ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
איפה הקונים?
פתיחת טרמינל 3 עוררה הרבה רעש. שמענו על נפלאות הדיוטי-פרי, אבל איך נראים הדברים אחרי הפתיחה? לא משהו: הבידוק הבטחוני ממושך, מרחקי ההליכה גדולים מדי ובחנויות מתלוננים שלקונים אין זמן וקניון "שחקים" ? כישלון מוחלט. נתב"ג 2005
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עמי אטינגר ויעל גרוס
7/1/2005 8:31
התור בבידוק הבטחוני ארוך מדי ויוצר עיכוב מטריד; לאנשים יש פחות זמן לבלות בדיוטי-פרי; ההכנסה היחסית למ"ר בחנויות הדיוטי-פרי ירדה, שכן הגידול בהכנסות קטן מאוד יחסית לגידול בשטחי החנויות; המרחקים הגדולים מקשים על חברות התעופה לנייד דיילים בין עמדות קבלת הנוסעים (צ' ק-אין) לבין שערי היציאה למטוסים, ומקשים גם על הנוסעים - אלה רק חלק מהבעיות הבולטות בטרמינל החדש בנמל התעופה בן-גוריון, חודשיים לאחר הפעלתו.
 
חייבים לומר מיד: הרצתו והפעלתו של טרמינל 3 - המשתרע על שטח של כ-1,700 דונם ועל שטח בנוי של 270 אלף מ"ר - הפתיעו את כולם לטובה, והיו מה"חלקות" בעולם. הטרמינל נכנס לפעילות ללא קריסת מערכות המחשוב, כפי שקרה בנמל התעופה של הונג-קונג, ובלי בעיות חמורות בשינוע המזוודות, כפי שאירע בטרמינלים גדולים בעולם בעת פתיחתם.
 
אולם למרות ההתחלה החלקה, לא כולם מרוצים. הדיוטיפרי הנוצץ, מרכז הקניות האהוב על עם ישראל, סובל מכמה בעיות. העיקרית שבהן היא שלקונים יש פחות זמן לקניות. הבידוק הבטחוני שנערך לפני ההגעה לדיוטי-פרי
נמשך יותר זמן מאשר בטרמינל הקודם. בנוסף, המרחק הרב בתוך הטרמינל מעכב עוד יותר את הנוסעים-הקונים עד שהם מגיעים לחנויות.
 
בסך-הכל מדובר בעיכוב של 25 דקות בממוצע. ואם זה לא מספיק, כשהנוסעים כבר מגיעים לאזור החנויות, הם יותר עייפים מבעבר ומעדיפים לשבת לנוח, או לכל היותר לקנות איזה משקה. הסוחרים בדיוטי-פרי מדווחים על מגמת עלייה מתונה במכירות. הנתון הזה נראה פחות טוב, כשלוקחים בחשבון את העובדה שהוצאות התפעול של החנויות עלו, כיוון שהן הגדילו את שטחיהן והשקיעו הרבה יותר בעיצוב.
 
כך, בסקאל, למשל, הגדילו את שטח חנות מוצרי החשמל שלהם ל-1,000 מ "ר, בערך פי 3 מבחנות הישנה. ג' יימס ריצ'רדסון השקיעה 5 מיליון דולר בחנות של הטבק, הקוסמטיקה והממתקים, שגם שטחה גדול בערך פי 3 משטח החנות הישנה. ה. שטרן גדלה בכ-50% בשטח המכירה ל-6 חנויות תכשיטים. כל הסוחרים שותפים לתלונות על הבידוק הבטחוני והמרחקים הגדולים, שמאריכים את משך הזמן שבין כניסת הנוסע לטרמינל לבין כניסתו לדיוטי-פרי לשעה, לעומת כחצי שעה בלבד בטרמינל הישן.
כיכר הדיוטי פרי
מספר הנוסעים, הזמן שלרשותם וגודל סל הקנייה שלהם
הסוחרים בדיוטי-פרי הרי ניזונים ממשוואה הפכפכה, המורכבת ממספר הנוסעים, הזמן הפנוי שעומד לרשותם עד לטיסה וגודל סל הקנייה שלהם. כל קיצוץ בזמן הפנוי של הנוסעים פוגע במכירות. שטח החנויות בדיוטי-פרי הוא 7,945 מ "ר, לעומת 2,756 מ "ר בטרמינל 1. נתון זה לא כולל מחסנים, טרקליני אח"מים ו"חנויות הדקה האחרונה" ליד שערי העלייה למטוס. האם הכנסת החנויות לכל מ"ר ירדה? זאב שריג, מנהל נתב"ג: "לפי הידוע לנו, החנויות הגדילו את הכנסותיהן.
 
