 |
/images/archive/gallery/251/944.jpg בלאקברי.
צילום יחצנות  |
|
|
הבלאקברי, סלולרי לקריאת אימיילים ויומן אלקטרוני, הוא פריט חובה אצל אנשי עסקים אמריקאיים. בקרוב הוא יגיע לישראל |
|
|
|
|
|
 |
דווקא האמריקאים, שלא נחשבים לקוחות טכנולוגיה מתוחכמים במיוחד, נהנים כבר יותר משש שנים משירות סלולרי שלא קיים בישראל – 'בלאקברי' (BlackBerry). מדובר במכשיר סלולרי לכל דבר, מעט יותר גדול ומגושם ממה שאנו מכירים, המכיל מסך גדול יחסית ובחלק מהדגמים גם מקלדת מלאה. אמנם המקלדת של בלאקברי קטנה בהרבה מזו של המחשב אישי, אך ללא ספק נוחה מספיק כדי לפטפט בעזרתה בהודעות SMS או בדואר אלקטרוני. ייחודו של המכשיר, שמתפקד גם כטלפון סלולרי לכל דבר, הוא ביכולת שלו להתחבר מרחוק לרשת הארגונית של המשתמש ולאפשר גישה חופשית לחשבון הדואר האלקטרוני, לתוכנת הפגישות וכן לנתונים ארגוניים אחרים. האמריקאים, שרבים מהם מבלים שעות ברכבת בדרך לעבודה וממנה, משתמשים בבלאקברי לניצול השעות האבודות לקריאת הודעות מייל שנשלחו למשרד וכן לקביעת פגישות.
בנוסף, הבלאקברי מאפשר לאנשי עסקים המרבים בנסיעות ברחבי ארצות-הברית ובעולם להמשיך להיות מקושרים למחשב שבמשרדם בכל רגע נתון. הבוס שלח הודעת תזכורת, הלקוח הודיע משהו חשוב – איש העסקים האמריקאי יוכל לקרוא זאת בכל מקום. באופן טבעי, קהל היעד של מכשירים אלה הם ארגונים גדולים שאנשיהם נמצאים בתנועה מתמדת. ברוקרים ואנליסטים בוול סטריט, אנשי מכירות, אנשי נדל"ן ופקידי ממשל הם רק חלק מהאנשים שעושים שימוש בשירותי הבלאקברי. למרות השימושיות הרבה של המכשיר וגם הראשוניות שלו, הבלאקברי לא הצליח להמריא בארה"ב. כיום מנויים לשירות כשני מיליון לקוחות בלבד, מתוך כמעט 170 מיליון אמריקאים המחזיקים במכשיר הסלולרי. אחת הסיבות למספר המנויים הנמוך נעוץ במודל העסקי של רים (Rim), החברה שמחזיקה ומתפעלת את המכשירים ומעניקה להם שירות. כאמור, הלקוחות העיקריים של השירות הם ארגונים גדולים. רים דורשת מארגונים אלה להתקשר ישירות עמה ולא רק דרך חברת הסלולר עמה היא עובדת. רים הקימה במרתפי חברת הסלולר חוות שרתים, המחוברת לשרתי הארגון שחפץ בשירותיה. הארגון משלם פעם אחת לרים עבור שירותי הגישה לנתוניו, ופעם שנייה לחברת הסלולר המספקת את השירותים הסלולריים – דיבור ותקשורת נתונים. חברות הסלולר לא מתלהבות מכך שרים עוקפת אותן וניגשת ישירות ללקוח, ולפיכך לא מעודדות, בלשון המעטה, את השירות. למרות רמת התחכום הרבה בשוק הסלולר הישראלי, ולמרות החולשה שיש לישראלים לטכנולוגיה, חברות הסלולר המקומיות לא חתמו על שיתוף פעולה עם רים. כנראה שהן רוצות לשמור את הלקוח צמוד אליהן ולא להתחלק בהכנסות עם חברה אחרת. לשם כך, הן מפתחות ומטמיעות בשנים האחרונות מערכות דומות למערכת של רים, המספקות שירותים כמעט זהים, באמצעות מכשירים אחרים. אולם לאחרונה החליטה פרטנר שבכל זאת כדאי להעלות את הבלאקברי לישראל. חיים רומנו, המשנה למנכ"ל פרטנר, הודיע לפני מספר ימים שפרטנר תספק בקרוב שירותים לבעלי מכשירים אלה. עדיין לא ברור אם בכוונת החברה לגייר את המכשיר ולשווק שירותים לקהל העסקי המקומי, או רק להקים את המערכת של רים במרתפי השרתים של פרטנר ולספק שירותים בעיקר ללקוחות בלאקברי הזרים שמגיעים לישראל. כך או כך, הניסיון האמריקאי מעיד כי הבלאקברי לא צפוי להיות הצלחה מסחררת בישראל, שכן הישראלי לא מרבה להסתובב בדרכים כמו האמריקאי ולא מבלה שעות רבות בדרכו לעבודה או בטיסות פנים. לכך יש להוסיף את הגישה של החברות המקומיות, שלא ישמחו לשחרר את אחיזתן מלקוחותיהן ולוותר על חלק מההכנסות לטובת רים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|