ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
הם לא מוותרים
בכל רגע אנחנו מוקפים בפרסומות שדוחקות בנו לפתוח את הארנק. אז אפשר לסגור את הטלוויזיה, להתעלם משלטי החוצות ולסנן שיחות בסלולרי - אבל מה עושים נגד הרוכלים שמגיעים אלינו לסלון, המדבקות שאי-אפשר להוריד מדלת הבית או אנשי המכירות שאורבים בקניונים? 10 שיטות השיווק המעצבנות ביותר - ואיך מתמודדים איתן
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
18/2/2005 8:52
בכל אשר נפנה, הפרסומות תוקפות אותנו-בטלוויזיה, ברדיו, בסלולרי, בשלטי החוצות ובעיתונות הכתובה. קנו, קנו, קנו. אפילו אם נקפיד לא לצאת מהבית נימצא תחת מתקפת מכירות בלתי פוסקת - אנשי מכירות בדלת, דרך הטלפון ובמחשב. חלק רק רוצים שנתעשר, אחרים רוצים לחלק לנו מתנות - וכולם מצליחים לפנות אלינו
ברגעים הכי לא נוחים ולשכנע אותנו בנחיצות מוצרים שמעולם לא רצינו.
 
לפניכם מצעד 10 השיטות המעצבנות, המטרידות והמציקות ביותר שמפעילים המשווקים נגד הצרכנים. הוספנו גם טיפים של מ"מ מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, שיעזרו להתגבר על אנשי השיווק האגרסיביים.
זכית!
ישר לפח! אם עוד לא היה לכם העונג לקבל הודעה טלפונית או מכתב המבשרים כי זכיתם בהגרלה - למרות שלא השתתפתם בשום הגרלה - אל תמתינו בקוצר רוח. ההודעות הטלפוניות, כמו גם המכתבים, משכנעים מאוד ומבטיחים זכייה במכשיר חשמלי יקר או חופשה מפנקת, בלי לתת כל הסבר איך נבחר הזוכה מבלי שהגיש מועמדותו.
 
הזוכה המאושר, בינתיים, מתבקש להגיע - ללא כל התחייבות כמובן - לארוחת ערב או קפה ועוגה באולם או בית משרדים, לשמוע הרצאה ולקבל את התשורה בה זכה. בפועל "הזוכים" נאלצים להתמודד עם מערך מכירות מיומן ומשופשף המנסה - תוך שימוש בלחץ נפשי וחברתי בכלל לא מתון - למכור להם יחידות נופש או נכסים יקרים אחרים, ורק אם ייכנעו יקבלו את ה"מתנה". העצה הטובה ביותר היא לטרוק בנימוס את הטלפון או להשליך את המכתב לפח. אין מתנות חינם ולא עולים בגורל אם לא משתתפים בהגרלה.
 
דבר המומחה: כשצרכן מתפתה להגיע למקום בו כביכול יקבל את הפרס בו זכה, מופעלת עליו מערכת שיווק אגרסיבית בניסיון לשכנעו לקנות מוצרים אחרים לחלוטין ממה שכביכול הגריל. אם חתמתם על עיסקה לרכישת יחידות נופש בסיטואציה שכזאת, כדאי לדעת שניתן לדרוש את ביטול העיסקה תוך שבועיים מיום החתימה.
המוצר חינם!
דמי המשלוח לא גם אם תצליחו להימנע מכל המטרידים הקודמים, עדיין תיאלצו כל חודש לפתוח את מעטפת פירוט העיסקאות בכרטיס האשראי, לא משנה של איזו חברה, ושם בדרך כלל תמצאו שובר שמציע לכם מוצר במתנה. בתחתית השובר כתוב בדרך כלל כי המתנה תינתן ללא התניה ולכל מתקשר, תמורת דמי משלוח וביטוח בלבד בסך 39.9 שקל.
 