צריך לזכור שהטרמינל החדש ערוך לעתיד, כשיעברו בו לפחות 9.3 מיליון נוסעים, כמו ב-2000, כמחצית מהם קונים פוטנציאליים בחנויות. זאת לעומת 7.66 מיליון נוסעים בלבד ב-2004. ההשקעה בטרמינל היא לטווח ארוך, ולא בוחנים את המצב בעונה המתה של השנה, כשאחרי חודשיים בלבד הנוסעים עדיין לא התרגלו למבחר העצום בחנויות".
 
יורם שפירא, מנהל מסחר, נכסים ופיתוח עסקי ברשות שדות התעופה, מסר כי "בנובמבר חל גידול קל במכירות. בחנות הבשמים, הקוסמטיקה, הסיגריות והמשקאות של ג'יימס ריצ' רדסון יש גידול של כ-5%, בחנות האלקטרוניקה של סקאל יש איזון, בחנות הספורט של ריצ'רדסון ו אם.ג' י.אס חלה ירידה של 5%, בחנות הצעצועים של סקאל יש גידול של 35%, ובחנות התכשיטים של ה. שטרן יש איזון". מה . שטרן נמסר כי בנובמבר נרשם גידול של 3% במכירות.
 
שפירא מוסיף כי "לגבי דצמבר אין לנו עדיין תוצאות סופיות, נקבל אותם רק באמצע ינואר, אבל החנויות מדווחות על שיפור במכירות. לא מדובר בכישלון, צפינו שבנובמבר יהיה עוד פחות טוב ממה שהיה בפועל. "בעלי החנויות מרוצים, אבל יש להם טענות בעיקר לגבי התורים בזמן קבלת הנוסעים. הם רוצים שהתורים יהיו קצרים יותר, כדי שהנוסעים יבלו זמן רב יותר בדיוטי-פרי". בעלי החנויות מפגינים אופטימיות.
נתב"ג 2000
התורים הארוכים מורידים את זמן הקניה
בסקאל אומרים כי "במהלך החודשים הקרובים, אחרי שהישראלי יתרגל לשדה התעופה, המכירות יגדלו עוד יותר. המבחן האמיתי של הדיוטי-פרי יגיע בתום שנת פעילות". גם אבי בן-חור, מנכ"ל ג'יימס ריצ' רדסון, צופה שיפור: "צפינו ירידה של 30% בחודשים הראשונים, ואנחנו שמחים לגלות שבחודש הראשון אנו מוכרים ברמה דומה למה שהיה קודם, או יותר.
 
אני מעריך שעד הקיץ החנויות שלנו ימכרו 40% יותר מאשר בטרמינל הקודם-הרבה מעבר לתחזיות הראשוניות שלנו". מנכ "ל ה.שטרן, ישראל קורט, מדווח על עלייה במכירות בדצמבר ומצהיר כי הוא "מרוצה מהמעבר לטרמינל החדש". מדוע העלייה במכירות כל-כך נמוכה? שפירא: "אנחנו מדברים על החודשיים הראשונים להפעלת הטרמינל, הנוסעים לא מכירים את המבנה בכלל ואת החנויות בפרט.
 
חנויות שפעם היה בהם הכל, כמו סופרמרקט, פוצלו למספר חנויוית ייעודיות, והנוסעים לא מכירים את הפיצול הזה". איך אתה מסכם הפעילות המסחרית של טרמינל 3 בחודשיים הראשונים? "יש מה לשפר, אבל הכיוון חיובי. הבדיקה האמיתית הראשונה תהיה לקראת פסח, אז גם הזכיינים וגם הרשות יעברו לקצב הפעלה מלא, עם תנועת נוסעים מוגברת. בסופו של דבר יש כאן תהליך למידה, ואם אין ירידה במכירות, אנחנו מרוצים".
 
ואם סוחרי הדיוטי-פרי שומרים על אופטימיות, בקניון "שחקים", הנמצא בכניסה לטרמינל, המצב עגום בהרבה. שחקים הוא הקניון הראשון שנפתח באזור שדה התעופה ואינו דיוטי-פרי. חלק מהסוחרים ציפו שהמכירות אכן יהיו בשחקים, אבל כולם התבדו. למרות שקניון שחקים מסמן את תחילת המסלול של הנוסע בנתב"ג, לא שם הוא עורך את קניותיו.
 
ברוב המקרים משמש הקניון כאולם תצוגה לקראת הקניות בדיוטי-פרי, וההסתמכות על קהל המלווים לא הצדיקה את עצמה. רוב הסוחרים מאוכזבים ומדווחים על מכירות נמוכות מהצפוי. למה הבידוק הבטחוני נמשך כל-כך הרבה זמן? שריג: "השיטה החדשה היא שיטה טכנולוגית מתקדמת, שאומצה כדי לצמצם את הצורך בשאלות שהתפרשו כאינטימיות.
 
