ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
עולות על הכביש
לא להאמין, 2005 רק התחילה, ודגם 2006 כבר יוצא לדרך. גיל מלמד מציג את הדגמים הצפויים להופיע בשנה החדשה (שעשויה להיות ארוכה במיוחד), ובוחר את אלה שנרצה לקנות. נראה שדלק רכב תמשיך להוביל את השוק, אבל לשם שינוי עם פורד 'פוקוס' החדשה ועם המיני-מיניוואן מאזדה 5
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
1/2/2005 17:32
שנת הדגם 2006 עשויה להיות הארוכה ביותר בהיסטוריה הישראלית, ואם אכן כך יקרה - זה יהיה הקץ לאחד העיוותים המטופשים שמאפיינים את שוק הרכב הישראלי, שבמסגרתם מתחילה שנת דגם ישראלית בתחילת הרבעון השני של 2005. כך, מבחינה מעשית, ברובם המכריע של המקרים אין שום הבדל פיזי או טכנולוגי בין מכונית שנמכרת אצלנו כבת שנת הדגם 2005 לבין מכונית שירדה מאותו פס הייצור יומיים מאוחר יותר, ומוכתרת במקומותינו כבת שנת הדגם 2006.
 
בעוד חלק מיצרניות הרכב מצליחות להתאים את עצמן ל'ישראבלוף' הזה ומספקות ליבואנים מכוניות בנות שנת הדגם ה'חדשה' כבר באפריל, מפגינות יצרניות אחרות עמדה קשוחה יותר ולא מוכנות להקדים את השנה הבאה לכל הפחות עד אוגוסט-ספטמבר. כדי לתקן את העיוות הזה, מתכננים אנשי אגף המסים במשרד האוצר ואנשי משרד התחבורה ליזום השנה שינוי בשיטת רישום שנת הדגם, כך שתחפוף את השנה האזרחית האמיתית.
 
הדרך החלקה ביותר לעשות זאת, מבלי לפגוע בערך המחירון
של חלק מדגמי המכוניות הקיימות, תהיה להאריך את שנת הדגם 2006 בכחצי שנה נוספת, ולפתוח את שנת הדגם 2007 במועדה הטבעי, ינואר 2007. קשה עדיין להעריך כיצד ומתי תתקבל הרפורמה הזאת, אבל מה שברור הוא שאחת ההשלכות של השינוי תהיה הכללת מספר רב יותר של דגמים חדשים, מבין אלה שיוצגו השנה בעולם, בשנת הדגם הישראלית 2006.
 
גם שנת הדגם 2006, בראייה ישראלית, צפויה להיות 'שנה אירופית' מבחינת הדגמים החשובים שיוצגו אצלנו, לעומת שנים אחרות שבהן חלק ניכר יותר מן הדגמים החדשים החשובים שהוצגו בעולם הגיע מיפן או מקוריאה. יונדאי וקאיה אמנם נמצאות בעיצומה של מתקפת דגמים, אבל את מרב החידושים החשובים לשוק שלנו ב-2006 יציגו פולקסוואגן, פורד, סיטרואן, פיאט, רנו, פז'ו, ב.מ.וו ומרצדס.
 
הטרגדיה היא שדגמים אלה מוצגים בשעה ששער היורו גבוה כל-כך ביחס למטבעות האחרים, וזה מבטל את משמעותם של חידושים חשובים או מעכב את השקתם בארץ בחודשים רבים.
פורד פוקוס החדשה
ה'פאסאט' חוזרת?
ציי הרכב מהווים כיום כ-60% ויותר משוק הרכב בישראל, לפחות בקטגוריות המשמעותיות, ואיך שלא נהפוך את זה, הם מחליטים בשבילנו אילו מכוניות נקנה. אם לא די בכך, השוק הפרטי מחקה אותם במידה רבה, בהנחה שכתוצאה מכך יהיה הרכוש שלו סחיר יותר.
 
במציאות כזו, שפע הדגמים המוצע בעולם מעניק הזדמנות מצוינת לאוהבי מכוניות לערוג על חידושים והמצאות, אבל בסופו של דבר מעטים מהם עולים על הכבישים שלנו במספרים משמעותיים. אם כך, לא מסובך מדי להעריך איזו מכונית תיכלל ברשימת 10 הדגמים החשובים לשנת הדגם 2006 מבחינת הצלחתם המסחרית החזויה בשוק הישראלי.
 
