ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
ירדה אל העם
כאשר נחתה כאן ה'סופרב' של סקודה לראשונה, לפני כשנתיים, היא נתנה הופעה משכנעת מאוד בכל הקשור למנועים ולרמות אבזור, אבל נפלה ברמת המחיר. הגרסה החדשה, 1.8 טורבו, המוצעת במחיר שאינו חורג בהרבה ממובילות קטגוריית המשפחתיות הגדולות, הופכת את הסופרב למשהו ששווה לשקול ברצינות
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
30/11/2004 16:33
משהו מפתיע לטובה קורה בימים אלה בסקודה, וקוראים לו'סופרב'. שורת הסיכום, אשר מובאת למען הנוחות כבר בתחילת הדברים, היא שהמכונית המעניינת ביותר שסקודה מציעה - לפחות עד לנחיתתה של ה' אוקטביה' החדשה בישראל - זוכה לפתע לתג מחיר שסוף-סוף הולם את כישוריה האמיתיים.
 
ההפתעה כפולה: ראשית, מפני שעד לא מכבר נמכרה רק גרסה מפוארת ויקרה מאוד של מכונית הדגל של סקודה בישראל, והמחיר שלה, איך לומר, לא היה אטרקטיבי. שנית, מפני שמשהו לא הכי טוב עובר על קבוצת פולקסוואגן בכלל, והמחירים של רבים מדגמי החברה (על מותגיה השונים) הרקיעו שחקים, בעזרתו האדיבה של היורו.
 
בשורה התחתונה, לכן, סקודה מציעה סוף-סוף את מה שתמיד היתה אמורה להציע: הרבה יותר מכונית תמורת אותו סכום שעולות מתחרות נחותות ממנה. הסופרב, למי שלא ממש התעניין במה שיש לפולקסוואגן להציע תחת המותג סקודה, היא נצר נוסף לשושלת המפוארת של דגמי הקבוצה, שחולקים פלטפורמות משותפות.
 
במקרה זה מדובר במכונית מתוצרת צ'כיה, אשר מבוססת על המרכב המוארך של פולקסוואגן 'פאסאט'-גרסה
שמיוצרת ומשווקת אך ורק בסין הרחוקה. באמצעות שפע של אביזרים טקטיים, במיוחד חומרי דיפון ואבזור יוקרתי, הסופרב ניסתה לפלס לעצמה באירופה דרך אל פלח השוק שבין המכוניות המשפחתיות הגדולות והיקרות לבין מכוניות היוקרה הפחות יקרות.
 
בתרגום לעברית מדוברת, אנחנו מדברים על משהו שבין אאודי A4 לאאודי A6, בין פולקסוואגן פאסאט לדגמי הבסיס של מרצדס'E קלאס' (או דגמים בינוניים ומעלה של מרצדס'C קלאס'), ובין פיג' ו 406 (זצ"ל) לפיג'ו 607. עבור לקוח אירופי, ששייך לזן שלא מתרגש ממותגים, הסופרב נועדה להציע הרבה מרחב פנימי ותחושת הידור פנימי באריזה חיצונית סולידית (מדי) ובמחיר אטרקטיבי.
 
כאשר נחתה כאן הסופרב לראשונה, לפני כשנתיים, היא נתנה הופעה מאוד משכנעת בכל הקשור למנועים (דיזל TDI 130 כ "ס, ובנזין 2.5 ליטר ) ולרמות אבזור מרשימות, אבל לא הצליחה יותר מדי בגזרת המחיר - משהו בסביבות 300 אלף השקלים לגרסה האוטומטית היחידה. באותה שכונת מחירים ניתן היה למצוא כמה וכמה מתחרות לא פחות טובות ובעלות שמות מותג, איך לומר, נחשבים יותר.
ההפתעה כפולה                                            צילום: אתר החברה
מקצה שיפורים קליל
והנה מגיעים ממש ימות המשיח: יבואני סקודה בארץ, בשיתופו של היצרן, מציעים לנו כעת שתי גרסאות: את גרסת ה-1.8 ליטר טורבו-בנזין, ואת גרסת הטורבו-דיזל הבסיסית בגזרת 210-190 אלף השקלים, בהתאם לרמות הגימור. מכונית המבחן שהועמדה לרשותנו היא ה-1.8 ליטר טורבו ברמת גימור מפוארת (מאוד), ובכוונה לא נתעכב כאן על שלל הפינוקים והאבזור, שעולים כ-20 אלף שקל.
 