קצת היגיון בריא יסייע להבין שאין לאף חברה עניין לשלוח לכם סיר טיגון בשווי 250 שקלים - זו דוגמה מהשבוע האחרון-במתנה. עוד קצת יוזמה ובירור ברשות הדואר יעלו כי משלוח מבוטח של מוצר השוקל עד 5 ק"ג לא עולה על 15 שקלים, כך שסביר להניח כי מדובר במוצר נחות מהמובטח, שלא תמיד שווה אפילו את דמי המשלוח. יותר מכך, במקרה של אי אספקת המוצר, ולא חסרים מקרים כאלה, חברות האשראי - אלה ששלחו את המעטפה כולה ובתוכה גם השובר - מתנערות מאחריות וטוענות שאין להן שום קשר לעניין ואין ביכולתן לשמש כמתווך, שכן מדובר בחברות המפרסמות דרכן ולא בקשר עסקי ביניהן.
 
דבר המומחה: כשצרכן רואה פרסום על מתנה, עליו לבדוק היטב את העלויות הנלוות למתנה בחינם. לפעמים עלויות המשלוח הן יותר גבוהות מהמחיר של המתנה. חשוב לזכור שהמחוקק קבע שיש להציג לכל מוצר או שירות את המחיר הכולל, ולכן הפרדה מלאכותית בין מחיר המוצר להוצאות המשלוח עלולה לא לעמוד במבחן משפטי.
הפירמידה
חפשו תחביב אחר כמו מכתבי השרשרת המעיקים שמגיעים אלינו ואין למי לשלוח אותם הלאה - רק למכרים שיכעסו לקבל אותם לא פחות מאיתנו - כך בדיוק פועלת הפירמידה. לצרכן מוצע לרכוש מוצרים מסוימים, תוך הבטחה שאם יביא רוכשים נוספים, יקבל עמלה נאה על כל אחד מהם.
 
הרבלייף, טאפר וור, סאנריידר ועוד חברות מפתות את הצרכן בהבטחות להתעשרות מהירה, שלא על חשבון העבודה הקבועה, אלא על-ידי הפצת מוצריה בשעות הפנאי - כמובן, רק לאחר שהוא עצמו יקנה את הערכה הבסיסית, שעולה הון. כדי להחזיר את ההשקעה הוא נאלץ למצוא פראיירים נוספים שיקנו ממנו, ובדרך כלל היחידים שיסכימו הם דווקא הקרובים, שלא נעים להם לסרב.
 
העצה הטובה היא לא להיכנס לזה כתחביב או עיסוק צדדי, (אם לא בוחרים בכך כמקצוע העיקרי) כיוון שכדי להתעשר, או אפילו להחזיר את ההשקעה, נדרשת מכירה לחוג נרחב של לקוחות ולא רק לשניים-שלושה בני משפחה.
 
דבר המומחה: הצרכן חייב להבין את השיטה היטב לפני שהוא בוחר להשתתף בה. במקרים רבים מתברר שהמאמץ לגייס משתתפים נוספים קשה ביותר, ואין לו אלא לשכנע חברים להיכנס למשחק, מתוך ידיעה שסביר שייכשלו בו.
דוכנים בכניסה
ותרו על המתנה גם כשיוצאים מהבית לא מפסיקים להטריד אותנו בניסיון למכור לנו דברים שלא תכננו לקנות. המוכרים בכניסה לקניונים ולרשתות השיווק יודעים שאנחנו במצב רוח לקניות, ומנצלים את ההזדמנות לפתות אותנו לעיסקאות בלתי מתוכננות.
 
אם אתם מנויים לכבלים, יציעו לכם לעבור ל יס. ולהפך. גם החברות הסלולריות לא נשארות אדישות, ומנהלות מלחמות על ארנקכם באותם מקומות. ולצדם הופתענו למצוא אפילו חברה המתמחה בהסרת משקפיים. המוכרים אגרסיביים ביותר, שכן שכרם בדרך כלל מגיע מעמלות על גיוס מנויים, ונוצרת סביבכם תחושה של "שוק", למרות שלא לשם תכננתם להגיע. העצה הטובה היא להימנע מיצירת קשר עין עם המוכרים ולהיכנס בזריזות למעוז חפצכם.
 
