפור השירות. אחת הראשונות בעולם שעסקה בהשוואת מחירים היתה חברת דילטיים הישראלית, שהפכה לשופינג.קום, העומדת בפני הנפקה בנאסדק. אבל היא משווה רק בארה"ב. בישראל נחשב זאפ (zap.co.il) לאתר ההשוואות הפופולרי ביותר, והוא מאפשר להשוות בתוך שניות בין מאות מוצרים שנמכרים במאות חנויות. חצי מיליון גולשים בחודש באמת עושים את זה. גם האתר של דפי-זהב (www.d.co.il) מפעיל שירות מקיף להשוואת מחירים, הכולל כ-500 חנויות . הנה עוד: באתר מפה (www.mapa.co.il) תמצאו השוואות בין אתרי תיירות ונופש בארץ, וכן קהילה צרכנית משוכללת שעוסקת בדירוג בעלי מקצוע (שיפוצים, הובלות, מכונאי רכב וכדומה). אתר פיינהום (finehome.co.il) מקיים זירת מכרזים למשכנתאות. האתרים ביטוביט (www.b2bit.co.il) ו בישור (www.besure.co.il) משווים מחירים בין סוכני ביטוח בתחומים שונים, אתר מיי-טריפ (www.mytrip.co.il) ישווה בעבורכם בין מחירי טיסות ובתי מלון, זוג (www.zug.co.il) בין נותני שירותים בתחום החתונות והאירועים. אתר ספקים (www.sapakim.co.il) משווה בין ספקיות האינטרנט, פי.סי און (www.pcon.co.il) משווה מחירים בתחום המחשבים, התוכנה והחומרה, באתרים בזמן (bazman.co.il) ו לא פראייר (lof.co.il) משווים בין מחירים של מוצרים המוצעים במכירה פומבית באתרים שונים, ואף משגרים התראות בזמן אמת ללקוחותיהם ב-SMS. מסקר שערכה דפי-זהב באמצעות TNS- טלסקר באפריל האחרון, עלה כי 47% מהגולשים נוהגים לבקר באתרי השוואות מחירים ברשת. 86% מהגולשים מחפשים את המחיר הממוצע בשוק, וכ-40% מתעניינים בחוות-הדעת של גולשים אחרים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חצי מיליון גולשים בחודש באמת עושים את זה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
גם הגולשים מדרגים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מדפי-זהב נמסרה הערכה, שלפיה בשנת 2004 יסתכם היקף הרכישות המקוונות בכ-1.8 מיליארד שקל, מהן כשליש במכירות פומביות ובמכרזים. איך זה עובד? חלק מהאתרים הללו עובדים בשיטה אוטומטית, שבודקת את המחירים באתרי הקניות ומעדכנת אותם מיד באתר ההשוואות. באתר זאפ, למשל, אפשר לחפש בקלות מקרר מדגם מסוים, ולקבל מיד רשימה של כל החנויות המקוונות שמציעות את הדגם הזה, מסודרות מן הזול אל היקר. אז כולם משווים. האם זה אומר שהצרכן מוצא מיד את המוצר הטוב ביותר, במחיר הטוב ביותר? רק אם הוא חי בסרטים. האינטרנט היה ונשאר יער צפוף, חשוך ומפחיד, ולא כל מי שצועק "רק היום בזול" יזכור מי אתם ביום שאחרי. אתרי ההשוואה עצמם בנויים על מודל עסקי, שלרוב מערב את בתי-העסק הנסקרים. זו נקודת התורפה העיקרית שלהם. זאפ, למשל, מקבל תשלום מהחנויות שהוא עובד איתן בעבור הפניית הגולשים. בעיה נוספת היא הפיקוח על בתי-העסק האלה. בזאפ תוכלו לראות אינספור שמות של חנויות מקוונות שלא שמעתם עליהן מעולם. זה לא מקרי. זאפ אמנם משתדל לפקח על החנויות, ומסירה מהרשימה חנויות שלא עומדות בהבטחות ללקוח-אבל למי שכבר שילם, זה לא תמיד עוזר. במילים אחרות: כדאי לקנות ממי שמכירים, בדיוק כמו במסחר בחנויות רגילות. אחת מההחלטות הדרמטיות ביותר בחייו של ישראלי ממוצע היא לקיחת משכנתה. לפי סקר שערך אתר פיינהום, מתברר כי נוטל משכנתה ממוצע פונה אל פחות משני בנקים בממוצע לפני שהוא חותם. זירת המסחר של פיינהום יוצרת למעשה תחרות בין הבנקים השונים למשכנתאות. האתר מאפשר למבקשים לפנות בבת-אחת למספר רב של גופים, מבקש המשכנתה מספק את הנתונים הדרושים לו, ובתוך 24 שעות הוא מקבל