מי שיחפוץ, יוכל לרכוש את המכונית הבסיסית, שגם לה לא חסר דבר, או את הדגם המפואר, שלעניות דעתי מצדיק את תוספת השקלים. המכונית עצמה עברה מקצה שיפורים קליל, שבעיקר ליטש והחליק מספר חולשות. חיצונית זו מכונית קלאסית לאנשים סולידים, שלא מחפשים לנקר את עיני השכנים: היא אמנם נראית גדולה, בעיקר ארוכה, אבל את מי שיחלוף לידה במהירות לא נוכל להאשים אם יחשוב שזאת פשוט פולקסוואגן פאסאט.
 
מצד שני, מי שתכנן לקנות פאסאט, מכונית שמסיימת השנה את הישורת האחרונה של חייה, לפני החלפתה בדגם חדש, צריך להטריח את עצמו בזריזות לאולמות התצוגה של סקודה. אותו אדם, אם יצליח להתעלם מהסמל, ואנחנו מאוד ממליצים לעשות זאת, יגלה תוך רגע שהסופרב היא בפירוש פאסאט מאוד-מאוד-מאוד משופרת, שעולה פחות או יותר אותו דבר.
 
באופן טבעי, ההבדל הבולט מכל הוא המרחב הפנימי מאחור, משהו באמת ייחודי ונדיר במקומותינו. אף מכונית משפחתית גדולה, וגם כמה מהמכוניות היותר גדולות, לא מציעות מרחב פנימי יעיל כזה, ולכל מי שמתעניין בשלום הנוסעים שלו - יש כאן קלף מנצח. סביבת הנהג, במקרה שלנו בדגם המפואר כאמור, היא מפנקת לחלוטין ונעימה.
 
אולי לא היינו מתלהבים כל-כך מאותה סביבת נהג במכונית שעולה יותר מ-300 אלף שקל, אבל במכונית שעולה כמו משפחתית גדולה (אמנם מהקלאס היותר יקר) זאת בהחלט סביבת עבודה מפנקת. אגב, למרות ההבטחה לא להתעכב על פריטי האבזור השונים, דווקא השילוב של עור ובד בריפוד המושבים מצא-חן בעינינו הרבה יותר מאשר ריפודי עור סטנדרטיים.
מי שיחפוץ, יוכל לרכוש את המכונית הבסיסית   צילום: אתר החברה
על הכביש
המכונית שאותה בחנו צוידה בצמיגים רחבים מאוד ובעלי חתך נמוך, וייתכן שזו הסיבה לפגיעה מסוימת בתחושת הנוחות. למרות זאת, הסופרב מצליחה ברוב המקרים לשכך היטב את פגעי הכביש, לעתים באמצעות נטייה קצת מוגברת לגלגול גוף, והנהג הסולידי יגלה מכונית מאוד נוחה לנסיעות בין-עירוניות ארוכות.
 
איכות ההרכבה מצוינת, כשהפינוק האמיתי הוא מעין תחושת'ניצחון על המערכת', בסגנון : "הנה אני נוהג במכונית סולידית עם סמל שלא מעורר אנטגוניזם, אבל נהנה מפינוק של מכונית יוקרה". התנהגות הכביש, כמו זו של הפאסאט, סולידית למדי, עם שפע של התראות לפני כניסה לתת-היגוי או לאובדן אחיזה. הצמיגים עושים עבודה מצוינת, וההפתעה הגדולה ביותר לטובה היא ההגה: חד, מדויק ובעל משקל נכון - כבד, אבל מתאים למכונית.
 
מאידך גיסא, היעדר היזון חוזר מספיק מההגה, ובעיקר תחושה מעט מופרזת של גלגול גוף, בשילוב משקל לא זעיר, מזכירים לנהגים פוחזים שלא מדובר במכונית חורכת אספלט, אלא במשהו סולידי ומהוגן יותר. מנוע ה-1.8 ליטר טורבו עובד יפה, באותה ראייה סולידית: מי שיאמץ אותו וישמור אותו בסל"ד עבודה גבוה, יגלה מכונית מהירה למדי, שבוודאי אינה נופלת מאף מכונית משפחתית גדולה בעלת מנוע בנפח 2.0 ליטר .
 
מצד שני, למה לרוץ אם אפשר לנסוע בנחת, ליהנות מהחלפת הילוכים נעימה ומהירה למדי ומתצרוכת דלק סבירה? בשורה התחתונה, סופרב 1.8 טורבו היא מכונית סולידית, מפנקת מאוד, מרווחת מאוד, בטוחה מאוד-בזכות התנהגות צפויה ומערכת בקרת יציבות, ודי חסרת אגו. כעת, כשהיא מוצעת במחיר שאינו חורג בהרבה ממובילות קטגוריית המשפחתיות הגדולות, הסופרב גם הפכה למשהו ששווה לשקול ברצינות מבחינת תמורה למחיר. 
 
איכות ההרכבה מצוינת                                  צילום: אתר החברה
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...