דבר המומחה: בסיטואציה הזו מפתים המוכרים - בעזרת מתנות קטנות שהם מחלקים - לחתום על עיסקאות כמו מינויים, שנמשכות על פני תקופה ארוכה וביטולן כרוך בתשלום קנס גבוה. כדאי לנסות לקבל את המתנות מבלי למהר ולחתום על החוזה. אם קבלתן מותנית בחתימה, כדאי לוותר על העניין, שכן מבחינה צרכנית עדיף ללמוד על התנאים המוצעים ולקבל את ההחלטה בבית, באופן שליו ורגוע ולא תחת הלחץ והפיתוי בדוכנים.
מחוץ לחנות
היזהרו מקשר עין! השיטה, הנפוצה ביותר בתחנות מרכזיות בערים הגדולות, מבוססת על הצבת תועמלנים ומוכרים המחלקים חומר פרסומי, ובעזרת שכנוע אגרסיבי והבטחת מתנות והנחות, סוגרים עיסקאות ומזמינים את העוברים והשבים להיכנס לחנות הממוקמת בסמוך, כדי לבצע את התשלום.
 
העיסקה שהחלה דרכה כעסקת רוכלות, אותה ניתן לבטל תוך 14 יום, מגיעה לכדי חתימה בתוך החנות והופכת לעיסקה רגילה, שלא ניתן לבטלה אלא במקרים מיוחדים. מדובר על פי רוב בפנייה לחיילים, עולים חדשים ואנשים קשיי יום, שלא בהכרח מודעים לזכויותיהם, ומופתעים לגלות בדיעבד שרכשו מוצר בעייתי ואין ביכולתם להחזירו.
 
העצה הטובה היא - כמו בכניסה לסופרמרקט - הימנעו מיצירת קשר עין ולא תיפלו בפח שטומנים לכם. אם אתם מאוד זקוקים למוצר, בחנו את האפשרות לקיים את העיסקה באופן שלא ישלול מכם את הזכות להתחרט.
 
דבר המומחה: רשות ההסתדרות לצרכנות בוחנת בימים אלה הצעת חוק שתרחיב את ההגדרה של עסקת רוכלות ותכלול גם את המקרה של עיסקה המתחילה כעסקת רוכלות אך נחתמת בתוך בית העסק. לעת עתה ההמלצה היא להימנע מלהיכנס לבית העסק ואם מעוניינים בקיום העיסקה, לבצעה במקום בו נעשתה הפנייה.
אלבומי קלפים
הרחיקו את הילדים ואי-אפשר בלי הילדים, שהמהווים כוח קנייה עצום והשפעה אדירה על קצב פתיחת הארנק של הוריהם. גם להם טומנים מלכודות, כדי להגיע אליכם. בדומה ל"פושר" שנותן ללקוחותיו מנות סם חינם עד שיתרגלו, לא יוכלו בלי ויהפכו ללקוחות קבועים בתשלום, כך מחלקים יצרנים כאלה ואחרים אלבומי קלפים ומספר חפיסות קלפים חינם, במטרה להוביל את הילדים תוך זמן קצר לחנויות לצורך רכישת אינסוף מדבקות, במטרה למלא את האלבום - שברגע שיתמלא ימצא את מקומו בפח הקרוב. העצה הטובה היא להשליך את האלבום לפח עוד לפני שמתחילים למלא אותו.
 
דבר המומחה: על משרד החינוך לפקח ולאסור כל מכירה של חומר שיווקי מסחרי בשטח בית הספר ובשעריו, ועל ציבור ההורים להיות מודעים לשיטות שיווק אלה, ולנסות לצמצם את התופעה באמצעות האיסור על ילדיהם לקחת בכך חלק.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...