אם לנסח זאת אחרת: דלק מוטורס (מאזדה ופורד), כלמוביל (יונדאי ומיצובישי), בני משה קרסו (רנו), מאיר (הונדה), יוניברסל מוטורס (שברולט) ובמידה מסוימת גם יפנאוטו (סובארו) - ימכרו ב-2005 ( שנת הדגם 2006) הרבה מאוד מכוניות, בכלל בלי קשר לדגמים שהן מציעות. חריגה אחת בשוק שלנו היא טויוטה (יוניון מוטורס), שגם היא מוכרת לציי רכב אבל נסמכת בעיקר על השוק הפרטי, וגם היא תמכור הרבה בלי קשר לדגמים שתביא.
 
חריגה נוספת היא פז'ו-סיטרואן (דוד לובינסקי), אשר החליטה לחרוג מכללי המשחק: אם חברות הליסינג לא מסתדרות איתה מבחינה מסחרית (או לא מעוניינות לטפל בכלי הרכב לפי דרישות היצרן) - לובינסקי תפעל גם כחברת ליסינג. אמרה ועשתה, ובשנת 2004 מכרה לובינסקי כמעט 20% מן המכוניות שלה באמצעות חברת ליסינג שבבעלותה (פריים ליס).
 
מבין הדגמים החדשים, אין ספק שהמכונית החשובה ביותר מבחינת היקף המכירות הצפוי היא פורד 'פוקוס' החדשה, מפני שדלק מוטורס תדע ליצור את הדינמיקה המתאימה שתגרום לחברות הליסינג לרצות בה - וכך גם ללקוחותיהן.
 
'פאסאט' של פולקסוואגן, במקום השני, היא ההפך הגמור, מפני של צ'מפיון מוטורס יהיה קשה מאוד לגרום לחברות הליסינג לרצות בה. אלא שאם המכונית נראית במציאות כפי שהיא נראית בתמונות היצרנית, ובתקווה שהיא תופיע כאן במחיר המתאים, רבים מלקוחות העבר של פולקסוואגן (לפחות מי שלא נכוו בבעיות אמינות או שירות) יתאמצו להגיע אליה מפני שהם ידועים כקהל שבוי וטוב.
פולקסוואגן פאסאט
תחרות ל'סניק'
על המקומות השלישי והרביעי מתמודדות שתי מכוניות: מאזדה 5 וסיטרואן C4. למרות שאין שום קשר בין השתיים - שכן מאזדה מתמודדת בתת-פלח של מיני-מיניוואנים וסיטרואן בפלח השוק הגדול של מכוניות קומפקטיות ('משפחתיות') - ההפרשים במכירות של השתיים עשויים להיות קטנים מכפי שנראה כעת.
 
צריך לחזור 4-3 שנים אחורה כדי להיזכר שרנו 'סניק', כאשר שלטה לבדה בשוק המינימיניוואנים, החזיקה ביותר מ-1,000 מכירות בשנה ובשליש מסך השוק של'משפחת מגאן'. 'מאזדה 5' לא תחזיק לעולם בשליש מן המכירות של 'מאזדה 3', שעליה היא מבוססת, אבל גם 10% מנתח השוק הזה הם שיעור גדול מכל מה שהסניק מכרה כאן מעולם.
 
בהתחשב בכך שה-5 היא מכונית יפנית, שהיא לא תעלה הרבה יותר מן ה-3, ושהיא עונה לצורך שאין לו כיום פתרון טוב (7 מקומות ישיבה במכונית יפנית חדשה ולא מאוד יקרה), ה-5 עשויה להפתיע בהיקף המכירות שלה. מנגד, אי-אפשר לזלזל ב-C4, מכונית שתדבר אל אוהבי מכוניות אירופיות שרוצים לנהוג במכונית מתוחכמת. נכון, אין לה גרסת סדאן, חברות הליסינג לא יבחרו בה כבחירה ראשונה וגם מחיר היורו בעוכריה, אבל במחיר המתאים C4 עשויה להיות חלופה מעניינת לפז'ו 307, לרנו 'מגאן', לפולקסוואגן 'גולף' וגם לפורד 'פוקוס'.
 
במקומות החמישי והשישי - ונזכיר: אנחנו מדברים על היקף מכירות ולא על ערך טכנולוגי - שוכן צמד מכוניות הסופר-מיני היפניות דייהטסו 'סיריון' וסוזוקי 'סוויפט'. הסיריון קטנה אמנם מן ה'יאריס', והסוויפט מיוצרת בהונגריה ולא ביפן, אבל אם היורו יוסיף לשמור על עוצמה מול המטבעות האחרים, ושני היבואנים (טלקאר ומכשירי תנועה) ישכילו לנצל את ההזדמנות, הם עשויים לגלות שהשוק הישראלי צמא למכונית יפנית קטנה, אוטומטית ולא יקרה.
 
