 |
במכוניתו של א.ח נדלקה נורת התראה מפני תקלה בתיבת ההילוכים. במוסך של היבואן נדרש א.ח לבצע שיפוץ כללי של התיבה בעלות גבוהה למדי. כעבור זמן לא רב חזרה ההתראה על עצמה, ושוב נדרש שיפוץ של תיבת ההילוכים. שני השיפוצים עלו לא.ח עשרות אלפי שקלים, אבל ההתראה חזרה שוב. הפעם החליט א.ח להוסיף ולנסוע עם התיבה ה"מקולקלת", וגילה שהמכונית דווקא נוסעת בסדר. בסופו של דבר הסתבר שאחד החוטים מקצר, והתקלה במכונית אינה מכנית, אלא חשמלית, והיא תוקנה פשוט על-ידי בידוד הקצר. לכאורה מדובר בסיפור פרטי, אחד מני רבים. למעשה, במכוניות בנות ימינו, עם הרבה רכיבי אלקטרוניקה וחשמל, שהם מורכבים ובעיקר יקרים, צריך לקחת בחשבון שהסבירות לתקלה אלקטרונית רב מן הסבירות לתקלה מכנית. כמובן שאסור להקל ראש בנורת אזהרה שנדלקת, אבל עדיף לשמור על קור רוח. ראשית, חשוב לדעת שנורות האזהרה וההתראה נחלקות לנורות אדומות, הדורשות עצירה מיידית (בגלל סכנה לתקלה בעלת אופי בטיחותי, למשל לבלמים, או תקלה שעלולה להפוך לחמורה ויקרה אם מוסיפים לנסוע, למשל איבוד שמן), ונורות כתומות או צהובות, שדורשות כניסה למוסך, אולם אינן מחייבות עצירה מיידית. שנית, צריך לזכור שנורה היא רכיב שמהווה חלק ממערכת החשמל, לכן גם היא חשופה לתקלות. כאשר מסובבים את מפתח ההתנעה חשוב לוודא שכל נורות האזהרה נדלקות (זאת הבדיקה העצמית של המערכת) ושכולן נכבות לאחר ההתנעה. אם נורת התראה מוסיפה לדלוק צריך לחשוב על פתרון "מן הקל אל הכבד". עם זאת, כאמור, בכל מקרה שנדלקת נורה אדומה יש לעצור בצד, במקום בטוח, ולכבות את המנוע. כדי לוודא שקיימת תקלה (ובתנאי שלא מדובר בהתראה על אובדן שמן או על חום המנוע) יש להמתין 3-2 דקות ולאחר מכן להניע מחדש. אם אין רעשים חריגים ונורת ההתראה כבתה, אפשר להמשיך לנסוע אך יש לשים לב לנורות ההתראה ולמערכת שלגביה נתקבלה ההתראה. אם הנורה (האדומה) עדיין דולקת יש לכבות את המנוע ולדאוג לגרירת המכונית למוסך. בעת בחינת המכונית במוסך כדאי קודם לוודא שמערכת ההתראה תקינה, כלומר שאין אף מחבר רופף,חלוד,לח וכיוצא בכך. בהמשך יש לוודא שיחידת ההתראה תקינה ולא שולחת התראות שווא. בשלב הבא יש לבדוק את החיישנים, מפני שגם פגם בחיישן עלול לגרום להתראת שווא. רק לאחר שכל האפשרויות ה"קלות" נפסלו יש לגשת לבחינת המערכת עצמה ולבדוק אם היא פגומה. שיטה זו עשויה לחסוך לא מעט תיקוני שווא.
|
 |
 |
 |
 |
|
|