היום עוברים כולם - יהודים, ערבים, נוצרים ובני דתות אחרות, אזרחי ישראל ואזרחי מדינות זרות - באותם התורים. אין יותר תורים נפרדים. אם מוצאים דבר-מה אצל מישהו, הוא נלקח הצדה לתשאול חוזר. גם בחו"ל הבדיקה זהה, שם היא מבוצעת ללא נוכחות הנוסעים, במערכות הנקראות HBS. רשות שדות התעופה, יחד עם גורמי הביטחון, בוחנת כבר כשנה את המכונות הללו, ואם ייווכחו לגלות שהן עומדות בסטנדרטים הבטחוניים שלנו, הן יובאו לארץ, בהשקעה של כ-50 מיליון דולר.
 
המכונות יוצבו במרתף, והמזוודות ייבדקו ללא נוכחות הנוסעים. זה יקצר הרבה זמן בהליך הבדיקה, אבל ייקח לפחות 3 שנים עד שהמכונות יגיעו". כלומר עד אז, בקיץ ובחגים, יהיו שוב תורים ארוכים ביציאה מהארץ? "כדי למנוע המתנה מיותרת בתורים - שגורמת נזקים לנו וגם לחנויות, כי יש לנוסעים פחות זמן להתעכב אצלם - אנו בהליך של הוספת כוח אדם ושכלול השיטות תוך קיצור הליכים, כדי שלא ייווצרו דוחק וצפיפות בעונות השיא.
דוחק וצפיצות בעונות השיא
בפסח ובקיץ הנוסעים יסבלו
אנו לא מתפשרים ולא משלימים עם העובדה שבפסח ובקיץ הנוסעים יסבלו". בעלי החנויות והנוסעים מתלוננים על המרחקים הגדולים. "הטרמינל שלנו לא יותר גדול מכל טרמינל מודרני אחר בעולם, וצורת הכוכב שבה נבנה הטרמינל שלנו אפילו מקצרת מרחקים. בנמלי תעופה שנבנו בצורת טור ישר המרחקים גדולים עד פי 5. בנוסף , יש אצלנו דרגנועים בשפע, וכל מי שמוגבל נוסע ב'רכב גולף' מהכניסה למבנה ועד למטוס.
 
אסור לשכוח שהגודל והמרחבים הגדולים בטרמינל משרים אווירה נינוחה יותר". בעוד שמשך הזמן ביציאה מהארץ התארך, מתברר שהשיפור המשמעותי ביותר מבחינת השירות לנוסע בטרמינל 3 החדש הוא קיצור משך המעבר בטרמינל הנוסעים הנכנסים לישראל. המסלול, מזמן ההגעה מהמטוס לטרמינל, דרך ביקורת הגבולות ועד לאיסוף הכבודה-התקצר משמעותית.
 
משך הזמן להתחברות המטוס לשרוול הוא כ-4 דקות בממוצע, משלוח ראשון של כבודה מגיע מהמטוס לאולם הנוסעים הנכנסים תוך כ18 דקות בממוצע, והמשלוח האחרון של הכבודה מגיע תוך כ-24 דקות . משך הזמן הממוצע שלוקח לנוסע הנכנס להגיע מהמטוס אל אולם הנכנסים לאיסוף הכבודה הוא כ-23 דקות , ולפיכך ברוב המקרים, הנוסעים המגיעים לאולם מוצאים שהמזוודות מחכות להם. גם הליך ביקורות הדרכונים שופר מאוד לעומת טרמינל 1 הישן.
 
עם זאת, לנוסעים יש לא מעט תלונות: נוסעים מבוגרים טוענים שהתור הארוך בבדיקה בטחונית קשה עליהם, ושבטרמינל הישן היו כיסאות שבהם יכלו לנוח. "אנו מתכננים להציב כיסאות סמוך מאוד לתורים, כדי שאנשים יוכלו לנוח בהם". הגיעו תלונות על כך שאין בטרמינל שעונים. "אמת, פתחנו את הטרמינל בלי שעונים. אני מקווה שבתוך חודש נתחיל להתקין שעונים במקומות מרכזיים.
 
בשלב מאוחר יותר נתקין גם שעונים שיראו את השעה במקומות שונים בעולם". ישנן תלונות על כך ששרוול אחד למטוס אינו מספיק. "השרוול הזה מספיק להעלות ולהוריד נוסעים הרבה יותר מהר מבשיטה הקודמת, שבה היו צריכים לרדת במדרגות של הטרמינל, לעלות לאוטובוס, לנסוע למטוס ושוב לעלות במדרגות - מסורבל, איטי ומאוד לא נוח. היום יוצאים מהטרמינל ישר למטוס ולהפך. כאשר תיבנה הזרוע הרביעית, המתוכננת בעיקר למטוסים רחבי גוף, יהיו בה שני שרוולים לכל מטוס assakim@maariv.co.il
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...