במקום השביעי מבחינת המכירות נמצאת יונדאי'סונטה', למרות שאם ההנחה הגלומה במיקומים הקודמים תתבדה (ויבואני דייהטסו וסוזוקי לא יצליחו להתארגן על מחירים טובים), היא בהחלט עשויה למצוא את עצמה חמישית בחשיבותה. הסונטה נראית מודרנית ומכובדת יותר, היבואן שלה נמצא בעמדת מיקוח טובה מול חברות הליסינג (בזכות'גטס' ו' אקסנט'), ולמרות שקטגוריית המשפחתיות הגדולות פחות גדולה ממכוניות הסופר-מיני, היו כבר כמה דגמים שרשמו שם הצלחות מרשימות (ע"ע 'מאזדה6').
 
המכונית השמינית החשובה מבין הדגמים החדשים של שנת הדגם 2006 היא פיאט 'פונטו', אם כי לא ברור לגמרי מתי היא תנחת בישראל. אם וכאשר תנחת, הפונטו תפגוש כאן יבואן מורעב אחרי 3 שנות בצורת קשות, ואת הידיעה הברורה שמדובר בדגם של "להיות או לחדול". אחת לפני האחרונה בעשיריה שלנו היא דאצ'יה 'לוגאן', והמיקום המכובד הזה ניתן לה בגלל חוסר הוודאות סביב בואה, אבזורה ומחירה הצפויים. אם הלוגאן היתה מגיעה מחר, עם תיבת הילוכים אוטומטית ובמחיר שיקסום ללקוח הפרטי - להבדיל מאשר למנהל חברת ליסינג - היא היתה צריכה להתמקם שנייה, אולי אפילו ראשונה מבחינת חשיבותה לשוק. אלא שהמכונית שרנו בונה לשווקים מתפתחים, באיכות כמעט שקולה למכוניות מודרניות - לא תקבל בשלב זה תיבה אוטומטית ולא ברור באיזה מחיר ניתן יהיה לקבל אותה, לכן היא ממוקמת לפני הסוף.
 
את המכונית המפתיעה ביותר שמרנו למקום העשירי, תוך ידיעה שיש לפחות 20 דגמים אחרים שימכרו יותר מכוניות ממנה. C7S של פורשה (שם זמני) היא העתק מוקטן של 'פורשה911', שמבוססת במידה רבה על פורשה 'בוקסטר' ואמורה לאחד את הטוב משני העולמות: הקשיחות של מרכב הקופה של ה-911, עם חלוקת משקל ו'שכונת המחירים' של הבוקסטר. וטוב מכך: עבור כמה אנשים, עשרות יש להניח, המכונית הזאת יכולה להגשים את חלום הבעלות על פורשה אמיתית. אז נכון, מכוניות ספורט לא בדיוק נמכרות בישראל כמו לחמניות, ומכונית חדשה שכתוב עליה 'פורשה' לא תוצע בפרוטות במכרז של המדינה, אבל אין הרבה דגמים אחרים שיכולים להכפיל את המכירות של יצרנית רכב בשוק מסוים, ולכן מגיע לה מקום ברשימה שלנו.
 
אגב, בראייה היותר מענגת של אהבת מכוניות, צריכה רשימת '10 המכוניות החשובות של שנת הדגם2006' להיראות אחרת לחלוטין. אז בלי יותר מדי הסברים, הנה 10 המכוניות המעניינות ביותר של 2006 מנקודת מבטי האישית לחלוטין, שאינה קשורה בשום אופן לסיכויי ההצלחה שלהן בישראל: פורשה C7S, ב .מ.וו סדרה 3, מיצובישי Evo 9, אלפא-רומיאו GT, פז'ו 407 קופה, סיטרואן VTS C4, מאזדה 'מיאטה', אלפא-רומיאו 147, פורד פוקוס, מאזדה MPS 3. ומכיוון שלצורך הרשימה השנייה נאלצתי להשאיר בחוץ (בעיקר משיקולי מחיר) לפחות 3 מכוניות נוספות-המסקנה הבלתי נמנעת היא ששנת הדגם 2006 תהיה שנה מאוד מעניינת, אולי אפילו מרגשת.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...