הצעות מגופים שונים: סכום ההלוואה המוצע, שיעור הריבית, שיעור העמלות ועוד. ההצעות נתפרות באופן ספציפי עבור המבקש, ומאפשרות לבצע במהירות השוואה בין התנאים הטובים ביותר שיכול כל אחד מהמציעים לספק. נטילת המשכנתה נעשית ישירות מול הגוף הנותן, ללא קשר לפיינהום. הרווח, כאמור, הוא תחרות גדולה יותר ואפשרות לקבל הלוואה בתנאים טובים יותר. אתר מפה, הנחשב לאחד מאתרי התוכן הטובים בישראל, הוא אתר המפות, הנופש והפנאי הגדול והמקיף בישראל. הוא מכסה ביסודיות כמעט כל נושא בתחום הפנאי, סוקר ומשווה למעלה מ-100 אלף אתרי תיירות, מסלולי טיול, אתרי צלילה, גנים לאומיים, אטרקציות, תערוכות, מקומות לינה, צימרים, מסעדות, ברים, חנויות, סרטים ומופעים בישראל. כיום, לאחר שלוש שנות פעילות, יש לאתר 40 אלף מנויים משלמים, ולא פחות חשוב - הוא רושם, לראשונה, רווח תפעולי. הסיבה פשוטה: התכנים שמציע האתר הם איכותיים ומושקעים, חסרי-תחליף כמעט. אנשי מפה מפעילים צוות של סוקרים, שמשווים לא רק את מחיר השירות או הכניסה לאתר, אלא מציעים סקירה כוללת על איכותו ורמתו. גם הגולשים עצמם תורמים להשוואה, כאשר הם יכולים להוסיף את חוות-דעתם. בשורה התחתונה, הגולש יכול לתכנן לעצמו טיול או נופש על כל פרטיו בלי לעזוב את האתר. לא פחות חשובה העובדה, שהאתר מצהיר על אובייקטיביות מוחלטת, ואינו מקיים קשרים עסקיים עם בתי-העסק המושווים. בניגוד לאתרי תוכן אחרים, אתר מפה אינו ממלא את עמודיו בבאנרים ובפרסומות, אלא מגביל את הגישה אליהם רק למנויים משלמים. לפני שלוש שנים זה היה צעד אמיץ, משום שתשלום באינטרנט - ועוד בעבור שירות תוכן, לא די.וי.די - היה מאוד לא מקובל. יוסי גולד, המנכ"ל, נאלץ להתמודד עם לקוחות שרגילים לספרי טיולים שלוקחים לדרך, לא מבינים מה היתרונות באתר אינטרנט (עדכון תכוף, מידע בכמויות אינסופיות, כלי חיפוש ועוד) וחוששים לשלם בו. בחודשים האחרונים מחזק מפה את הפן הצרכני שלו, כאשר הקים שירות המכונה "דוח מפה", המסקר את נותני השירותים לבית, כמו שרברבים, מדבירים, חשמלאים, שיפוצניקים וסיידים, וכן נותני שירותים לרכב, כמו מכונאים, מתקני מזגנים, חשמלאי רכב וכדומה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
רק מנויים יכולים לדרג בתי-עסק ונותני שירות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כל אלה מדורגים על-ידי הגולשים. המודל העסקי מגן גם על אובייקטיביות הדירוג: רק מנויים יכולים לדרג בתי-עסק ונותני שירות, והם יכולים לעשות זאת פעם אחת בלבד. מחיר המנוי לאתר הוא 19.90 שקל בחודש, והאתר מגיע היום להכנסות של למעלה מ-700 אלף שקל בחודש ממנוייו, שמהם נרשם רווח של 50 אלף שקל, שחוזרים להשקעה באתר. כאמור, גם משרד האוצר השיק באחרונה שני אתרי השוואות: אתר המשווה מחירי ביטוח חובה לרכב (www.car.mof.gov.il), וכן אתר מצוין המשווה את ביצועיהן של קופות הגמל (gemelnet.mof.gov.il), ומציע נתונים רבים וחיתוכים יעילים. האם בתי-העסק בתחומים השונים כבר למדו להגיב למציאות הצרכנית החדשה, ולחתוך במחירים? חלקם בוודאי. העובדה שחלק ניכר מהלקוחות עדיין מכתתים רגליהם לחנות הקרובה וקונים מה שיש, במקום להשוות מחירים ביעילות שרק האינטרנט יכול להציע, עוזרת בוודאי לסוחרים רבים להמשיך ולשמור על מתח רווחים גבוה - על חשבון הלקוחות. אבל בעבור הלקוח הבודד, התיאוריה הכלכלית והמציאות הצרכנית לא חשובות כל-כך. הוא הרי בסך-הכל רוצה למצוא רק טוסטראובן אחד, לבן ובמחיר טוב. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|